Lokál » Programok » Színház » MAKBETT | EUGÈNE IONESCO

MAKBETT | EUGÈNE IONESCO

images (1)

A Kultúrbrigád és az Átrium Film-Színház közös bemutatója
– nemshakespeare –
Szórakoztató horrormesejáték-revü egy országról és annak három királyáról.

Felhívjuk kedves nézőink figyelmét, hogy az első sor jobb oldalán ülők számára ruházatuk védelmében egy könnyű esőkabátot biztosítunk, mivel az előadás egyes részeinél előfordulhat, hogy a színészek által használt (kimosható) festékanyag a ruhájukra cseppen. Szíves megértésüket köszönjük!

A hatalom megszerzésére irányuló szüntelen háborúskodásról szóló történet ugyan komédia, ám a tragikus befejezés irányába halad. Az előadás valósággal való egyezése nem a véletlen műve, hiszen ahogy a rendező az olvasópróbán fogalmazott: ami a darab keletkezésekor, 1972-ben abszurdnak tűnt, az ma a valóság.

Alföldi Róbert e rendezésében olyan megoldásokkal dolgozik, amelyekkel korábban nem. „Nagyon nagyszerű munka volt. Egészen különleges élmény, hogy az ember olyan anyaggal és olyan emberekkel dolgozik, ami és akik megújhodásra késztetik. Örülök, hogy a régi munkatársaimnak is tudtam meglepetést okozni a próbafolyamatban, nota bene saját magamnak is. Remélem, a nézőknek is jó értelemben vett meglepetés lesz.”

Dübörög a nézők feje
A Lady Duncan szerepét megformáló Kerekes Éva úgy érzi, furcsa előadás készül. „Kicsit mesejáték, kicsit rajzfilm, kicsit horror, de erős politikai és társadalomkritikai keretbe téve. Hiába abszurd drámáról van szó, vérkomolyan kell játszani, mert nagyon fontos, hogy hasson is, amit csinálunk, ne csupán mosolyogni lehessen rajta. Nekem a színészet mindig egy helyről jön, akár komédiáról, akár drámáról van szó, mert mindent át kell engednem magamon, különben nem tudja megérinteni az embereket az, amit a színpadon teszek. Nem lehet csak rajzolni, ki is kell színezni. Hiába tűnik úgy, hogy nagyon erősen a technikára épül az a színészet, amivel a néző most találkozni fog, de e stílusjáték mögött nagyon ott kell lenni személyiségként is.” Kerekes Éva most dolgozik először a Kultúrbrigáddal. „Lendületes, motivált csapat jött össze, a közös ügy, a közös látásmód, a kíváncsiság, a játékkedv, a gondolat és az érzékenység tartja össze az egészet, ezek pedig, biztos vagyok benne, gyúanyagok.”

A számos szakmai kitüntetéssel és fesztiváldíjjal elismert romániai magyar színész, Bányai Kelemen Barna (Banco) életének első budapesti munkája a Makbett. A tavalyi évad végéig a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház társulatát erősítő művész idén Szombathelyre szerződött, ahol a Makrancos Kata című Shakespeare-darabban dolgozott először Alföldi Róberttel. „A munkaritmusa és a temperamentuma így már nem ismeretlen nekem. Nagyon koncentráltan, nagyon sűrűn dolgoztunk ebben a kevés időben, ami rendelkezésre állt. A csapat pedig annak ellenére, hogy válogatott, mégis valódi társulatként tud együtt dolgozni. Marosvásárhelyiként nem vagyok abban a státuszban, hogy megítéljem, mennyire lesz közéleti az előadás, de hogy az lesz, az nem kérdés. Olyan mint egy szócső, ami felnagyítja a hangokat. Az biztos, hogy a nézők feje dübörögni fog, amikor kijönnek a nézőtérről.”

Tizenegy színész negyven szerepben
A Makbett címszerepét Orosz Ákos játssza (aki 2013-ban, a Maladype Színház előadásában már Shakespeare Macbethjeként is színre lépett), Duncan királyt Hevér Gábor, a komornát Parti Nóra, Macolt Fehér Balázs Benő, Candort Szatory Dávid, Glamisst Fábián Szabolcs, a kereskedőt Krum Ádám, a katonát Bercsényi Péter, az ordonáncot Gelányi Bence alakítja. A tizenegy színész összesen negyvennél több szerepben lép fel az előadásban. Az előadás Bognár Róbert kitűnő fordításából készült, a koreográfus Gergye Krisztián, a zenét Kovácsovics Dávid jegyzi, a látvány Tihanyi Ildi és a rendező munkája, a produkció képi világában nagy szerepet játszó sminkeket Vég Attila tervezte.