EUR: 326,05 Ft
CHF: 280,82 Ft
2018. július 23., hétfő
Lenke

Belföld

Döntött a bizottság: az MSZP–SZDSZ a felelős

A kormányzó és Budapestet irányító MSZP–SZDSZ koalíciót nevezte meg felelősként az Európai Csalás Elleni Hivatal által feltárt szabálytalanságokért a Fővárosi Közgyűlés, amely elfogadta a metrókorrupciót vizsgáló munkacsoport jelentését. Azt kérték Tarlós István főpolgármestertől, hogy megállapításaikat továbbítsa a Legfőbb Ügyészségnek.

A képviselők 22 igen szavazattal, 6 tartózkodás mellett fogadták el a metrókorrupciót vizsgáló munkacsoport előterjesztését, amely felkéri Tarlós István főpolgármestert, hogy küldje meg a Legfőbb Ügyészségnek a testület megállapításait, valamint üléseik jegyzőkönyveit.

– Az ügyészség feladata, hogy megnevezze, kik vettek részt Magyarország történetének legnagyobb korrupciójában – mondta tegnapi sajtótájékoztatóján Borbély Lénárd (Fidesz–KDNP), a 4-es metró szabálytalanságait vizsgáló fővárosi munkacsoport elnöke.


A kormánypárti politikus azt követően nyilatkozott, hogy a Fővárosi Közgyűlés elfogadta a munkacsoport jelentését, amely az akkor kormányzó és Budapestet irányító MSZP–SZDSZ-t nevezi meg felelősként az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) által feltárt szabálytalanságokért.
Borbély Lénárd szerint az ügyben érintett baloldali pártok képviselői az ülésteremben bohózatba illően próbáltak belekötni a jelentésbe, amelyet – a munkacsoport jegyzőkönyvéhez hasonlóan – megküldenek a Legfőbb Ügyészségnek.
Csepel polgármestere ismételten megjegyezte, a baloldali politikusoknak Gyurcsány Ferenc akkori kormányfőt és az MSZP tagjait kellene megkérdezniük arról, hova tűnt a beruházásból az akár 100 milliárd forintot is elérő összeg.

A munkacsoport szerint az érintett BKV Zrt. volt vezetőinek és felügyelőbizottsági tagjainak meghallgatásaiból kiderült, hogy a cég döntéshozatalai formálisak voltak, azokat a valóságban Demszky Gábor volt főpolgármester, továbbá egykori helyettesei és kabinetje hozták meg.


A beszerzésekről nem a BKV, hanem a politikai döntéshozók ítélkeztek – állítja a bizottság
MTI Fotó: Koszticsák Szilárd

A beruházás így „közvetlen MSZP–SZDSZ-es befolyás és kézi irányítás mellett valósulhatott meg 2010-ig” – olvasható a jelentésben, amely szerint ezeket a pártokat terheli a teljes körű anyagi, jogi és erkölcsi felelősség a korrupciógyanús közbeszerzésekért és a jogszabályellenesen, a közbeszerzések megkerülésével kötött szerződésekért.

Mint a Lokál korábban már beszámolt róla, a 4-es metró megépítése a 2007–2013-as időszakban az Európai Unió által finanszírozott legdrágább projekt volt. A kormány 2003 májusában döntött arról, hogy részt kíván venni a metróépítésben. Ekkor a miniszterelnök Medgyessy Péter volt, akit Gyurcsány Ferenc követett, majd egy rövid időre Bajnai Gordon.

A beruházás tervezett költsége nettó 194,9 milliárd forint volt, a befejezéskor viszont bruttó 452,5 milliárd forint lett a teljes költség.

Innen indult a korrupciós botrány:

Kapcsolódó Cikkek