2019. július 19., péntek
Emília

Életmód

Jó éjszakát, szép álmokat!

A tartós kánikulában sokan teljesen kimerülnek, ám mégis csak forgolódnak éjszaka. Dr. Vida Zsuzsanna szomnológustól, a JóAlvás Központ neurológus főorvosától megtudhatjuk, mit tehetünk a valóban pihentető alvásért.

1. Készüljünk föl tudatosan az alvásra!
A tervezett elalvás előtt érdemes lekapcsolni a tévét, mert bár a villódzásra talán könnyebb elszunyókálni, de éppen ez ébreszthet fel minket egy rövid alvás után, ráadásul a tévézéssel nem engedjük lecsendesedni a gondolatainkat. Sokkal eredményesebb, ha olvasgatunk vagy relaxálunk az ágyban.


2. Délután már ne élénkítsük fel magunkat!
A túl későn elkortyolt kávé, erős tea, az energiaitalok, sőt még a dohányzás is erős stimuláló hatást váltanak ki és megnehezítik az elalvást, megszakíthatják az éjszakai pihentető álmot. Mivel a függőségek miatt a szervezet éjszaka is küzd az elvonási tünetekkel, a káros szenvedélyekről való lemondás sokszor önmagában is rendezi az alvászavart.

3. Teremtsünk optimális körülményeket!
Éjszakára sötétítsük el teljesen a hálószobát, hiszen még a világító számlapok, monitorok is megzavarhatják a nyugodt alvást. Ugyanez igaz a zajokra, minél teljesebb a csend, annál nagyobb az esély a pihentető álomra. Ebből a szempontból a horkolás nemcsak annál okozhat alvászavart, aki horkol, de annál is, aki hallgatja. Éppen ezért a család érdekében is érdemes szomnológus segítségét kérni a horkolás „rendezéséhez”. A hőmérséklet sarkalatos pont a kánikulában. Aludjunk nyitott ablaknál, lefekvés előtt ventilátorral hűtsük le a levegőt, és akár egy vizes lepedőt is akaszthatunk az ablakra.


4. Próbáljunk nyugodtak maradni!
Ha nehezen megy az elalvás, ne idegeskedjünk ezen, inkább végezzünk valamilyen monoton, megnyugtató tevékenységet, kortyoljunk egy kis citromfűteát.

5. Forduljunk szakemberhez!
Ha az alvásproblémák nemcsak a kánikula napjaiban jelentkeznek, hanem állandósulni látszanak, forduljunk orvoshoz a probléma kezeléséhez! Figyelmeztető jel lehet, ha elkezdünk félni az elalvástól, ha szorongunk, ha úgy érezzük, egész éjszaka jár az agyunk. Mindenképpen szomnológus feladata az alvási apnoé (légzéskimaradás) és a horkolás rendezése is. – Elsősorban ki kell deríteni, milyen okok állnak a háttérben – hangsúlyozza dr. Vida Zsuzsanna. – Az orvosi kivizsgálás során fény derülhet olyan alvásbetegségre vagy egyéb – belgyógyászati, pszichiátriai, fül-orr-gégészeti, kardiológiai, pulmonológiai, urológiai – elváltozásokra, amelyek kezelésével az álmatlanság is megszüntethető.

Kapcsolódó Cikkek

  • Különleges, csábító fogások

    Különleges, csábító fogások

    Ma már a férfiak is kiválóan főznek, a kulinális különlegességeket talán még gyakrabban és szívesebben készítik, mint a nők. Ráadásul a csábítás fegyverei között is előkelő helyet foglal el, ha valaki az első randin megcsillogtatja főzőtudását.

  • Ha boldog akarsz lenni a munkádban, legyél!

    Ha boldog akarsz lenni a munkádban, legyél!

    Alexander Kjerulf boldogságkutató megtalálta a munkahelyi boldogság titkát. A dán szakember szerint ez nem a fizetésemeléstől, az extráktól és az előrelépéstől függ. Az alapmondat: ha boldog akarsz lenni a munkádban, legyél!

  • A coach a lélek edzője

    A coach a lélek edzője

    Ma már szinte hétköznapi kifejezésnek számít a coach. De vajon tudjuk-e, hogy mivel foglalkozik ez a szakember? A coaching amellett, hogy személyes segítő, fejlesztő tevékenység, hozzájárul a továbblendüléshez és az elakadások megoldásához.