2017. december 16., szombat
Etelka, Aletta

Egyéb

Vigyázat! Ezért veszélyes sokat ülni!

Komoly veszélye van annak, hogy túl sokat ülünk, keveset mozgunk, ráadásul táplálkozásunk is gyakran egysíkú. Ezt az életmódot azonban egyre kevésbé bírja a testünk, állatja a szakértő, aki szerint ez is lehet az oka, hogy egyre több a mozgásszervi megbetegedés, a szív- és keringési rendellenesség, az anyagcserezavar.

Az átlag magyar majdnem hat órát ül egy nap, de vannak, akik akár 10-12 órát is eltöltenek ugyanabban a testtartásban.


Az ülő életmód ártalmairól is beszél lapunknak Dr. Moravcsik Bence Balázs, a Budapesti Mozgásszervi Magánrendelő ortopéd-traumatológusa, aki elárulta, milyen betegségek állhatnak a mozgásszegény élet mögött.

A mindennapok során gerincünket éri a legnagyobb terhelés, így ha nem alakult ki a fejlődés során a megfelelő tartóizomzat és gyengék a mély-, illetve a hasizmok, derékfájdalom, lumbágó, legrosszabb esetben porckorongsérv alakulhat ki.  A gerincoszlopot alkotó csigolyák között porckorongok helyezkednek el, amelyek elősegítik a gerincoszlop hajlékonyságát, mozgékonyságát. A porckorongokat egy kocsonyás mag, illetve egy rostos gyűrű alkotja, amely víztartalma, és így rugalmassága életmódunk miatt csökkenhet. Ebben az esetben a porckorong kiboltosul, elkezdi nyomni az alsó-, vagy felső végtagot ellátó ideggyököket, amely éles fájdalommal, zsibbadással, bizsergető érzéssel jár a végtagokban. Párosulhat hozzá izomerő elgyengülés, súlyos esetben akár bénulás, illetve széklet- és vizelettartási probléma is. Mozgásterápia, gyógytorna, gerincstabilizáló tréning, illetve manuálterápia lehet a megoldás, kiegészítésként pedig fizikoterápia javasolt.


Amerikai kutatások szerint az elmúlt kb. negyven évben a fejlett országokban két-háromszorosára nőtt a migrén gyakoriságának a száma, a népesség csaknem 10 százaléka szenved migrénben. Kialakulásának pontos oka még ma sem ismert, de a sok ülés és a helytelen testtartás miatti izommerevség, vagy izomgörcs is állhat a háttérben. A koponya alatt és az egyes nyakcsigolya között, vagy az egyes és kettes nyakcsigolya között húzódó pici lokális izmok funkciózavara is kiválthat migrénes fejfájást. Vannak olyan gyakorlatok, amelyek rendszeres elvégzésével sokat javíthatunk állapotunkon, és akár meg is előzhető. Súlyosabb esetben a manuálterapeuta az, aki segíthet a csigolyák közötti blokkok feloldásában.

Amikor több órán át egy helyben ülünk és csak rövid időre állunk fel, a fizikai passzivitás lelassítja az anyagcserénket, a vér- és a nyirokkeringésünket. Csökken a zsírsavak lebontásáért felelős enzimek termelődése, testünk pedig sokkal kevesebb vércukrot hasznosít. A nem megfelelő anyagcsere miatt romlik a hormonok termelődése, gyengébb lesz a szervezet ellenálló képessége, a lelassult anyagcsere és a szervezet kisebb kalóriaégetése miatt pedig túlsúly halmozódik fel. Emiatt megnő a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának kockázata. Bár korábban a diabetest az idősek betegségének tartották, ma már a kialakulása egyre korábbi életkorban fedezhető fel, amely mögött sok esetben a mozgásszegény életmód és nem megfelelő táplálkozás áll.

A fejlett országokban vezető halálozási okok között szerepelnek a szív- és keringési rendellenességek. A stresszes, mozgásszegény életmód és a nem megfelelő táplálkozás mind hozzájárul a betegség kialakulásához. A túl sok zsíros és sós étel fogyasztása érelmeszesedéshez, magas vérnyomáshoz vezethet. Nagyobb a betegségek kialakulásának kockázata azoknál, akik túlsúlyosak (emellett dohányoznak, cukorbetegek és érelmeszesedésük van). Számos más okozati tényező is vezethet keringési problémákhoz, de naponta 30 perc testmozgás és zöldségben, rostokban gazdag táplálkozás javítja az esélyeket a szív- és keringési panaszok elkerülése tekintetében.

Mit tehetünk?

Naponta 30 percet végezünk valamilyen testmozgást, munka közben pedig óránként mozgassuk át a testünket!

Üljünk helyesen, a medencénket középhelyzetben tartva, talpunk érjen le a talajra, bokánk derékszögben, csípőnk és térdünk 100-110°-ban legyen hajlítva, derekunk legyen enyhén homorú helyzetben megtámasztva, vállainkat tartsuk lazán, alkarunk és csuklónk legyen alátámasztva, nyakunk pedig a törzsünk folytatásába essen.

Szerezzünk be egy dinamikus ülésre alkalmas eszközt: egy futball labdát, vagy spinális széket.

Végezzen rendszeresen mélyizom-erősítő gyakorlatokat, napi 20 perccel megelőzheti a későbbi panaszokat, vagy javíthat állapotán.

Kapcsolódó Cikkek

  • Csapadékos, hűvös lesz a hétvége időjárása

    Csapadékos, hűvös lesz a hétvége időjárása

    A hétvégén ismét csapadékosra fordul az idő: ónos eső, eső, de havazás is lehet. Emellett lehűlés várható, a kezdetben még 10 Celsius-fok körüli maximumok után a hét végén néhol már csak 1 fokig melegszik a levegő – derül ki az Országos Meteorológiai Szolgálat csütörtökön az MTI-hez eljuttatott országos, középtávú előrejelzéséből.

  • Klímatudatossággal az élhetőbb környezetért

    Klímatudatossággal az élhetőbb környezetért

    November 30-án a Vármegyeházán tartották azt a zárókonferenciát, amelynek keretében bemutatták a Tolna megyei klímastratégiát. E stratégiában meghatározták a klímastratégiát érintő azon döntéseket, amelyek Tolna megye elkövetkező éveit, évtizedeit definiálják a klímatudatosság jegyében.

  • Szeretetakcióval a rászorulókért

    Szeretetakcióval a rászorulókért

    Debrecen a béke szigete – a Debreceni Karitatív Testület III. Karácsonyi Szeretetakcióján foglalta így össze a karácsonyi segítségnyújtás, adományozás és szeretet lényegét Széles Diána alpolgármester.