EUR: 313,46 Ft
CHF: 276,84 Ft
2019. március 20., szerda
Klaudia,

Belföld

Itt az e-segélyhívó rendszer autókba

Egy EU-rendelet szerint az áprilistól az uniós piacra kerülő gépjárművek csak akkor kapnak típusbizonyítványt, és lehet azokat forgalomba helyezni, ha bennük van az e-Call rendszerhez szükséges fedélzeti egység.

Hajzer Károly, a Belügyminisztérium informatikai helyettes államtitkára elmondta: az e-Call segélyhívó rendszer illeszkedik az európai környezetbe, s a meglévő – a rendőrség által működtetett – 112-es egységes segélyhívó rendszerhez kapcsolódik.


Mint kifejtette: minden gépjárműben van egy fedélzeti egység, amely vészhelyzet esetén működésbe lép, ilyen eset például a légzsák kinyílása. Ekkor a fedélzeti egység automatikusan előállít egy úgynevezett MSD-csomagot (adatcsomag), amely tartalmazza a gépjármű adatait, pontos helyzetét, GDS-koordinátáit, továbbá hangkapcsolatot is létesít a segélyhívó operátorával. Ezzel együtt továbbítja az adatokat a 112-es segélyhívó kezelőjének.

Emellett a járműben ülők manuálisan, az e-Call gombjának megnyomásával is tudják tárcsázni a 112-t.


A BM helyettes államtitkára kiemelte: a rendszer révén sokkal gyorsabban jutnak el az információk az érintett szervekhez, az így megspórolt idő pedig életeket menthet.

Hatala József, a Magyar Autóklub elnöke azt mondta: az automata segélyhívó rendszerek bevezetése a mobilizáció és az emberi élet megmentése területén mérföldkövet jelent.

Azt remélik, hogy a rendszer teljes kiépítésével a gyors segítségnyújtás révén jelentősen csökkenni fog a halálos, illetve a súlyos szövődményekkel járó balesetek száma.

Marinka István, a Magyar Autóklub műszaki főtitkárhelyettese elmondta: eddig a Jaguar és a Land Rover írt ki pályázatot az e-Call szolgáltatások biztosítására az európai piacon. Emellett négy további európai autógyártó tervezi a szolgáltatáshoz szükséges tender kiírását. A rendszer magyarországi felelőse a Magyar Autóklub. Hozzájuk futnak be elsőként az adatok, így a téves riasztásokat is ki tudják szűrni. – Ha az operátor megbizonyosodott arról, hogy jogos a hívás, továbbítják az adatokat a 112-nek – fejtette ki Marinka István.

Hablicsek Nikoletta, az Országos Rendőr-főkapitányság ügyeleti főosztályának vezetője elmondta: a rendőrség által működtetett 112-nél elvégezték az informatikai teszteléseket, és a személyi állományt is felkészítették az e-Call rendszer használatára.

A rendőr ezredes hangsúlyozta: a rendszer olyan eseteknél kiemelten hasznos, amikor például éjszaka, illetve nem látható területen történik baleset, például ha árokba borul egy jármű.

Hozzátette: a három készenléti szerv – a rendőrség, a mentők és a katasztrófavédelem – abban állapodott meg, hogy ha nem sikerül hangkapcsolatot létesíteni a gépjárműben ülőkkel, akkor mindannyian a helyszínre küldik egységüket.

Hablicsek Nikoletta kiemelte: fontos, hogy a segélyhívásokhoz kapcsolódó szolgáltatásokat minél szélesebb körben, minél magasabb színvonalon biztosítsák. Ebben fontos mérföldkő az e-Call rendszer kiépítése – fűzte hozzá.

A Magyar Autóklub székházában tartott bemutató sajtótájékoztatón kérdésre válaszolva azt mondták: a már forgalomban lévő autókba 30 ezer forint körüli áron lehet beszerelni a rendszert, az üzemeltetése ingyenes.

Kapcsolódó Cikkek