EUR: 322,77 Ft
CHF: 281,53 Ft
2018. október 20., szombat
Vendel

Egyéb Pécs

Eltűntek az afrikai sivatagban a baranyaiak

Több mint ezer kilométert autóztak a szászváriak az afrikai dűnék között, de nemcsak ezzel az egy nehézséggel kellett megküzdeniük. A fiúk január közepén vágtak neki a Budapest–Bamakó ralinak, ahol összesen 8600 kilométert tesznek meg.

Az egyik legveszélyesebb szakaszt, a sivatagot három nap alatt autózták végig. Törő Tamás és fia, Roland Szászvárról indult neki a két kontinenst összekötő tájékozódási versenynek, két másik budapesti kalandorral.


Ők az egyetlen baranyaiak

Magyarországról összesen öt, köztük egy szászvári páros vágott neki a Budapest–Bamako ralinak.

– Kilenc évvel ezelőtt már megjártam a Bamakót, de akkor nem úgy sikerült, ahogy vártuk. Megfogadtam, ha visszatérek, hozom a fiamat is – mondta Törő Tamás, aki ha éppen nem Afrikában kering, Szászváron autószervizeléssel és -kölcsönzéssel foglalkozik.

Cseppet sem veszélytelen mutatvány

– Eddig az egyik legnehezebb szakaszunk a 2800 méter magasan fekvő nyugat-szaharai szerpentin volt, ahol nemcsak a hóakadályokkal, hanem a nagyon keskeny úttal is meg kellett küzdenünk. Itt 100 kilométer hosszan haladtunk. Szerencsére nem történt baleset; itt nem a panorámával foglalkoztunk, hanem hogy épségben túljussunk rajta – meséli Törő Tamás.

Felkészülés pár hét alatt

A Budapest–Bamako ralira saját autóval érkeznek a versenyzők. A baranyaiak egy pesti párossal egy használt Mitsubishi Pajerót vásároltak a nagy útra, amelyet főként „túlélési eszközökkel” szereltek fel: gumi, üzemanyagkanna és persze az autózóknak alvó lehetőség is felkerült a tetőcsomagtartóra. A szászvári Törőék kilenc szivargyújtót is beszereltek a műszerfalba, ha kell, éjjel is nappali fénynél tudjanak lenni.

– A több mint két hét alatt ott alszunk, ahol az éjszaka ér. Aludtunk már kompon, ami épp Afrikába hajózott velünk, de egy garázsban is. Most a sivatag lesz a legkeményebb – mondja Tamás.

A sivatagi szakaszon csak az autójuk van, semmi más

Ha elakadnak, akkor maguknak kell megoldani

A Budapest–Bamako ralin azért is a sivatagot tartják a legkeményebb résznek, mert itt a versenyzők szó szerint lemennek a térképről. Bár nekik egy előre lementett térkép segít a dűnék közti eligazodásban, segélyhívást csak nagy veszélyben tudnak tenni, és azt is műholdas telefonról. Itt általában egymást segítik a versenyzők.

– Mindenre fel kellett készülnünk. Hoztunk olyan eszközöket, amelyekkel ki tudjuk ásni az autónkat a homokból, de a hőmérséklet-ingadozásra is készültünk. Hiszen pár óra alatt a nyárból tél lesz itt – mondja Tamás.

Feladatok tömkelege és a rohanás

A Budapest–Bamako ralin a versenyzők nemcsak az idővel és a több ezer kilométerrel küzdenek meg 16 napon keresztül, hanem szinte milliméterpontosan tudniuk kell azt is, hogy merre járnak. A 8600 kilométer alatt ugyanis olyan feladványokat kell megoldaniuk, amiket a szervezők előre kitalálnak nekik, azok alapján kapnak pontokat is.

– Szerencsére ennek a ralinak van egy magyar változata is, a Budapest–Makó rali, és a csapatunk pesti fele ott már bizonyított. Így ők tudják, hogy milyen jellegű kérdésekre kell számítanunk, és hogyan kell taktikáznunk ahhoz, hogy még az idővel is jól tudjunk gazdálkodni – mondja Tamás.

Hiszen meghatározott pontokat is érinteniük kell ahhoz, hogy a szervezők kérdéseire válaszolni tudjanak.

Törőék egyébként úgy tervezik, ha beérnek a célba, a négykerék-meghajtású Pajerót eladják, és a szerszámaikat sem hozzák vissza Szászvárra. A legutóbbi bamakós autójukat taxinak vásárolták meg az afrikaiak.

Kapcsolódó Cikkek