2018. október 20., szombat
Vendel

Belföld

Így nézett ki a ma szülinapos Trabant – Fotók!

Miközben a 90-es években születettek szája azonnal mosolyra húzódik, ha meglát egy Trabantot, addig a náluk idősebbek szinte azonnal nosztalgikus hangulatba kerülnek. Ez nem is véletlen, hiszen az X generáció és a náluk idősebbek számára ez a jármű jelentette a szabadságot, a „száguldást”. A Trabant ma 60 éves.

Az első Trabant 1957. november 7-én gurult le a futószalagról, majd nagyon gyorsan a legelterjedtebb autó lett Kelet-Németországban, később pedig a többi szocialista országban is, ahova bőven exportáltak ebből a gyártása során hatféle modellben kapható járgány.


Sokan nem tudják, eredetileg nem is a kocsinak tervezték a „törpeautót”, hanem fedett motornak.

A gyártók 1962-re jutottak el a Trabant átalakításában addig, hogy megjelent az első kombi, majd a mind a mai napig forgalomban lévő 600-as motorral, 100 km/h végsebességgel bíró négykerekű.


1966-ban pedig birtokba vehették a boldog tulajdonosok az automata kuplungos Trabant Hycomatot, amire akkoriban rengeteget csak sóvárogva nézhettek.

A mai fiataloknak ugyan már-már elképzelhetetlen, de bizony akkoriban csodájára jártak az újonnan megvásárolt Trabantnak, amivel végre szabadon utazhatott a család, még ha szűkösen is fértek csak el benne.

A Trabant művekből 1991. április végéig összesen 3,1 millió Trabant került ki.

Bár még napjainkban is bőven futnak az utakon a kelet-németországi Zwickau Sachsenring autógyár remekei, bizony nem olcsó mulatság, ha valaki most szeretne egy Trabant tulajdonosa lenni.

P70

A legelső sorozatban gyártott modell, amiből összesen 36 786 db készült belőle. A padlózata fából készült.

 

P50

Az első Trabant-típus. Az első darabokat az NDK-ban 8360 márkáért árulták. Összesen 131 434 db készült belőlük.

500

Megjelennek az első kombiverziók is, valamint az úgynevezett camping modell, aminek elhúzható teteje volt.

600

A 600-as széria új, 100 cm³-rel nagyobb motort kapott.  

601

Ebből a szériából összesen: 2 774 821 db készült. A 601-esből készült a Tramp is, amit eredetileg a határőrség számára gyártották.

Érdekesség

A Trabant gyártását a német újraegyesítés után, 1991-ben megszüntették, de az utolsó két évben az 1.1-es verziót már Volkswagen-licenc alapján készült négyütemű motorral gyártották. Az utolsó, 1991. április 30-án elkészült Trabant a zwickaui gyár múzeumában látható, motorjának sorszáma 3 096 099.

A város lakói 1998-ban emlékművet emeltek a Trabantnak, amely egyben Zwickau városának is jelképe.

2009-ben a frankfurti autóvásáron volt látható egy új Trabant, amelynek 47 kW (64 lóerős) villanymotorjával 130 km/órás végsebességet lehetett volna elérni, ha megkezdődik sorozatgyártása.

A “papírjaguárnak”, “szász Porschénak”, “NDK-Volkswagennek” csúfolt jármű ma már kultikus tárgy. A világ különböző országaiban száznál több egyesület működik, amelyben a “Trabi” barátai rendszeresen találkoznak, és színes élménybeszámolókkal szórakoztatják egymást. A német újraegyesítés után, 1991-ben mozifilm is készült az NDK jelképéről Go Trabi, go címmel.

Eddig ezeket a járgányokat tesztelte a Lokál:

Kapcsolódó Cikkek