EUR: 321,65 Ft
CHF: 281,93 Ft
2018. november 19., hétfő
Erzsébet

Egyéb Zalaegerszeg

Úttalan út

Németh Mátétól, Zalaegerszeg-Bazita városrész lakójától kaptunk levelet, amelyben felhívja a figyelmet a Toposházi úttal kapcsolatos, évek óta húzódó problémára. Tapasztalatai szerint az áldatlan állapot állandó jellegű, amit maximum a kátyúk feltöltésével orvosol az önkormányzat, ám szerinte ez nem megoldás. A Polgármesteri Hivataltól és a településrész képviselőjétől az ott élők kérdésükre azt a választ kapták, hogy jelenleg nincs fedezet az út rendbehozatalára. A lakó állítása szerint körülbelül fél éve munkagépzajokat hallottak, így abban bíztak, hogy megoldják a problémát. Ám, ahogy írják: „A következmény egy életveszélyes árok lett”. A Lokál felkereste a településrész önkormányzati képviselőjét, Sándor Dénest, akit a lehetséges megoldásokról kérdeztünk.

– Mit gondol az ott élők felvetéséről?


– Valóban régóta húzódik az ügy. Az alsó szakaszon csak zúzalékos az út, az ott élő családok közlekedését nyilván megnehezíti az aszfalt hiánya. Egyelőre évente öt-hat alkalommal történik a zúzalékos helyreállítás. Viszonylag vízszintes a szakasz, ami annyiban hátrány, hogy nagy esőzés után, ha Bazitáról lezúdul a víz, az a Toposházi úton folyik el. A Zalavíz beruházásának köszönhetően néhány éve sikerült az árkot rendbe rakni. Felmerült az igény arra is, hogy aszfaltozással kössük össze a gellénházi úttal, amivel mindenki csak jól járna. Eredetileg TOP-forrásból terveztük a felújítás finanszírozását, megterveztettük a helyreállítást, közösen a KEHOP- (Környezeti-Energiatakarékossági Operatív Program) beruházással, amely egy ivóvíz-nyomóvezeték cseréjét jelentené. Sajnos az árak nagyon felmentek, az építőipari boom itt is érzékelhető volt. A legnagyobb probléma az időkorlát, mivel a KEHOP-os pályázat még nem tud elindulni, viszont a TOP-forrást fel kellene használni ennek az évnek a végéig. Jelenleg tehát áll az ügy, ami nyilván a lakóknak nem válasz. A felső útszakasz állapota is leromlott, a bejáráson láttuk, hogy hogy öt-hat éven belül teljesen megsemmisülhet, sőt már két éven belül jelentős problémák lesznek, hiszen növekszik a terhelése a lakosság és a nehézgépjárművek részéről, amelyek tönkreteszik a felszínét. Vagy ez a rész lenne felújítva, vagy az alsó útszakasz aszfaltosítását tudnánk megoldani a TOP-forrás keretéből. Amióta képviselő vagyok, folyamatosan küzdök azért, hogy legyen buszközlekedés a Toposházi úton, de amíg zúzalékos az út, nem megoldható. Nyilván amíg nem tudunk a forrásokhoz nyúlni, addig is gondoskodunk az út használatban tartásáról, ha mással nem, zúzalékkal. Véleményem szerint egy remixes alappal lehetne a legjobban rendbe tenni, valamint finisheres terítéssel.

– Miért lényeges, hogy a két pályázat egyszerre induljon el?


– Azért, mert amennyiben a Zalavíz beruházását – ez ugye a KEHOP – nem sikerül behúzni időben, és az utat idén mégis megcsináljuk a TOP-forrásból, komoly problémát jelentene, hogy utána öt évig nem szabad az úthoz nyúlni, érinthetetlen lesz, tehát újra kellene tervezni a vízelvezetést a nyomócsővezeték-cserénél, mivel ezen az útvonalon nem lesz megvalósítható a beruházás. Sajnos nemcsak Zalaegerszeg érdekelt ebben a dologban, hanem a gellénházai KEHOP-programot is be kellene vonni ebbe a fejlesztésbe. Ezenfelül természetesen a költségek fedezetébe is be volt tervezve a KEHOP-forrás, hiszen az út félpályás rekonstrukcióját a nyomóvezeték lefektetését követő helyreállítás nyomán tudtuk volna megvalósítani. Így ha az a forrás kiesne, jelentős forráskiesés keletkezne. Volt rá törekvés, hogy az utat használó üzemek is beszálljanak, ám mivel mezőgazdasági vállalkozásokról van szó, a gépeknek nem lényeges, hogy jó minőségű úton közlekedjenek. Több száz milliós költségvetési nagyságrendről beszélünk. Nem arról van szó, hogy tízmillióból leaszfaltozunk egy szakaszt, hanem egy hosszú utat kell teljes egészében rendbe tennünk. Őszinte leszek, kőkemény egyeztetés zajlik, és nem könnyű a helyzet. Amennyiben ez a két forrás idén nem valósul meg, akkor sem adjuk fel, folyamatosan újabb források, pályázatok után kutatunk, hogy megkönnyítsük az ott lakók életét. Sajnos ilyen nagyságú beruházást csupán városi költségvetésből nem lehet finanszírozni.

 

 

 

Az út ott jártunkkor is komoly forgalmat bonyolított és nem csak személyautó forgalom a jellemező.
Fotó: Inhof András

A kimélyített vízelvezető árok mérete , most már valóban elegendő a hegyről lezúduló csapadékvíz elvezetésére
Fotó: Inhof András

Keréktörő lyukak az út felületén
Fotó: Inhof András

Az idei enyhe tél is látványos romlást hozott az út felületén
Fotó: Inhof András

Kapcsolódó Cikkek

  • Rossz a menetrend!

    Rossz a menetrend!

    Egy rejtettkamerás felvétel szerint az ütemezés miatt késnek a városban közlekedő buszok.

  • Márton-napi vigadalom

    Márton-napi vigadalom

    Szekszárdon november 10-én és 11-én szervezték meg a Márton-napi rendezvényt, amelyet negyedik alkalommal rendezett meg a város.

  • Még tizennégy fellépő

    Még tizennégy fellépő

    Újabb három külföldi és tizenegy magyar zenekar fellépését jelentette be a Rockmaraton szervező csapata.