Lokál » Programok » Koncert » Roman Rabinovich és a Budafoki Dohnányi Zenekar

Roman Rabinovich és a Budafoki Dohnányi Zenekar

letöltés (60)

A keresztény hit egyik alapproblémája a kárhozat és megdicsőülés, ami a romantikus korszak művészetének és magának a romantikus alkotói létnek egyik fontos témájává válik. Goethe Faustja vagy Mozart Don Giovannija óta az elkárhozás a korszak társadalmi normái szerint erkölcsi büntetésként fogalmazódik meg Csajkovszkij Francesca da Riminijében az Isteni színjáték egy részlete elevenedik meg: a házasságtörést elkövető Francesca meséli el történetét, szerelembe esését Paolóval, majd férje bosszúját. A szerző a pokolba kalauzolja a hallgatót, ahol a szerelmesek büntetése, az örök szélviharban való sodródás elsöprő lendületű, nagyzenekari fináléban elevenedik meg.
Stravinsky A tűzmadár című balettjében a mesejáték két főszereplője, a pokoli Kascsej és a tisztaságot szimbolizáló Tűzmadár küzdelme a zenetörténet egyik leginkább magával ragadó fináléjában teljesedik ki, a megdicsőülést hangját szólaltatva meg.
Bartók II. zongoraversenye két szálon is kapcsolódik a hangverseny témájához: egyrészt a műben megjelenik Stravinsky imént említett fináléjának témája, másrészt a mű sajátos helyet foglal el Bartók életében: a motorikus, drámai, helyenként ördögi erejű zárótétel a két másik művel szemben éppen hogy nem tartalmazza a feloldás-megdicsőülés esélyét: ez Bartók kései műveire marad. A hangverseny szólistája a 2008-as Arthur Rubinstein Verseny győztese, a zenekarral Magyarországon már többször fellépett Roman Rabinovich. Stravinsky művéhez Juhász Zsolt készített új koreográfiát, amelyben a történet meseszerűségét a Duna Művészegyüttes tánckara a folklór és a modern tánc elemeinek ötvözésével jeleníti meg.