2019. december 16., hétfő
Etelka, Aletta

Belföld

Veronai buszbaleset: a biztosítók rendezik a kárt

Sokadrangú kérdés, mégis fontos tisztába tenni, hogy kinek a dolga a veronai buszbaleset érintettjeinek a kártérítése. A busztársaságot felesleges perelni.

Fotó: EPA

A szerencsétlenül járt busz teljesen kiégett (Fotó: EPA)

 

Az autóbusz kötelező felelősségbiztosítójának kell vállalni az anyagi terheket a hétvégi tragikus baleset kapcsán – ezt biztosítási és közlekedési szakjogászok nyilatkozták a Lokál megkeresésére. Kosdi Kornél azt mondta, hogy a kötelező felelősségbiztosító minden vagyoni és nem vagyoni kárt is köteles megtéríteni. – Előbbibe beletartozhat a kórházi kezelés költsége, a sérültek, vagy a holttestek hazaszállítása, de akár a temetésé is. Utóbbin pedig a sérelem díjat kell érteni, amely a hozzátartozókat, vagy a baleset túlélőit illeti meg – fogalmazott. Ez utóbbi mértéke a szakjogász szerint több millió forint is lehet, a konkrét összeg viszont sok tényezőtől függ. Az áldozatok esetében számíthat például az életkor, kiskorúak esetében pedig az is, hogy egyedüli gyermekek voltak-e a családban, vagy vannak testvéreik.


Kosdi Kornél kiemelte: a kötelező felelősségbiztosítók nem automatikusan kezdeményezik a kártérítési eljárást, azt a családoknak, illetve képviselőiknek kell elindítani. – A procedúra akár egy hónap alatt is végbemehet, de ha a kárrendezés során vita merül fel, a bíróság dolga rendezni az ügyet. Egy ilyen per már évekig is elhúzódhat – jegyezte meg.

A MABISZ mindenkit megnyugtat

A biztosító társaságok már a hét végén felvették a kapcsolatot a tragikus veronai buszbalesetben érintettekkel és elindították a kárrendezési folyamatot – írta közleményében a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ). Hogy konkrétan mely’ biztosítókról van szó, az nem derült ki, viszont a MABISZ gyors ügymenetet ígér.

Borbély Zoltán közlekedési jogász arról beszélt lapunknak, hogy a halálos tömegszerencsétlenség ügyében két nyomozás is zajlik. Az egyik Olaszországban, gondatlanságból elkövetett közlekedési bűncselekmény gyanújában, a másik már itthon, foglalkozás körében elkövetett veszélyeztetés kapcsán. Ezek érhetnek úgy véget, hogy a hatóságok személyi felelősséget is megállapítanak az ügyben. – Nehezen feltételezhető, hogy ilyen szál egyáltalán feltárható, egy viszont biztos: az autóbusz kötelező felelősségbiztosítója helytállással tartozik a károsultak felé, még pedig az általa viselt veszélyes üzemi felelősség alapján – mutatott rá. A szakértő azt is aláhúzta, hogy a busz üzembentartóját, vagyis a Pizolit Kft-t közvetlenül nem terheli anyagi felelősség, hiszen a kötelező felelősségbiztosítás fedezi a biztosított, tehát ez esetben a cég üzemben tartási körében keletkezett kárt.


Borbély Zoltán ugyanakkor emlékeztetett rá, hogy szélsőséges esetben a biztosító mentesülhet a fizetés alól, még pedig ha bizonyítani tudja, hogy a saját működési körén kívüli, elháríthatatlan okból következett be a baleset. Ilyen lehet egy természeti csapás, vagy például egy öngyilkos merénylet. – Ilyesmire azonban jelenleg semmi nem utal, arra viszont annál több minden, hogy üzemi rendellenesség történt. Ez pedig belső ok, vagyis egyértelműen a biztosítónak kell felelnie érte – magyarázta.

Fotó: Csudai Sándor

 

Előfordulhat az is, hogy a kötelező felelősségbiztosításon túl a sítúra résztvevői egyenként utasbiztosítást, vagy a teljes csoport csoportos biztosítást is kötött. Ez esetben egy előre meghatározott összeg is jár az érintetteknek, amely akár 10 millió forint is lehet. – Fontos, hogy az extra biztosítás nem befolyásolja a kötelező felelősségbiztosító által megtérítendő kárösszeget, a kettő két külön eljárás – jegyezte meg Borbély Zoltán. Szerződésfüggő, de az utas és csoportos biztosítás kiterjedhet a hozzátartozók kiutazására is. Ez azonban nem biztos, ezért is volt direkt haszna a kormány, illetve néhány taxitársaság felajánlásának, mi szerint biztosítják a családtagok eljutását Olaszországba, a baleset helyszínére.

Borbély Zoltán ugyancsak aláhúzta, hogy a szörnyű eset hiába köztudomású tény, mégis be kell jelenteni a biztosítók felé. – Minél hamarabb, annál jobb. Egyúttal arra biztatnám a biztosító társaságokat, hogy méltányosságból folyósítsanak kártérítési előleget az érintetteknek. Kétszer ad, aki gyorsan ad, ráadásul az ilyen cégek renoméjának is jót tenne ez a gesztus – érvelt a szakértő.

Kapcsolódó Cikkek