2020. június 03., szerda
Klotild, Cecília

Extra

Ennio Morricone: A magyarok értik a zenémet

Exkluzív interjút adott lapunknak az Oscar-díjas Ennio Morricone, akinek menedzsmentje külön összefoglalót mellékelt a beszélgetés előtt. Mint kiderült, nem szeret a spagetti westernről beszélni, és utálja, ha a háborúról vagy a kedvenc kisállatáról kérdezik. Az olasz zeneszerzővel magyarországi turnéja apropóján beszélgettünk.

/Fotó: Profimedia

Mit gondol, mi kell ahhoz, hogy ne csak a film, de annak zenéje is ikonikussá váljon?
Amikor zenét írok, csak az érzelmeimet, gondolatimat írom le hangjegyeken keresztül. Olykor, amikor a korábbi szerzeményeimet meghallgatom, próbálok visszaemlékezni, mi lehetett akkor bennem, mire gondolhattam és honnan jött az ötlet, érzés, amit végül leírtam. Ez egy különleges dolog, mert szinte sosem tudom visszaidézni ezeket a pillanatokat, valami varázslatos dolog történhet velem ilyenkor.


Mi a legfontosabb gondolat, amit a zenéjén keresztül megosztott a közönséggel?
Amikor élőben koncertezek a színpadon, már nem a zeneszerző vagyok, hanem inkább az előadó. Olykor pedig még változtatok is kicsit a zenémen ahhoz, hogy a közönség jobban be tudja fogadni és könnyedebb legyen. Ennek ellenére szinte ugyanazt kapja a hallgatóság, csak előadás közben olykor picit finomítok rajta. Nem tudnám éveken keresztül ugyanazt a dallamot ugyanúgy játszani, nem azért, mert nem menne, hanem mert én unnám meg, az pedig egy zeneszerző karrierjének végét jelentheti. Persze más a helyzet, amikor felvesszük a filmzenéket, ott alkalmazkodom kell a történéshez, egy koncerten szabadabb vagyok, nagyobb terem van.

Számos felkérést visszautasított már. Minek alapján dönt erről?
Sok-sok évvel ezelőtt, amikor még a szakmám elején voltam, tulajdonképpen mindent elvállaltam, ami szembejött. Később rájöttem, hogy nem szabad válogatás nélkül mindenre igent mondani, mert az olykor ártalmas is lehet. Utána már szortíroztam a felkéréseket és csak azokra bólintottam rá, amiben volt valami, ami megfogott. Ez lehetett a fim témája, a rendező kiléte vagy csak a megérzésem, hogy jó dologba fogok bele. Ettől kezdve úgy éreztem, nem hibázhatok, biztos voltam benne, hogy a megfelelő alkotásokhoz adtam a nevem és a szerzeményeim. Akár kísérletezhettem is a zenével, mert tudtam, hogy a film jó, a rendező jó, és tudtam, hogy remek kihívások elé állítanak, és az összhatás tökéletes lesz. Ma pedig azt mondhatom, hogy szerencsés vagyok, mert mindegyik rendezővel dolgoztattam, akivel jó kapcsolatom van.


Koltai Lajossal háromszor dolgozott együtt. Mit gondol róla?
Koltai Lajost az egyik legtehetségesebb rendezőnek és operatőrnek tartom. Remek füle van ahhoz a zenéhez, ami rám jellemző. Többször találkoztunk, mert volt szerencsénk egymással dolgozni. Nagyra becsülöm a munkásságát és remek embernek tartom.

Ennio Morricone /Fotó: Profimedia

Többször járt Magyarországon is. Mi volt a benyomása? 
Nagyon örülök, hogy visszatérhetek Magyarországra. A fővárost sajnos nem volt időm rendesen szemügyre venni, mert a munkám rengeteg utazással jár. Volt már szerencsém magyar zenekarral is együtt dolgozni, nagyon jónak tartom őket, a magyar közönségben pedig nagyra értékelem, hogy szereti és érti a zenémet. Vannak olyan programok az előadásban, amik kicsit nehezebben követhetők, de tudom, hogy ez a közönség hallja és érti is, hogy mi történik a hangjegyekkel.

Ennio Morricone és felesége 2009-ben /Fotó: Profimedia, Alamy

Feleségével, Maria Traviával négy gyermeket neveltek fel. Mit gondol, mitől tud működni egy házasság egy életen át?
Szerintem a hosszú és életen át tartó házasság titka igen egyszerű: kompromisszum. Nem kell megijedni attól, ha vannak kisebb viták, a lényeg, hogy mindig közös nevezőre jussunk. A mi életünkben is voltak kisebb-nagyobb összetűzések, de a nap végén mindig úgy kell lefeküdni, hogy az ember a társának és önmagának is megfelelt. Nem lehet mindig igazunk, ezt meg kell szokni, ez így normális. Nagyon boldog vagyok, hogy Maria a feleségem, remek életünk volt és van is. Fantasztikus, hogy ennyi idő után is jól kijövünk, ennyire egységes a kapcsolatunk.

Az idei turnéja után nem ad több koncertet. Nehezen hozta meg ezt a döntést vagy régóta tervezte?
Hat évtized pályafutását zárom le ezzel a turnéval. Tulajdonképpen csak a több országot érintő koncerteket és az utazást hagyom hátra, hiszen a zenének természetesen nem fordítok hátat. Továbbra is a zene fogja kitölteni az életem, hiszen írok további műveket is, de nyolcvannyolc évesen már egyre nehezebb volt a sok utazás.

Filmzenéi legendásak

Ennio Morricone első Oscar-díj-jelölését 1979-ben kapta a Mennyei napok című film zenéjéért, egy évvel később A misszió, majd 1988-ban az Aki legyőzte Al Caponét című filmért, de a Bugsy és a Maléna című filmekért is bezsebelhetett Oscar-jelölést. 2007-ben Oscar-életműdíjat kapott, majd tavaly, 2016-ban megkapta az Aljas nyolcas című film zenéjéért az Oscar-díjat is. 2005-ben Koltai Lajos Sorstalanság című filmjének zenéjét, amit szintén Morricone szerzett, Európai Filmdíjra jelöltek. Ismertebb filmzenéi: Egy maréknyi dollárért, Pár dollárral többért, A Jó, a Rossz és a Csúf, Volt egyszer egy Vadnyugat, A profi, Volt egyszer egy Amerika, A polip, Az óceánjáró zongorista legendája, A lator.

/Fotó: Profimedia, Splash

 

További cikkek:

Kapcsolódó Cikkek