EUR: 323,28 Ft
CHF: 283,35 Ft
2018. október 19., péntek
Nándor

Egyéb VI.kerület

130 év a sínen

Európában az elsők között indult villamosjárat Budapesten. Ez éppen 130 évvel ezelőtt, 1887. november 28-án történt.

A kontinens legfiatalabb nagyvárosa született meg 1873-ban, Pest, Buda és Óbuda egyesítésekor. Ez a fiatal főváros azonban igen gyorsan fejlődött. Az akkori közösségi közlekedést elsősorban omnibusszal (közúton közlekedő, ló vontatta jármű) és lóvasúttal oldották meg. Utóbbi 1879-től, tehát a második Duna-híd, a Margit híd elkészülte után Budára is közlekedett. Budapest egyébként a hatodik város volt Európában, ahol lóvasút indult.


Mindkét típus sokáig rótta a főváros utcáit ( Fotó: Sáfár Tibor)

Az elsők között járt azonban a villamos indításában. A Fővárosi Közmunkák Tanácsa nem engedélyezte felső vezeték építését a város belterületén, ezért a Siemens et Halske egy alsó vezetékes rendszert dolgozott ki – tájékoztat a BKV honlapjának cikke. 1881-ben és 1882-ben egy-egy ilyen pályaszakasz épült Berlinben, ezt követte 1887-ben a budapesti, évekkel megelőzve a többi nagyvárost. Az idézett honlap úgy tájékoztat: a Nyugati pályaudvar és a Király utca közötti egy kilométer hosszú próbavonal engedélyét a minisztérium 1887. október 1-jén adta ki. A következő hónap végén, november 28-án már el is indult a forgalom. A jeles esemény egy hétfői napra esett, az első villamos délután fél háromkor indult el.

 

A fővárosi villamoshálózat ezután példás fejlődésnek indult, amelynek áldásait a mai napig élvezzük.

Az első villamos a Nyugati pályaudvar és a Király utca között közlekedett (MTI)

Kapcsolódó Cikkek

  • Tizenegy ország katonái tanultak nálunk

    Tizenegy ország katonái tanultak nálunk

    Összesen tizenegy országból érkeztek katonák – valamint rendőri és civil felkészülők – Szolnokra, a Béketámogató Kiképző Központba, hogy részt vegyenek a 36.

  • Szinte egész Újpest sportolt!

    Szinte egész Újpest sportolt!

    ngetegen mennek el, és nagyszerű hangulatot teremtenek.Így volt az az őszi rendezvényen is: az Újpest Atlétikai Stadionjában ismét a sporté volt a főszerep, de természetesen a hagyományos főzőverseny sem maradhatott el.