2018. október 18., csütörtök
Lukács

Életmód

Egész nap ül? – Nyolc tanács derékfájás ellen

Aki napi 8-10 órában ülőmunkát végez, szinte biztosan megtapasztalta már a hátfájás, a nyak-, a kar- és derékfájás érzését. – Éppen ezért nagyon fontos lenne hangsúlyt helyezni a megelőzésre – mondta Bányai Nikolett, a Budai Fájdalomközpont gyógytornásza. – Az ülőmunka okozta derékfájás és más fájdalmak esetében olyan speciális gyakorlatokat tudunk tanítani, amelyek azonnal enyhítenek a feszültségen.  Ráadásul a tornán kívül más eszközökkel is segíthetünk a problémákon, hiszen például a kineziotape-kezelés természetes és hatékony segítség lehet az izomfájdalmak, -húzódások kezelésében.

Profimedia, BSIP

1. Az ülőmunkát ergonomikusan kialakított munkaállomáson végezzük. Ha számítógépen dolgozunk, a monitor lehetőleg szemmagasságban helyezkedjen el, pont velünk szemben. A szék kiválasztásánál is érdemes tekintetbe venni, hogy állítható magasságú, kartámaszú és háttámlájú, továbbá lehetőleg rugalmas legyen.
2. A hagyományos, merev irodai székek helyett használhatunk térdeplő székeket vagy ülőlabdákat is.
3. Ha ragaszkodunk a klasszikus székhez, beszerezhetünk olyan párnákat, amelyek segítik a helyes ülést. Választhatunk dinamikus ülőpárnát (dynair), ékpárnát vagy hengerpárnát. A választáshoz érdemes gyógytornász tanácsát kérni, aki a probléma ismeretében személyre szabott tanácsot adhat.
4. Akkor ülünk helyesen, ha a törzsünk és a combunk, valamint a combunk és a lábszárunk 90 fokos szöget zár be egymással. Figyeljünk rá, hogy a térdhajlatunkat ne nyomja a szék, a talpunk pedig kényelmesen a talajra érjen. A helyes ülő testtartás kialakításának alappillére a medence megfelelő állása. Húzzuk ki magunkat, billentsük egészen hátra, majd előre a medencénket. Ezt végezzük el néhányszor, majd középen állítsuk meg a mozgást, így találhatjuk meg a medence ideális pozícióját.
5. A karunkat is tartsuk helyesen: gépeléskor az alsó karunk legyen párhuzamos a talajjal, a könyökünk az alkarral derékszöget zárjon be.
6. Iktassunk be óránként legalább öt perc szünetet, ekkor álljunk fel és mozogjunk. Bizonyos teendőket, például a telefonálást eleve megtehetjük sétálva.
7. Próbáljunk minimasszázsokat végezni! Ehhez elég csupán a fájós részeket, a derekat, a vállat, a nyakat, a karokat gyengéden átnyomkodni.
8. Keressünk fel gyógytornászt!


Kapcsolódó Cikkek