2017. november 22., szerda
Cecília

Egyéb XVII.kerület

Levél a csendért

Az aláírásgyűjtési időszakot követően Riz Levente polgármester levelet írt a nemzeti fejlesztési és a földművelésügyi miniszternek márciusban, hogy a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér légi forgalma által okozott zajterhelés elviselhetőbb legyen a helyiek számára.

A városrész vezetője Seszták Miklós nemzeti fejlesztési, valamint a környezetvédelem ügyében illetékes Fazekas Sándor földművelésügyi miniszternek írt, elsősorban a rákoshegyiek érdekében. Az önkormányzat honlapján közzétett levélből kiderül, Rákoshegy 1890 óta létezik, 1950-ig önálló település volt, ekkor a XVII. kerület részeként Budapesthez csatolták. A több ezer főt számláló lakóövezet polgárainak életét az 1983-ban átadott 2-es futópálya lehetetleníti el, amelynek léte, működése jogszabályt sért. Megépítésekor ugyanis nem vették figyelembe a hatályos jogszabályban előírt építési védőtávolságot. A vonatkozó rendelet szerint minimum öt kilométerre kellett volna megépíteni a futópályát a lakott területtől – ehelyett 1,6 kilométerre épült a száz éve lakott Rákoshegytől. Ennek következménye, hogy a városrész felett 100-150 méter magasan repülnek a gépek − olvasható a rakosmente.hu-n. Kiemelik, a 2-es futópálya átadását követő lakossági tiltakozás, országgyűlési interpelláció hatására született rendelet megtiltotta a 2-es pálya Rákoshegy felé eső végének használatát, de ezt a tiltást később feloldották.


„E jogszabályok szerint a rákoshegyi pályavég leszállásra munkanapon, reggel 8 órától este 22 óráig vehető igénybe és csak a száz tonna leszállósúly alatti gépek esetében. Meghatározták a kötelező felszállási irányt, amely azonnali bal kanyart írt elő a felszálló gépeknek, hogy elkerüljék Rákoshegy lakóházait. Az előírásokat a Budapest Airport Zrt. és a Hungarocontrol Zrt. által szolgáltatott repülési adatok szerint folyamatosan megsértik a repülőgépek: rendszeres a hétvégi, az éjszakai repülés és a száz tonna feletti gépek jelenléte a rákoshegyi légtérben, a járatok több mint hetven százaléka figyelmen kívül hagyja a rendeletben előírt felszállási irányt. Az 1-es futópálya tavalyi és idei felújítása, több hónapon keresztül tartó teljes zárása tovább súlyosbította a helyzetet, a hatályos jogszabályt messze meghaladó mértékű a légi forgalom és a zajterhelés Rákoshegy felett. A rákoshegyi pályavégen zajló le- és felszállások aránya jóval magasabb, mint amivel a zajgátló védőövezet kijelölése során számoltak, többszöröse a környezetvédelmi működési engedélyben megengedettnek” – írja Riz Levente.

Az önkormányzat a helyzet megoldásának érdekében aláírásgyűjtést kezdeményezett – 3403-an írtak alá. Ennek tükrében kéri a minisztereket, hogy cselekedjenek. Azaz kezdeményezi a korábbi jogszabály visszaállítását, védőövezet kialakítását és a lakosság kártalanítását.


Kapcsolódó Cikkek