2018. november 16., péntek
Ödön

Életmód

Böjti ételek, gazdag ízek

Elkezdődött a nagyböjt, ám a böjtölés alatt sem kell az ízeket nélkülözni. Van, aki negyven napig húsmentesen étkezik, de sokan csak nagypénteken csatlakoznak. A böjtöt nem csak vallási okokból lehet tartani, hiszen a szervezetnek szüksége van néha egy kis pihenőre, húsmentes napokra. Íme néhány húsmentes recept:

Profimedia, Alamy

Brokkolikrémleves


Hozzávalók: 2 l zöldségalaplé, 50 dkg brokkoli, 30 dkg burgonya, 1 db póréhagyma, 2 tk. currypor, só, bors, 2 ek. olívaolaj.

Elkészítés: A póréhagymát karikákra vágjuk, és az olívaolajon picit megfonnyasztjuk. Sózzuk, borsozzuk, rászórjuk a curryport. Hozzátesszük a megpucolt, kockára vágott krumplit. Felöntjük a zöldségalaplével. Ha a krumpli félpuha, hozzátesszük a rózsákra szedett brokkolit is. Puhulásig főzzük őket, és botmixerrel pürésítjük. Ha szükséges, utánafűszerezzük, vagy ha nagyon sűrű lenne, kis vízzel hígítjuk.


Profimedia, Panthermedia

Pirított tészta

Hozzávalók: 25 dkg durum spagetti tészta, 1,5 l víz, 1 tk. só, 1/4 db vörös káposzta (vagy fejes káposzta), 1 db sárgarépa, 100 ml sötét szójaszósz, 1 közepes fej vöröshagyma, 1 gerezd fokhagyma, 1 késhegynyi reszelt gyömbér, chili ízlés szerint, 1 dl napraforgó olaj.

Elkészítés: Feltesszük főni kb. 8-10 percre lobogó vízbe a kettétört tésztát, közben összevágjuk vékony szálakra a zöldségeket. Tűzforróra hevítünk egy wokot, vagy ha nincs, egy nagyobb karimájú serpenyőt, ebbe mehet kb. 1 dl olaj, és az összes zöldséget egyszerre kezdjük pirítani, nagyjából 3-5 percig. Ekkor jöhet hozzá a leszűrt tészta is, amivel tovább pirítjuk, és végül szójaszósszal elkeverjük.

Profimedia, Alamy

Fokhagymás-bazsalikomos grissini

Hozzávalók: 30 dkg finomliszt, 20 dkg durumliszt, 3 dl víz (langyos), 2 tk. só, 1 csipet cukor, 2,5 dkg élesztő, 1 marék friss bazsalikom, 4 ek. olívaolaj, 4 gerezd fokhagyma.

Elkészítés: A bazsalikomleveleket megmossuk, majd papírtörlőn leszárítjuk. A fokhagymát lereszeljük.
Az olajat egy kis lábosban felhevítjük, és megfuttatjuk rajta a fokhagymát. Nem kell sok idő, 15-20 másodperc elég is. Félretesszük hűlni, míg előkészítjük a többi hozzávalót. A bazsalikomot finomra vágjuk. Egy nagyobb tálba kimérjük a kétféle lisztet, hozzáadjuk a sót, a csipet cukrot, a bazsalikomot és a fokhagymát az olajjal együtt. Belemorzsoljuk az élesztőt, beleöntünk 2,5 dl langyos vizet, és elkezdjük összedolgozni a tésztát. A maradék fél deci vizet csak menet közben, fokozatosan adjuk a tésztához, ha szükséges. A tésztát 2-3 percig dagasztjuk, majd letakarva langyos helyen 1 óra alatt a duplájára kelesztjük. A sütőt előmelegítjük 200 °C-ra. A tésztát lisztezett deszkára borítjuk, bátran átdagasztjuk, majd egy nagyjából 30×25 cm-es téglalappá nyújtjuk. A téglalapot hosszában félbevágjuk, majd mindkét téglalapot 1 cm széles (12,5 cm hosszú) rudakra vágjuk. A rudakat egyesével megsodorjuk úgy, hogy 20-22 cm hosszúak legyenek, majd sütőpapírral bélelt tepsire fektetjük, kis szabad helyet hagyva köztük, mert sütés közben „meghíznak”. 15 perc alatt készre sütjük őket. Akkor jók, ha épp elkezdenek színt kapni, így kívül már ropogós, belül még puha lesz a grissini.

Ezeket a gabonákat egye!

A régi korok embere úgy tartotta, hogy minden gabona a Nap gyermeke, de a Naprendszer bolygói mind más és más hatással vannak a gabonafélékre, a különböző gabonák eltérő tulajdonságokkal rendelkeznek. Ezért a hét minden napjához rendeltek egy gabonát, amit főztek. Hétfőn, a Hold napján, rizst ettek, kedden, a Mars napján árpát, szerdán, Merkúr napján, kölest, csütörtökön, Jupiter napján, rozst, pénteken, Vénusz napján, zabot,
szombaton, Szaturnusz napján, kukoricát és végül vasárnap, a Nap napján, búzát.

Kapcsolódó Cikkek

  • Segítség a fogyatékos embereknek

    Segítség a fogyatékos embereknek

    A KézenFogva Alapítvány és a Fruccola együtt találta ki, hogy olyan embereknek adhassanak munkát és egy jól működő szolgáltatást, akik noha fogyatékossággal élnek, de annál szorgalmasabban tevékenykednének a food truck működtetésében.

  • Ezért fontos a cukorbetegség megelőzése

    Ezért fontos a cukorbetegség megelőzése

    A diabétesz világviszonylatban az egyik legtöbb embert érintő betegség, ma már több, mint 250 millió ember szenved a betegség valamely típusában világszerte, és ez a szám évente 7 millióval nő.