EUR: 322,77 Ft
CHF: 281,53 Ft
2018. október 21., vasárnap
Orsolya

Külföld

Az ENSZ kitiltott további négy észak-koreai hajót a világ kikötőiből

Négy további, észak-koreai zászló alatt hajózó, a gyanú szerint a nemzetközi közösség szankciói által tiltott árut Észak-Koreába fuvarozó teherszállítót tiltott ki a világ kikötőiből az ENSZ Biztonsági Tanácsa (BT) csütörtökön – jelentette az AFP francia hírügynökség diplomáciai forrásokra hivatkozva. A kínai külügyminisztérium pénteken közölte: Peking soha nem fogja engedni, hogy kínai vállalatok megsértsék az ENSZ határozatait.

A források közölték: az UI Csi Bong 6, a Rung Ra 2, a Szam Dzsong 2 és a Rje Szong Gang 1 nevű hajók kikötési tilalmáról határozott a BT csütörtökön.


A tiltást az Egyesült Államok kezdeményezte, amely további hat hajó kitiltását is kérte a világ kikötőiből, de Kína csak az említett négy hajóra bólintott rá. Washington továbbá két hongkongi, egy palaui, egy belize-i, egy panamai és egy kínai zászló alatt hajózó teherszállító ellen akart még büntetőintézkedéseket hozni.

A dél-koreai hatóságok pénteken bejelentették, hogy elfogtak és átvizsgáltak egy hongkongi hajót, amely nemzetközi vizeken titokban 600 tonna finomított kőolajat adott át észak-koreai hajóknak még októberben. A Lighthouse Winmore nevű hajót november végén tartóztatták fel a dél-koreai vámosok Jeoszu kikötőjében.


A hongkongi zászló alatt hajózó Lighthouse Winmore-t egy tajvani vállalat működteti. Október 11-én töltötte fel tartályait Jeoszuban Japánból származó finomított kőolajjal, majd hivatalosan Tajvan felé kellett volna továbbhaladnia, de ehelyett nemzetközi vizeken – október 19-én – átadott rakományából a Sam Jong 2 nevű észak-koreai hajónak, illetve azt követően három másik, nem észak-koreai illetőségű hajónak – közölték a dél-koreai hatóságok.

Az esetet Szöul jelenteni fogja az ENSZ Biztonsági Tanácsa szankciós bizottságának.

Az ENSZ BT az idén három szakaszban hozott gazdasági szankciókat Észak-Korea ellen: augusztus 5-én a fémipari termékekre, a szénre és a halászati termékekre vetett ki szankciókat, szeptember 11-én a textiltermékek és az olaj beszállításának korlátozásáról határozott, december 22-én pedig a nyersolaj és a finomított kőolajtermékek Észak-Koreába irányuló exportjának további csökkentését szavazta meg. Utóbbi határozat felszólította az észak-koreai vendégmunkásokat foglalkoztató országokat, hogy 12 hónapon belül küldjék haza valamennyi vendégmunkást.

A BT nem első ízben tiltott ki hajókat a világ kikötőiből csütörtökön. Október 5-én már megtiltotta a Comore-szigeteki zászló alatt hajózó Petrel 8, a Szent Kitts és Nevis lobogójával jelzett Hao Fan 6 és az észak-koreai zászló alatt hajózó Tong San 2 és a Jie Shun nevű hajók kikötését. Hugh Griffiths, a szankciók betartását felügyelő szakértői bizottság koordinátora aláhúzta, hogy ilyenre még soha nem volt példa az ENSZ történetében.

Kína, amely Phenjan egyetlen szövetségese, állítólag többször megsértette a BT Észak-Koreára vonatkozó határozatait. Dél-Korea egyik legnagyobb napilapja, a Csoszun Ilbo meg nem nevezett forrásokra hivatkozva azt adta hírül csütörtökön, hogy kínai tankerhajók október óta mintegy 30 alkalommal a nyílt tengeren nyersolajat adtak át észak-koreai hajóknak.

A kínai külügyminisztérium pénteken cáfolta azokat a híreket, amelyek szerint kínai hajók nyersolajat adnának el Észak-Koreának, és hangsúlyozta, hogy Peking soha nem fogja engedni, hogy kínai vállalatok megsértsék az ENSZ határozatait.

Kína mindig teljes egészében alkalmazta az ENSZ-határozatok rendelkezéseit, és ha valaki ezeket tényleg megsértette, akkor Kína határozottan fel fog lépni ellene a törvényeknek megfelelően – mondta Hua Csun-jing kínai külügyi szóvivő sajtótájékoztatóján.

A szóvivő arra reagált, hogy Donald Trump amerikai elnök előzőleg azt mondta: túlságosan “engedékeny” volt Kínával szemben a kereskedelmet érintő kérdésekben, és nem örül annak, hogy Kína engedélyezi az Észak-Koreába tartó olajszállítmányokat.

További cikkek:

Kapcsolódó Cikkek