EUR: 316,53 Ft
CHF: 281,63 Ft
2019. március 25., hétfő
Irén, Írisz

Életmód

Mamutcégekkel karöltve reformálja meg a divatipart a Nanushka

A magyar Nanushka az elsők és legnagyobbak között kötelezte el magát a fenntartható és etikus divat mellett, amikor a Copenhagen Fashion Summiton az ágazat legnagyobb neveivel együtt csatlakozott az Ellen MacArthur Alapítványhoz, egy megújuló gazdaságon alapuló divatipari modell létrehozásáért. Az új elképzelésnek köszönhetően a ruhaipar 460 milliárd amerikai dollárt spórolhat meg a jövőben. 

A Nanushka az országban és a régióban is elsőként tette le a voksát a fenntartható divat mellett Fotó: Fauve Bouwman

A világ egyik legszennyezőbb iparága a divat-és textilipar. A „fast fashion” megjelenése óta a ruhaipar jelentősen hozzájárul a klímaváltozáshoz és a környezetszennyezéshez. A rövid életű- és gyorsított gyártással, káros kémiai eljárással előállított ruhadarabokkal veszi fel a harcot a MacArthur alapítvány. A szervezet célja egy teljesen új alapokon nyugvó piaci modell létrehozása, amelyben az előállított termékek hosszú életűek, magas minőségűek és újrahasznosított alapanyagokból, környezetkímélő eljárással készülnek.


Az alapító Nanushka (Sándor Szandra) és társa Bladaszti Péter

A kétnapos koppenhágai eseményen a MacArthur alapítványhoz olyan cégek mellé, mint Stella McCartney, H&M, Burberry, HSBC, Nike, GAP, 16 új cég csatlakozott, köztük a magyar brand is. A csatlakozott cégek célja, hogy együtt olyan megoldásokat találjanak, melyek teljes mértékben kielégítik a piac igényeit, ugyanakkor prioritásként kezelik az iparág jelenlegi pazarló és szennyező működésének felszámolását is. Az alapítvány “Make Fashion Circular” kezdeményezésének célja olyan modell megvalósítása, melynek előnyeit nemcsak a divatipari modell résztvevői (azaz a vásárlók és az előállítók) élvezhetik, hanem a globális ökológiai rendszer is. Az innovatív modell három alappillére az újrahasznosításra épülő üzleti modellek kialakítása, megújuló és biztonságos anyagok létrehozása és használata, és újrahasznosítható divatcikkek készítése.

A Nanushka az országban és a régióban is elsőként tette le a voksát a fenntartható divat mellett, arra törekedve, hogy olyan anyagokkal és technológiákkal dolgozzon, amelyek biológiailag is természetesen lebomlanak. A Nanushka elkötelezett, hogy a következő években az egyedülállóan gyors növekedési üteme mellett is képes legyen a működését etikus és fenntartható modellek mentén újraszervezni.


A magyar márkát a nemzetközi divatipar a legfontosabb feltörekvő brandek közé sorolja, melyet üzleti eredményei is visszaigazolnak. A Nanushka 2016-ban állt újra növekedési pályára, amikor a GB & Partners által kezelt EXIM Növekedési Magántőkealap befektetőként csatlakozott a magyar márkához. Az Alap beszállása nemcsak friss tőkét hozott, hanem teljes körű pénzügyi és kontrolling támogatást is, amely nélkülözhetetlen volt a cég átszervezése során. Az eredmények az elismerések mellett már a számok szintjén is láthatóak: a nem auditált adatok szerint egy év alatt közel 2,5-szeresére nőtt a cég árbevétele, megközelítve a 770 millió forintot.  A brand 2018-ra globális viszonteladóinak számát megduplázta, továbbá az április végéig beérkezett online megrendelései elérték a tavalyi év teljes online bevételét. 2018-ban a New York-i Fashion Week-en debütált, Budapesten megnyitotta a páratlan koncepciójú Nanushka Budapest Store & Café-t, áprilisban pedig Los Angelesben debütált saját pop-up üzlettel.

Tavaly nyílt meg a Nanushka Store & Café Fotó: Dan Glasser

Kapcsolódó Cikkek