2017. november 24., péntek
Emma

Belföld

Jobbikos üzenet Simicska plakátjain

Hiába szajkózza Simicska Lajos cége, hogy egy magánszemély rendelte meg a legújabb, az európai bérunió mézesmadzagját lóbáló plakátkampányt a Mahirnél, a plakátokon visszaköszön a Jobbik „Egyenlő munkáért egyenlő bért” kampányának üzenete, színvilága, tipográfiája. A szakember szerint nem véletlenül.

Ismerős betűkkel, az arany- és a fehér színt kombinálva hirdetik a Simicska-plakáthelyek hetek óta, hogy a magyarok „Európával az európai bérekért” küzdenek, hogy létrejöjjön a bérunió. Vagyis hogy minden EU-polgár azonos munkáért azonos bért kapjon. Mivel a plakát hivatalosan nem a Jobbik megrendelésére került ki a Simicska Lajoshoz tartozó Mahir hirdetőtábláira, így a cég nyilván jogszerűen hivatkozik üzleti titokra, amikor a megbízóról faggatják. A plakátok azonban árulkodnak.


Mivel a Simicska–Jobbik összeborulás napnál világosabb, a Lokál megvizsgálta a szélsőségesből cukisodó párt korábban ebben a témakörben megjelent hirdetéseit, és érdekes hasonlóságra bukkantunk. Ha megnézzük a mostani, elméletileg nem a szélsőséges párt megrendelésére kihelyezett posztereket, azonnal feltűnik, hogy a „bérunió” kifejezés mindkét hirdetésen hangsúlyt kap, ahogy az is, hogy a két hirdetés ugyanazt az arany-fehér színvilágot használja. Az egyikben a háttér, a másikon a betűk kaptak óarany színezetet. Ráadásul mindkét plakáton ugyanazzal az Arial Narrow Italic Bold betűtípushoz hasonlító, de vélhetően saját ízlésre formált karakterkészlettel fogalmazzák meg az eddig kizárólag a – Simicskával egyre jobb viszonyt ápoló – Jobbik számára fontos politikai üzenetet. Perlaky-Papp József pr stratéga szerint nagyon gyakori, hogy egy-egy kampány során a különböző plakátok hasonló betűtípussal és színvilággal dolgoznak.

– Ennek ez a módszertana. A béruniós kampányban ez különösen fontos, hiszen a jogi szabályozás miatt nem jeleníthető meg rajta a Jobbik logója, így ezen az eszközön nem köthető össze a két üzenet. Majd elvégzik ezt más kommunikációs eszközön, hiszen a Jobbik vezette be a témát a nyilvánosságban, ők a téma gazdái  – magyarázta lapunknak a Budapesti Metropolitan Egyetem docense.


Eközben a Jobbik augusztus 20-i városligeti rendezvényén már úgy jelentek meg a legújabb béruniós plakátok, hogy a molinók aljára felkerült a párt logója is. Mirkóczki Ádám, a Jobbik szóvivője az M1 kérdésére azt mondta: a bérunió az ő kezdeményezésük és a hirdetések Simicska Lajos felületein valóban a Jobbikos plakátok helyére kerültek , de – mint fogalmazott – a plakátokat nem ők fizetik. Arra a kérdésre, hogy ez a valaki lehet-e Simicska Lajos, Mirkóczki azt mondta: nyolcmillió emberből bárki lehet, de az biztos, hogy az illető maximálisan egyetért a Jobbikkal.

Hasonlót korábban Simicska Lajos mondott: aki egy lapinterjúban úgy fogalmazott: „nincsenek összebútorozva, de minden szimpátiája a Jobbiké”.

A bérunió csak lázálom

„Tudjuk, hogy ez átverés, ugye?” – kérdezett vissza Lattmann Tamás az ATV-n, amikor a bérunióról kérdezték. A neves nemzetközi jogász kifejtette: a Jobbik bérunióra vonatkozó uniós polgári kezdeményezése egyszerű „átverés, PR-trükk”, mivel az uniós alapszerződése 1. cikkének 2. bekezdése szerint a polgári kezdeményezés és a támogató aláírások nem vonatkozhat a bérek kérdésére. 

További cikkek:

Kapcsolódó Cikkek