EUR: 307,71 Ft
CHF: 265,59 Ft
2017. október 23., hétfő
Gyöngyi

Extra

Nyári szépségtippek

A Lokál összegyűjtött tippeket, trükköket, hogyan sminkeljünk és hogyan ápoljuk a bőrünket, hajunkat, hogy megóvjuk azokat a nagy kánikulában is.

Nyáron a legtöbb nő kevesebb sminket és lazább frizurát visel, hiszen a nagy melegben leolvad az alapozó, vagy ami sokkal rosszabb, beleég a bőrünkbe. A forróság és párája, a klór a medencében, a tengerparti sós szellő pedig szárító hatású mind a bőrnek, mind a hajnak, ami sok szépséghiba okozója lehet.

Elengedhetetlen a fényvédő

A napvédő krémet mindig legalább 15 perccel azelőtt kell magunkra kenni, mielőtt nyáron kilépnénk az ajtón. Ne, elfelejtve a fül mögötti részt, a szemhéjat és a szem alatti területet. A szemkörnyék védelmére 15 faktoros ajakírt vagy napvédő stiftet szükséges használni, mert ezek sűrűbbek, nehezebben peregnek le, és vízállóbbak hagyományos társaiknál.

Így a nagy melegre készülve érdemes teljesen elhagyni a sminkelést, vagy nagyon könnyed sminket feldobni. De az első számú alapszabály: napvédő krémet használni, vagy olyan alapozót, hidratálót választani, amik fényvédőt tartalmaznak. Ha a választott kozmetikum nem fényvédős, akkor sminkelés előtt kenjük be arcunkat naptejjel, hagyjuk beszívódni és csak utána vigyük fel a sminket. Az arcon speciálisan erre a területre kifejlesztett napvédőt használjunk. Ezek általában könnyen felszívódó krémek, magas, min. 30-as faktorszámmal. A szemek körüli érzékeny bőr védelméről sem szabad megfeledkezni, és az ajkak védelméről se. Erre is van már különböző faktorszámú UV-filtert tartalmazó ajakápoló, színezett és natúr kivitelben is.

Pattanásos, zsíros arcra átlátszó, folyékony naptejet, olajmentes zselét vagy napvédő sprayt érdemes használni. Így megelőzhető a bőr pórusainak eltömődése.

Napozás
A napfény javítja immunrendszerünk működését, segíti a napi ritmusunk kialakulását, és sokszor jó kedvre derít minket. Már 5-10 perc napozás beindítja a szervezet D vitamin termelését, ami elengedhetetlen a kalcium beépüléséhez. De, ha túl sokat vagyunk a napon, akkor csúnyán leéghetünk az UVB sugárzás miatt. Arról nem beszélve, hogy az UVA sugárzás károsítja a bőrsejtek DNS-ét, ami idővel ráncok és pigmentfoltok kialakulásához vezethet. A túlzott napsugárzás legsúlyosabb késői következménye pedig akár a bőrdaganat is lehet. A legtöbb esetben viszont a bőrrák megelőzhető a napozási szabályok betartásával.
Amit szabad:
-még nyár előtt felkeresni egy bőrgyógyászt és anyajegy vizsgálatot kérni
-fél órát napozni naptejjel bekenve fél órát napozni, és utána árnyékba vonulni
-az arcot magasabb faktorszámú naptejjel napoztatni
-világos trikót, pamutinget és fejfedőt viselni, főleg vörös/szőke hajú, fehér bőrű, szeplős emberek és kisgyermekek esetében
-napozás után nedvességpótló testápolót használni

Amit nem szabad:

-11 és 16 óra között napra menni (az UVA és UVB sugárzás ilyenkor a legerősebb)
-magas faktorszámú (min. 20) fényvédő nélkül napozni
-UV szűrős napszemüveg nélkül napozni
-Sminkben, beparfümözve napozni (ezek napsugárzás hatására elváltozást okozhatnak a bőrön)
A pattanásos bőrre ellentmondásos a fény hatása: szárítja a pattanásokat, csökkenti a gyulladást, de hatására megvastagszik a szaruréteg, és az így eltömődött pórusok miatt néhány hét múlva újabb pattanások, mitesszerek alakulhatnak ki. Ezért a pattanásos bőrűek fokozottan vigyázniuk kell napozásnál.

Fontos, minden nap minimum két liter vizet elfogyasztani, ami belülről hidratálja a bőrünket.

Fényvédő faktorszám

A kereskedelemben kapható naptejeket sajnos túl sokszor leegyszerűsítik aszerint, hogy felnőtteknek és gyerekeknek való fényvédőszerek. Bár azt jól tudjuk, hogy a gyerekeket a lehető legmagasabb faktorszámú naptejjel kell védeni, azzal viszont nincs mindenki tisztában, hogy vannak olyan felnőttek, akiknek a bőrtípusuk miatt szintén a lehető legmagasabb faktorszámú fényvédőszer ajánlott. Általánosságban elmondható, hogy 20-asnál alacsonyabb faktorszámú naptejjel nem érdemes próbálkozni erős napsugárzás esetén.

Az alábbi táblázat megmutatja, hogy kinek mekkora faktorszámú naptej való bőrtípus szerint:

I. bőrtípusII. bőrtípusIII. bőrtípusIV. bőrtípus
Bőrszínnagyon világosvilágosvilágos/világosbarnavilágosbarna
Hajszínvörös/szőkevilágos/közép szőkebarnasötétbarna/fekete
Szemszínvilágoskék/zöldkék/szürke/zöldbarnabarna/fekete
Szeplős?nagyonritkánnincsnincs
A bőr reakciójamindig gyorsan leég, és nem barnulkönnyen leég, nehezen barnuljól barnul, ritkán ég legyorsan barnul, szinte soha nem ég le
UV érzékenységnagyon érzékenyérzékenykevésbé érzékenykevésbé érzékeny
Javasolt faktorszámSPF 50SPF 50SPF 40-30SPF 30

forrás: www.egeszsegtukor.hu

Tipp:

Egy üveg, minél tisztább, fagyasztott aloe vera-kivonat varázslatosan enyhítik majd a fájdalmat.

Nyári smink

A nyári kánikulában az izzadtsággal keveredve, a pórusokat eltömítve sérülhet a bőrünk, ha alapozót használunk. Érdemesebb ilyenkor inkább egy kicsit variálnunk az arcápolási rutinunkon, és jobban odafigyelni a bőr épségére, hogy alapozó nélkül is ki merjünk merészkedni az utcára – arról nem is beszélve, hogy a nap maga is fantasztikus hatással van a bőr simaságára, és minden jellegű bőrproblémára. Használjunk vizes alapú arckrémet önmagában, alapozó nélkül, legalább 15-ös, de inkább magasabb fényvédő faktorral. Ha semmiképpen sem tudunk lemondani az alapozóról, esetleg problémásabb a bőrünk, amin a nyári arcápolási rutin sem segít, akkor érdemesebb egy könnyű textúrájú terméket választani, és vékony rétegben alkalmazni, de a legjobb, ha a problémás bőrre ilyenkor csak korrektort használunk. Ha alapozót használ, fontos, hogy kerülje a zsíros, olajos termékeket, inkább por állagút válasszon és minél vékonyabb rétegben vigye fel az arcára.

Por alapozó

-A por alapú alapozók, vagy púderek eleve matt hatást biztosítanak a bőrnek. A nyári melegben mindig jól jön, ha a táskánkban lapul egy kompakt púder, vagy mattító papír is, ami segít korrigálni az átnedvesedett sminket a nap folyamán. Ilyenkor jobb a sminket gyakran ellenőrizni, nehogy mi legyünk az utolsók, akik észreveszik a nevetségesen elkenődött festéket.

BB-krém

A BB-krémet német bőrgyógyászok fejlesztették ki. Kezdetben hámlasztások, illetve műtéti beavatkozások után alkalmazták, hogy enyhítsék és egyben el is fedjék a bőrirritációt és a hegeket, de mára közkedvelt kozmetikum lett, napi használatra.Dél-Koreában debütált, ahol először a helyi hírességek használták, majd őket követve a nagyközönség is rákapott a termékre. Nagyjából úgy működik, mint egy alapozó, de valójában sokkal többet tud annál. Nem csupán elfedi, hanem ki is javítja a bőrhibákat, és kivált egy sor különféle bőrápoló krémet is, hiszen ápol, hidratál, ránctalanít és a káros napsugaraktól is véd, tehát lényegében egyetlen felvitellel kínál megoldást szinte az összes bőrproblémára.

Pirosító

Ha alapozás nélkül szeretnénk pirosítót használni, érdemesebb inkább a krémes állagúakat választani, mivel kevésbé mosódik el az izzadt bőrön, mint a por alapú. Pirosító helyett is bronzosító is remekül mutat, és természetes, napbarnított hatású bőrt kölcsönöz, de nagyon üde hatást érhetünk el egy világosabb, rózsaszínes pirosítóval is.

Szemfesték

Nyáron különösen fontos egy jó szemhéjalapozó, mert az izzadtság miatt elmosódhat a sminkünk. De ha jót választunk, és nem tesszük ki tűző napnak, esetleg 1x 2x napközben ellenőrizzük azt, akkor a szemhéjunk, tusvonalunk is remekül bírhatja estig. Nyáron a barnás variációk – arany, bronz, meleg barna, néha egy kis lila – a sláger.

Szempillaspirál

Szempillaspirál tekintetében nyáron a legjobbak a vízálló spirálok, amik akár strandoláskor a víztől, akár a nap folyamán jelentkező izzadtságtól is védenek. Ezeket persze a nap végén nagyon körültekintően kell lemosni, mert nem csak a vízre, de általában a sminklemosókra is immunisak.

Rúzs

Rúzst általában annak függvényében érdemes választani, hogy milyen erős a szemfesték. Nyáron általában eperszínű, lilás árnyalatok, illetve az élénkvörös színeket használjuk.

Sminklemosás

A nap végén különösen fontos odafigyelni, hogy a sminket teljes egészében eltávolítsuk az arcunkról, hogy éjszaka lélegezni tudjanak a pórusok. Mindenképpen használjunk éjszakai krémet is, és reggel indítsunk egy kiadós arcmosással.

Tipp

Puffadt, táskás szemekkel csodát tesz egy szelet nyers krumpli. Ha rátesszük a szemünkre és úgy pihenünk egy fél órát, a táskák eltűnnek.

Hajápolás
Nyáron a hullámos haj a trendi, amihez sokaknak ilyen időben hajsütővas sem kell, hiszen a nedvesség, a pára, a legtöbb hajat hullámosítja, göndöríti. Ha szögegyenes a hajunk sincs probléma, hiszen egy kis hullámosító habbal máris tengerparti tincseket varázsolhatunk, és könnyed frizurát, amit a kánikulába is jó viselni. Vagy hajmosás után, ha egész éjszakára feltűzzük a hajunkat, reggel biztosan  lágy hullámokra ébredünk, amit csak egy kis hajlakkal kell rögzíteni. De a nap káros sugaraitól a hajat is óvni kell, így a haj különleges ápolást igényel a nyári hónapokban, hiszen a strandolás és a napfény nemcsak a színét teheti fakóbbá, de töredezetté, fénytelenné válhat. Ezért hajtípusnak megfelelő pakolást  és balzsamot érdemes használni, a strandon pedig UV-szűrős hajápolóval kezelni. A forró hónapokban a hajszárító, hajformázó készülékek használata kerülendő, a legjobb, ha hagyjuk megszáradni szabad levegőn a hajat.

Lábfejek

Mielőtt harisnya nélkül mutatkozol, hámló, repedezett bőrű, téli lábadra érdemes hidratáló pakolással felpuhítani a bőrt. Egy éjszakai pakolás a láb és az ujjaik száraz részeire, reggelre puha bőrt varázsol. De mindenek előtt nyáron is több figyelmet kell fordítani a napi lábápolási rutinra: minden reggel és este érdemes szappannal lábat mosni, majd alaposan szárazra törölni, illetve a mindenféle izzadság-gátló készítmények helyett, hintőport használni.

Tipp

A felrepedt sarkak és talp legjobb gyógyítója egy kis vazelin egy vastag zoknival: éjszakára jó alaposan bekenve, zoknit húzva, reggelre varázslatosan sima lesz a talpunk.

Izzadás ellen

Normál időjárásban is elpárolog a bőrön keresztül észrevétlenül fél-egy liter folyadék, nagy melegben viszont izzadás formájában ennek a többszöröse. Egyeseknek a homlokáról, arcáról, míg másoknak a tenyeréből, hátáról ömlik a legtöbb verejték.

Az izzadást a dohányzás, az alkohol és a kávé is fokozza

Az értágító hatás, és emiatt nagyobb felületen való hőleadás következményeként erősíti az izzadást az alkohol, a kávé, a csípős ételek, a koffein és a nikotin is. Ezért ezeket érdemes a nagy melegben kerülni. Egyes betegségek és gyógyszerek szintén fokozhatják az izzadást. Ilyen kórkép többek között a cukorbetegség, a pajzsmirigy-túlműködés, a depresszió, a lázas állapot, de például a non-Hodgkin limfómának és a leukémiának is gyakori első tünete az erős éjszakai izzadás. Fokozzák a verejtékezést például a nem-szteroid gyulladáscsökkentők vagy például az aszpirin is.

Segítséget jelenthetnek a helyileg alkalmazható izzadás-gátló oldatok dezodorok, fémsó illetve aldehid tartalmú hintőporok, de rendszeres használatuk sokszor kiszárítja a bőrt, és irritációt okozhat az adott bőrfelszínen. A dezodorok általában csak a kellemetlen szagot közömbösítik, a verejték elválasztásra általában hatástalanok, így átmeneti megoldás a víz-iontoforézis alkalmazása, amelyet kizárólag a tenyér és a talp izzadás gátlására használnak, melynek során az izzadó területet vízbe merítve elektromosan töltött részecskékkel blokkolják a verejtékmirigyek aktivitását. A 10-15 kezelés utáni javulást követően már heti 1-2 fenntartó kezelés elegendő lehet. Kóros izzadás (hyperhidrosis) kezelését pedig a botolinum toxin (botox) injekció segítheti. A fokozott izzadásnak kitett területen alkalmazott injekció a kezelést követő harmadik napon kezd csökkenni és egy hét múlva teljesen megszűnik. Ha a hatás gyengülni kezd, a kezelés megismételhető. Az első injekció után 4-8 hónapig, a második után már akár 10-12 hónapig is jelentősen csökkenhet adott terület verejtékezése.

Tipp:

Ha a ruhánk izzadságfoltos lett, csöpögtessünk rá citromlevet. Jobban eltünteti a foltokat, mint bármi más.

Kapcsolódó Cikkek