2019. július 24., szerda
Kinga, Kincső

Belföld

Mindent megadnak a jó emberekért

Egyre több ember hiányzik a logisztikai ágazatból is. A cégek immár nem csak  béremeléssel, hanem például a munkahelyi körülmények jelentős javításával, képzéssel  igyekeznek magukhoz vonzani a szakembereket.

„A gépjárművezetők közül most is sokan mennek külföldre, sokan pedig visszatérnek eredeti  szakmájukhoz, hiszen ma már szépen megfizetik például az építőiparban a kőműveseket,  asztalosokat, villanyszerelőket. Régebben a sofőröknek, a targoncavezetőknek csak a bér  számított, de mára a munkahelyi körülmények is nagyon fontos tényezővé váltak” – hívta fel  a figyelmet Csönge Norbert, a SPAR Magyarország logisztikai vezetője a minap a HG Media Fókuszban a logisztika című konferenciáján. Fontos a műszakok száma vagy éppen a  munkahely megközelíthetősége.  A SPAR-nál ezért belső képzéssel is kínálnak előrelépési lehetőséget az embereknek. Bár  teherautó sofőröket találni továbbra is nagy kihívást jelent, sok fizikai munkakörben sikerült  megállj!-t parancsolni az emberhiánynak így – tette hozzá a szakember.


„Sok év után ismét elérhető olyan uniós pályázati kiírás vállalati képzésre, ami segítséget  nyújthat a munkaerőhiány csökkentésében. A keretösszeg 40 milliárd forint, és  nagyvállalatok is pályázhatnak” – mutatott rá Lukács János, a vállalkozásfejlesztéssel és  pályázati tanácsadással foglalkozó Vanessia Kft. ügyvezetője, aki a logisztika ágazatot érintő  uniós pályázati lehetőségeket is ismertette.

Megnyílt ugyanis például a logisztikai  szolgáltatások igénybevételét támogató kiírás, ami a kis- és középvállalkozásokat ösztönzi  arra, hogy logisztikai központok szolgáltatásait vegyék igénybe. Összesen 5,5 milliárd forintra  pályázhatnak a cégek.


Jelenleg egyébként 40 ezer logisztikához köthető vállalkozás működik az országban, a szektor  közel 260 ezer embert foglalkoztat, és 6,3 százalékkal járul hozzá a hazai GDP-hez – erről már  Lepsényi István, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) gazdaságfejlesztésért és –  szabályozásért felelős államtitkára beszélt a HG Media konferenciáján. Kiemelte: az ipar  digitalizálódása a logisztika terén azt hozhatja például, hogy a raktározási költségek 20-50  százalékkal csökkennek. Márpedig ez létkérdés a piacon versenyző cégeknek. Nem véletlen, hogy az elektromos  személy- és teherszállító járművek forgalmazásával foglalkozó BirdieCar forgalma idén az  első negyedévben elérte a tavalyi év forgalmának kétszeresét. A járművek használatának  költsége ugyanis mindössze napi 1 euró (80-100 kilométeres távra számítva, 2 tonna  terheléssel).

Nagy Zsombor, a BirdieCar alapító-tulajdonosa kiemelte azt is: az elektromos  járművek használatával nem csak az üzemanyagra, hanem a szervizelésre fordított összeg is  megtakarítható.

Alternatív, mégpedig földgáz alapú technológiát mutatott be Bálint Norbert, a Magyar  Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) főtitkára is a HG Media konferenciáján.  Mint mondta, még ebben az évben elkészül öt LNG töltőállomás. Ezeket távolsági kamionok  és a CNG-s személyautók, haszonjárművek is használhatják. A projekt összesen 17 millió  euróból, 85 százalékban uniós forrásból valósul meg.

„Logisztika nélkül nincs ipar, mint ahogy autó sincs kerekek nélkül” – mondta a  rendezvényen Bíró Koppány Ajtony, a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok  Szövetségének (MLSZKSZ) főtitkára. Ő az ágazat előtt álló kihívások közül szintén a  szakemberhiányt emelte ki amellett, hogy a közúti fuvarozás terén a hazai szereplők  versenyhátrányban vannak a külföldiekkel szemben.

Kapcsolódó Cikkek