2018. október 19., péntek
Nándor

Egyéb X.kerület

A Közlekedési Múzeum ismét egy Ikarust szerzett meg

A Közlekedési Múzeum legújabb szerzeménye egy Ikarus 396.27 típusú távolsági autóbusz. A 200-as típuscsaládot követő 300-as széria tagja távolsági buszként egészen a 2000-es évekig szállította az utasokat Európa-szerte, majd Magyarországon folytatta pályafutását távolsági buszként. Különlegessége, hogy Európa legszebb hátfalú buszaként tartották számon a nyolcvanas években.

Újabb legendás darab került a gyűjteménybe (Fotó: Közlekedési Múzeum)

– Az Ikarus legendás járműveinek újabb példányát gyűjtöttük be a Volánbusz Zrt.-vel való együttműködésünknek köszönhetően. Az év eddig különösen sikeres volt, gyűjteményünk a terveknek megfelelően folyamatosan és dinamikusan bővül az új Közlekedési Múzeum víziójának részeként – mondta Vitézy Dávid, a Kőbányára költöző Közlekedési Múzeum főigazgatója.


Az Ikarus 200-as családot követő 300-as széria tervezését már az 1970-es években megkezdték, ekkor vált szét a városi és a távolsági buszok típuscsaládjainak gyártása – elevenítette fel a jármű történelmét a múzeum. Míg a városi, 400-as buszok továbbra is a fővárosban készültek, a távolsági járművek már a székesfehérvári gyártósorról futottak le. Elvárás volt a távolsági buszokkal szemben a nagyobb sebesség mellett is fenntartható megnyugtató biztonság. Emiatt is kaptak ezek a kocsik a 200-as típuscsaládénál magasabb padlózatot. Az Ikarus 396.27-est kifejezetten a belföldi piac számára fejlesztették 1990-ben, egy évvel később, 1991-ben mutatták be a nagyközönségnek a BNV-n. A Csepel 856.18 alvázra épített, Cummins LTA 10-B290 motoros Ikarus 396.27 jelű változat hamar nagy népszerűségre tett szert, ezek közül néhányat Oroszországba, Csehszlovákiába, Bulgáriába és Ukrajnába exportáltak. Belföldön több Volán-társaság mellett a BKV, az IBUSZ, a VPOP és a Ferencvárosi Torna Club is szerzett be Ikarus 396.27-est.

Még a kétezres években is rótta az utakat (Fotó: Közlekedési Múzeum)

A múzeum gyűjteményébe most bekerült jármű az Eurolines kötelékében, nemzetközi távolsági autóbuszként mintegy tíz évig járta Európa útjait, a 2000-es évek elején azonban kivonták a forgalomból, mert az egykor korszerű jármű már nem felelt meg a Tempo 100-as szigorú előírásainak (motor, zajszint, ülőhelyek száma), melyek alapján a buszok nemzetközi forgalomban közlekedhetnek. Ettől kezdve Magyarországon szolgált tovább távolsági autóbuszként, és az E95-ös az és E98-as mellett az egyik leginkább meghatározó járművé vált a hazai távolsági forgalomban.


Kapcsolódó Cikkek