2017. november 10., péntek
Réka

Egyéb Debrecen

A sikerágazat újjáéled

A magyar buszgyártásról érdemes tudni, hogy az 1980-as években igazi sikerágazat volt. Az Ikarus–200-as termékcsaládból évente 13 ezer darabot gyártottak. Mára az éves termelés néhány száz darabra zuhant. A cél: a buszgyártás váljon újra sikerágazattá nemcsak a hazai, hanem az exportpiacainkon is.

Ennek feltétele, hogy az innovatív technológiákat a szakképzésbe tudjuk integrálni, és a megfelelően képzett munkaerőre és szakembergárdára építve fejlesszék ki a jövő autóbuszait. Mindezeket figyelembe véve Debrecen hatalmas potenciált jelenthet az autóbuszgyártás számára. Kelet-Magyarország kimaradt a korábbi járműipari gyártási tevékenységekből, így ebben a régióban komoly munkaerő-potenciál jelentkezik.


Kossa György, az InterTanker Holding elnök-vezérigazgatója (középen), Tuzson Bence, a Miniszterelnöki Kabinetiroda kormányzati kommunikációért felelős államtitkára (j) és Papp László (Fidesz-KDNP) polgármester MTI Fotó: Czeglédi Zsolt

A beruházás két ütemből áll, az első egy fejlesztési és oktatási központ létrehozása. Ennek a kivitelezése indult el most. Az 1300 négyzetméter alapterületű, acélszerkezetes üzem két célt szolgál: egyrészt itt fejlesztik ki az autóbuszok prototípusait, másrészt a Debreceni Egyetemmel és a Debreceni Szakképzési Centrummal együttműködve – duális rendszerű képzés keretében – itt tanulhatnak azok a szakmunkások, mérnökök, akik később munkavállalói lehetnek a cégnek. A központot az ITK cégcsoport megbízásából a debreceni székhelyű Társ 95’ Kft. építi fel öt hónap alatt, így ősszel már megkezdődhet a munka a létesítményben. A második ütemben jövőre készül el a buszgyár a Debreceni Nemzetközi Repülőtér melletti úgynevezett Déli gazdasági övezetben.

A húszmillió euróból megvalósuló Határ úti autóbuszgyártó üzem és fejlesztési-oktatási központ építési munkálatai már elkezdődtek MTI Fotó: Czeglédi Zsolt

A tervek szerint már ősszel rendelkezni fog az autóbusz prototípusa a sorozatgyártáshoz szükséges típusbizonyítvánnyal. Még ebben az évben elkészülnek az első autóbuszok. Várhatóan három műszakban évente 250-300 autóbuszt gyárthatnak. Az itt dolgozók száma száz fő lesz, toborzásuk megkezdődött. A reptér melletti gyárban egy műszakban 300, három műszakban évi 700-800, a két üzemrészben pedig évi 1000 autóbusz készülhet. Az ITK cégcsoport a járműfejlesztésre és a gyártási infrastruktúra bővítésére 70 millió eurót kíván fordítani Debrecenben.


A beruházást – az ITK Holding és az EvoBus együttműködését – a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) segíti. Az ITK cégcsoport (Inter Tan-Ker Zrt.) 2009 óta van jelen Debrecenben, amikor a Debreceni Közlekedési Vállalattal (DKV Zrt.) közösen vették át a helyi buszközlekedést a korábbi szolgáltatótól, a Hajdú Volán Zrt.-től.

Kapcsolódó Cikkek