2017. november 23., csütörtök
Kelemen, Klementina

Aktuális

Az egyik legfényesebb galaxist fedezték fel csillagászok

Felfedezték az eddigi egyik legfényesebb galaxist: az univerzum fiatal korszakából származó távoli galaxis ezerszer fényesebb, mint a Tejútrendszer.

Az Astrophysical Journal Letters című szaklapban bemutatott tanulmány szerint a felfedezést a spanyolországi Kanári-szigeteken lévő Gran Telescopio Canarias (GTC) teleszkóp segítségével tették.

“A valóságosnál 11-szer nagyobbnak és fényesebbnek tűnik a galaxis, köszönhetően annak a teleszkópként működő gravitációs lencsének, amelyet a forrás és a köztünk lévő galaxishalmaz hozott létre” – mondta el Anastasio Díaz Sánchez, a tanulmány szerzője.

Ez egy úgynevezett Einstein-gyűrű, a gravitációs lencsék egy különleges típusa, amelynél két nagytömegű égitest a megfigyelővel pontosan egy vonalba esik, és a közelebb lévő objektum gravitációs mezeje a távolabbi objektum képét úgy képezi le, hogy az gyűrűnek látszódik.

Einstein általános relativitáselmélete szerint ha egy fénysugár egy nagytömegű objektum közelében halad el, az objektum gravitációs ereje magához vonzza a fotonokat és eltéríti őket, ezáltal elhajlítja a fénysugarat. Ez a gravitációs lencseként is ismert jelenség hasonlóképpen viselkedik, mint egy nagyítólencse, megváltoztatja az eredeti objektum látható képének méretét és intenzitását.

Ezt a hatást kihasználva fedezték fel a Cartagenai Műszaki Egyetem (UPT) és a Kanári-szigeteki Asztrofizikai Intézet (IAC) kutatói a nagyon távoli, mintegy tízezer millió fényévnyire lévő galaxist. Ez a szubmilliméteres tartományban lévő legfényesebb galaxis, amelyet eddig felfedeztek. Különlegessége, hogy nagy arányban észlelhető benne csillagképződés: évente ezer naptömegnyi csillag keletkezik benne, míg a Tejútrendszerben évente két naptömegnyi.

Hogy megtalálják a legfényesebb galaxisokat, a tudósok az egész égboltra kiterjedő kutatásokat végeztek, vegyítve a NASA Wise nevű teleszkópjának és az Európai Űrügynökség (ESA) Planck műholdjának adatbázisát.