EUR: 307,83 Ft
CHF: 266,00 Ft
2017. október 23., hétfő
Gyöngyi

Belföld

Savanyú a szőlő: Összehangolt támadást indítottak Simicskáék

Összehangolt támadást indított több ellenzéki lap és tévé az állami médiaköltések ellen. A PestiSrácok.hu megnézte, hogy pontosan mennyi pénzt kaptak a most felháborodott médiumok, köztük a Simicska-birodalomhoz tartozó Magyar Nemzet, az Index, illetve az RTL-csoport.

Olyan médiumok indítottak összehangolt támadást az állami reklámpénzek költése miatt, melyek a baloldali, majd a 2010 és 2014 közötti jobboldali kormányzás idején is nagy mennyiségben fogadtak be állami hirdetéseket. A PestiSrácok.hu megnézte, hogy pontosan mennyi pénzt kaptak a most felháborodó médiumok. Az összegek brutálisak.

A Kreatív nevű médiaszaklap korábbi gyűjtéséből kiderült, listaáron 2006 és 2010 között 84 milliárd forintot fordított hirdetésekre a Gyurcsány-Bajnai kormány. Sokan elfeledkeznek róla, hogy az RTL-csoport és Simicska Lajos már ekkoriban súlyos milliárdokat szakított ezekből a forrásokból.

Az Átlátszó blogjának  összesítése arról árulkodik, hogy 2006 és 2009 között az RTL-csoport listaáron számolva nagyjából 12 milliárd forint állami hirdetésben részesült. Ugyanakkor Simicska Lajos médiáját sem felejtették el a szociálliberális kormányok, hiszen a Magyar Nemzet kiadójánál például 2006 és 2009 között nagyjából 1,8 milliárd forintot költöttek el. 2007 novemberében például nagyobb összegekért hirdetett a magyar állam Simicska lapjánál, mint jóval magasabb példányszámú Népszabadságnál. Mindemellett bőven, százmilliós, esetleg milliárdos nagyságrendben jutottak állami hirdetések a baloldali kormányok idején a Heti Válaszba, és feltehetően a Hír TV-be is.

Szintén az Átlátszó adatösszesítése alapján lehet kiszámítani, hogy 2010 és 2014 között, amikor állítólag Simicska Lajosnak komoly  befolyása volt számos állami cég reklámköltéseire, az RTL-csoport listaáron összesen körülbelül 6,5 milliárd forint ellenében tett közzé állami hirdetéseket.

A Figyelő  írt arról, hogy amíg 2007 és 2010 között 40 százalék volt az RTL részesedése a televíziós hirdetési költségekből, addig 2010-től ez az arány nőni kezdett, egészen a Simicska csúcskorszakának nevezhető 2012-es évig, amikor már majdnem 60 százalékig kúszott fel az összeg.

A Simicska-érdekkörbe tartozó Advenio Zrt. (Class FM) 7,6 milliárd forintot, a Magyar Nemzet kiadója 4,1 milliárd forintot, a Publimont közterületi reklámcég több mint 17 milliárdot kaszált az állami reklámokon 2010-2014 között.

A Simicska barátjának, Fonyó Károlynak a tulajdonában lévő MTG Metro Gratis Kft., amely a Metropol című ingyenes újságot kiadta, közel 8 milliárd forintot szerzett állami reklámokból.

Érdekes, hogy az Index kiadója addig is évi több százmilliós állami reklámköltést könyvelhetett el, ezen a területen a lap aranykora 2012 elejétől 2014 közepéig tartott. 2013-ban a listaáras állami reklámköltés az Indexnél egymilliárd forint fölé emelkedett, de még 2016-ban is megközelítette a 600 millió forintot.

A fenti számadatok alapján jól látszik, hogy a most összehangolt támadást indító ellenzéki médiumoknak savanyú a szőlő. Így támadásaikat minden bizonnyal nyomásgyakorlásnak szánják, hogy ők is részesülhessenek a reklámköltésekből.

Kapcsolódó Cikkek