2017. november 22., szerda
Cecília

Egyéb Békéscsaba

Óvodából az iskolapadba

Iskolaérettség, iskolaválasztás, hogyan segíthet az óvoda a szülőnek – komoly és fontos kérdések ezek a leendő első osztályosok életében, és természetesen a szülők számára is. Ebben próbál segítséget nyújtani Barányiné Kalász Edit iskolapszichológus.

Az iskolaérettség tekintetében több terület van, amelyre oda kell figyelni: a testi érettséget látják a szülők is, hiszen megtörtént már az első megnyúlás, kiestek a tejfogak, és egyre komolyabb terhelést bír már a gyerek. A mentális érettséget figyelik leginkább a szakemberek, ötéves kor körül a szakszolgálat szokott felmérést végezni az óvodákban, megvizsgálva, hogy van-e olyan terület a gyerkőc esetében, amely fejlesztésre szorul. Szintén nagyon fontos terület a szociális érettség, amelynek része például az önálló öltözködés, a társakkal való együttműködés, a szófogadás. Ezekre a képességekre ugyanis az iskolában feltétlenül szüksége lesz a gyermeknek. Manapság sok alsósnak az okoz nehézséget, hogy végigülje a tanórát a padban, hogy ne verekedjen, hogy azt csinálja, amit kérnek tőle.


MTI Fotó: Komka Péter

Az első, talán legnehezebb lépés egy gyermek életében, amikor az óvodából iskolába megy, ha lehet, ebben az időszakban még nagyobb a szülők és az óvónők felelőssége. Például az utolsó ovishónapokban nem kellene erőltetni az alvást, ha a gyereknek már nincs rá igénye. Ehelyett, persze ha lehetőség van rá, érdemesebb iskola-előkészítő, fejlesztő feladatokat csináltatni a kicsikkel. A másik fontos lépés a feladattudat kialakítása, akár otthon, akár az óvodában. Később ugyanis, ha nincs feladattudata egy gyereknek, vagy csak minimális, nem fog tudni teljesíteni. Legyenek otthoni feladatai, olyanok, amelyeket el tud végezni, de ne csak akkor, amikor kedve van hozzá.

Iskolaválasztás tekintetében is több szempontot érdemes a szülőknek megfontolni: a pedagógusok személyét, hogy közeli iskolát szeretnének, vagy inkább hozzák-viszik a gyereket, tehetséges-e valamiben annyira, hogy már általános iskolában érdemes lenne foglalkozni vele (itt leginkább a sport, a zene, a rajz kerülhet előtérbe). Viszont a pedagógus személye mindig döntő, ugyanis a véletlenen múlik, hogy milyen gyerekek kerülnek egy osztályba, milyen lesz az osztályközösség, de ezeket a pedagógus személyisége mindig befolyásolni fogja. Érdemes minél több nyílt órára ellátogatni, akár a leendő első osztályossal, ha nem zavarja meg az órát. Mert bár ezek sokszor „kirakatalkalmak”, sok információt adhatnak a szülőknek főleg a leendő tanító néniről, tanító bácsiról.


Kapcsolódó Cikkek