2018. július 21., szombat
Dániel, Daniella

Egyéb Békéscsaba

Óvodából az iskolapadba

Iskolaérettség, iskolaválasztás, hogyan segíthet az óvoda a szülőnek – komoly és fontos kérdések ezek a leendő első osztályosok életében, és természetesen a szülők számára is. Ebben próbál segítséget nyújtani Barányiné Kalász Edit iskolapszichológus.

Az iskolaérettség tekintetében több terület van, amelyre oda kell figyelni: a testi érettséget látják a szülők is, hiszen megtörtént már az első megnyúlás, kiestek a tejfogak, és egyre komolyabb terhelést bír már a gyerek. A mentális érettséget figyelik leginkább a szakemberek, ötéves kor körül a szakszolgálat szokott felmérést végezni az óvodákban, megvizsgálva, hogy van-e olyan terület a gyerkőc esetében, amely fejlesztésre szorul. Szintén nagyon fontos terület a szociális érettség, amelynek része például az önálló öltözködés, a társakkal való együttműködés, a szófogadás. Ezekre a képességekre ugyanis az iskolában feltétlenül szüksége lesz a gyermeknek. Manapság sok alsósnak az okoz nehézséget, hogy végigülje a tanórát a padban, hogy ne verekedjen, hogy azt csinálja, amit kérnek tőle.


MTI Fotó: Komka Péter

Az első, talán legnehezebb lépés egy gyermek életében, amikor az óvodából iskolába megy, ha lehet, ebben az időszakban még nagyobb a szülők és az óvónők felelőssége. Például az utolsó ovishónapokban nem kellene erőltetni az alvást, ha a gyereknek már nincs rá igénye. Ehelyett, persze ha lehetőség van rá, érdemesebb iskola-előkészítő, fejlesztő feladatokat csináltatni a kicsikkel. A másik fontos lépés a feladattudat kialakítása, akár otthon, akár az óvodában. Később ugyanis, ha nincs feladattudata egy gyereknek, vagy csak minimális, nem fog tudni teljesíteni. Legyenek otthoni feladatai, olyanok, amelyeket el tud végezni, de ne csak akkor, amikor kedve van hozzá.

Iskolaválasztás tekintetében is több szempontot érdemes a szülőknek megfontolni: a pedagógusok személyét, hogy közeli iskolát szeretnének, vagy inkább hozzák-viszik a gyereket, tehetséges-e valamiben annyira, hogy már általános iskolában érdemes lenne foglalkozni vele (itt leginkább a sport, a zene, a rajz kerülhet előtérbe). Viszont a pedagógus személye mindig döntő, ugyanis a véletlenen múlik, hogy milyen gyerekek kerülnek egy osztályba, milyen lesz az osztályközösség, de ezeket a pedagógus személyisége mindig befolyásolni fogja. Érdemes minél több nyílt órára ellátogatni, akár a leendő első osztályossal, ha nem zavarja meg az órát. Mert bár ezek sokszor „kirakatalkalmak”, sok információt adhatnak a szülőknek főleg a leendő tanító néniről, tanító bácsiról.


Kapcsolódó Cikkek

  • Megtanultunk újraéleszteni

    Megtanultunk újraéleszteni

    Kollégánk, Fehér György nem csupán remek sportújságíró, de évekig mentősként is dolgozott. Újraélesztő tanfolyamán megtanultuk, mit kell tenni, ha netán olyan helyzetbe kerülnénk, hogy újra kellene éleszteni valakit, és megismertünk a félautomata újraélesztő készülék használatát is.

  • A lángos mellé bajnoki címet is kaptak

    A lángos mellé bajnoki címet is kaptak

    A vártnál sokkal több nevezővel, remek hangulatban zajlott le szombaton a Balaton-átevezés, amelyet első alkalommal rendezett meg a Magyar Kajak-Kenu Szövetség (MKKSZ) és Fonyód közösen.

  • Példátlan magyar siker!

    Példátlan magyar siker!

    Óriási fieszta volt Debrecenben, hiszen a junior női válogatott világbajnok lett, nyolcadik meccsén is megőrizte veretlenségét az U20-as csapat, így a Norvégia elleni győzelem vébéelsőséget jelentett.

  • Kiállítások Izraelről

    Kiállítások Izraelről

    Július 10-én a Művészetek Házában két kiállítást nyitottak meg, amely a Babits Mihály Kulturális Központ és a Szekszárdi Magyar-Izraeli Baráti Társaság szervezésében Izrael állam függetlenségének 70. évfordulója alkalmából rendeznek.