EUR: 310,35 Ft
CHF: 270,64 Ft
2017. szeptember 26., kedd
Jusztina

Belföld

Robogók százezrei futnak kötelező biztosítás nélkül Magyarországon?

Napjainkban több mint félmillió robogóval közlekednek Magyarországon, ezeknek csupán mintegy 55 százalékára kötöttek már kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást (kgfb-t), ugyanakkor a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének (FBAMSZ) becslése szerint mindössze 15-20 százalékuk után fizetik ki rendszeresen az átlagosan évi 3 ezer forint díjat.

Az FBAMSZ MTI-hez eljuttatott közleménye szerint a rendőri igazoltatás során büntetés jár a kgfb fizetésének elmulasztásért, viszont károkozás esetén a kár összegét saját zsebből kell kifizetniük a robogókkal közlekedőknek.

“Sokszor a tulajdonosok sem tudják, hogy a segédmotoros kerékpárokra (a robogók nagy része ebbe a kategóriába tartozik) kötelező kgfb-t kötni, ha azok részt vesznek a közúti közlekedésben” – idézi a közlemény Papp Lajost, az FBAMSZ gépjárműszekciójának elnökét, aki hozzátette: más esetben pedig szándékosan kerülik meg a díjfizetést, melynek meglétét (rendszám vagy más, jól látható azonosító hiányában) a hatóságok csak közúti ellenőrzéskor tudják megvizsgálni.

A biztosítók a robogókra rendszám híján az alvázszám alapján kötik meg a kötelezőt, melynek díja általában évi 2,5-3 ezer forint. Az MNB statisztikái szerint mind a 12kW alatti, mind a 13-35kW közötti teljesítménykategóriába eső motorok által okozott károk átlagos összege eléri a 350 ezer forintot, de személyi sérülés esetén nem ritka a milliós összeg sem. Fontos könnyebbség a károsultaknak, hogy ha a biztosítatlan robogó kárt okoz, a tulajdonosa helyett a MABISZ kártalanítási számlája fizeti ki a kárösszeget, majd ezt utólag behajtja a károkozón.

A biztosítási alkuszok szerint gyakori eset, hogy a károkozó robogó elhagyja a helyszínt, és ilyenkor utólag szinte lehetetlen az elkövető beazonosítása. Ezen jelentősen javítana egy olyan rendelkezés, amely kötelezően rendszámmal látná el a robogókat.

A forgalomba helyezés és kivonás lehetőségével sikerülne kiszűrni azokat a robogókat is, amelyek tulajdonságaik alapján (50 köbcentiméter feletti motortérfogat) már nem is a segédmotoros kerékpár kategóriába tartoznak, vagyis a kötelező megfizetése mellett esetükben az első forgalomba helyezéskor regisztrációs adót is fizetniük kellene, emellett használatukhoz külön motoros jogosítványra is szükség van.

A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) 1991-ben 13 alkuszcég elhatározásából jött létre, jelenleg közel 90 teljes jogú, illetve pártoló taggal rendelkezik.

Kapcsolódó Cikkek

  • Letolvajozzák Vonát a háta mögött

    Letolvajozzák Vonát a háta mögött

    Vona Gábor elleni lázadásról írt a Ripost múlt pénteken, miután korábban bejutottak a radikális Jobbik siófoki frakcióülésére. A lap szerint Vonát tolvajként emlegetik, amiért ellopta a párt lelkét, miközben Volner János frakcióvezető azért került partvonalra, mert a párt új Főnöke, Simicska Lajos nagyvállalkozó “buta rendőrnek” tartja.

  • A devizahiteleseken segített a kormány

    A devizahiteleseken segített a kormány

    Magyarországon 2002 után a szocialista kormány megszüntette a korábbi otthonteremtési rendszert. Ez a devizahitelezés felé terelte a magyar családokat, aminek eredményeként a lakossági devizahitelek összege több mint százszorosára emelkedett.

  • Amikor az ebédpénz visszajár

    Amikor az ebédpénz visszajár

    Több mint 3 millió forintos kötbért kénytelen fizetni a tömeges ételmérgezést okozó Gyermekmenza Kft. az óbudai önkormányzatnak, amit az megoszt a szülőkkel.