EUR: 329,44 Ft
CHF: 301,04 Ft
2019. december 14., szombat
Szilárda

Életmód

Mit együnk influenzajárvány idején?

Sick brunette blowing her nose while holding a mug against blue background, Image: 258653121, License: Royalty-free, Restrictions: , Model Release: yes, Credit line: Profimedia, Wavebreak

Köhögéscsillapításra forrázzunk le két teáskanál szárított kakukkfüvet egy csésze vízzel, öt percig hagyjuk állni lefedve, majd szűrjük le és igyuk meg (Profimedia)

Néhány napos diéta nem ártalmas téli vírus- vagy bakteriális fertőzés esetén, vagyis ha valakinek nincs étvágya, nem kell erőltetni az evést, elegendő a bőséges folyadékfogyasztás.

– A szervezet természetes ellenálló képessége nagymértékben javítható, ha étrendünk megfelelő mennyiségben tartalmaz vitaminokat, ásványi anyagokat, antioxidáns hatású, biológiailag aktív növényi vegyületeket és teljes értékű fehérjét. Az immunrendszer szempontjából kiemelt szerepe van a cinknek, amely a sejtek szaporodásához, újraképződéséhez szükséges – sorolta Veresné dr. Bálint Márta, a Semmelweis Egyetem Dietetikai és Táplálkozástudományi Tanszékének tanára, hozzátéve, a tökmag, a sovány marhahús és a hüvelyes növények mind jó cinkforrások.


A vitaminok közül a B12-, az A-, C- és E-vitaminok fogyasztására kell különös gondot fordítani, ám fontos, hogy ezeket – a túladagolás elkerülése érdekében – elsősorban ne étrend-kiegészítőkkel vigyük be szervezetünkbe, hanem természetes forrásokból. A B12-vitamin minden állati eredetű termékben (hús, hal, tojás, kefir), valamint dúsított gabonapelyhekben megtalálható. Az A-vitamin véd a fertőzésektől, mivel elősegíti a bőr és a nyálkahártya épségének megőrzését, és ezáltal kevesebb esélyt ad a kórokozók szervezetbe jutására. Naponta szükséges A-vitamin-tartalmú élelmiszereket (máj, tojás, tejtermékek, margarin) vagy azok előnyagát, béta-karotint tartalmazó színes zöldségeket (sütőtök, piros húsú kaliforniai paprika, brokkoli) és gyümölcsöket (aszalt sárgabarack) fogyasztani.

– A túlzásba vitt C-vitamin-bevitel idővel akár vesekő kialakulásához is vezethet – hívta fel a figyelmet a dietetikus. – A legjobb természetes C-vitamin-források a friss gyümölcsök (citrusfélék, kivi), zöldségek (zöldpaprika, kelbimbó, karfiol, fejes-, kel- vagy savanyú káposzta).


Immunrendszerünk felépítéséhez jó minőségű fehérjére is szükség van, amely a sovány tejtermékekben (túró, joghurt), húsokban, halakban, tojásban található. Ezek hasznosulásához, anyagcseréjéhez nélkülözhetetlen a B6-vitamin, amelynek forrása többek között a barna rizs és a teljes kiőrlésű gabonatermékek.

Hányás, hasmenés, étvágytalanság esetén nem gond, ha valaki egyáltalán nem tud enni, ám ilyenkor legalább napi 2-2,5 liter folyadék elfogyasztása szükséges, amivel elkerülhető a kiszáradás, és a baktériumok is könnyebben kiürülnek a szervezetből.

Kapcsolódó Cikkek