2019. július 16., kedd
Valter

Négy és fél milliárd éves meteoritot találtak Hollandiában

Fontos utalásokat tartalmazhat a naprendszer létrejöttéről az a négy és fél milliárd éves meteorit, amelyet Hollandiában találtak.

“A meteoritok különlegesek, mert ilyen korú kőzetek nem találhatók a földön” – mondta Leo Kriegsman geológus, a leideni Naturalis biodiverzitás központ kutatója a YouTube videomegosztó portálon a felfedezés alkalmából közzétett videón.

Az ököl nagyságú, mintegy 500 grammos meteorit az Amszterdamtól északra fekvő Broek in Waterland faluban zuhant át nagy sebességgel egy pajta tetőzetén januárban.

Az intenzív kutatás ellenére nem találták meg a lakosok által felfedezett meteorit további darabjait.

Annak ellenére, hogy rendszerint négyévente éri meteoreső Hollandiát, nagyon nehéz az űrből érkező apró kőzetdarabokat megtalálni. Az elmúlt kétszáz év során ez volt a hatodik Hollandiában talált meteorit.

“Alaposabban megismerhetjük, hogy mi történt a naprendszerünk kezdetekor, amikor egy csillagfelhő darabokra tört, és kezdtek létrejönni az ásványok, amikor a kisbolygók először kezdtek kialakulni” – magyarázta Leo Kriegsman. “Információt kaphatunk arról mi történt a legelején, amikor a Föld kialakult” – tette hozzá.

A geológus szerint a meteorit feltehetően a Mars és a Jupiter térségéből érkezett, ahol nagy aszteroidaöv található “sok kőzettel és kisbolygókkal”, amelyek időnként kizuhannak a pályájukról.