EUR: 323,56 Ft
CHF: 286,84 Ft
2018. december 15., szombat
Valér

Életmód

A Yamaha elhozta nekünk Optimusz fővezért – górcső alatt az MT-07

A japán motorgyártó az MT sorozattal teljesen maga mögött hagyta korábbi irányvonalát, és egy olyan arculat megalkotásába kezdett, amellyel – nem túlzás kijelenteni – dögös, formabontó megjelenést szándékozott létrehozni, olyannyira, hogy meg sem próbálkozott a korábbi modellek ráncfelvarrásával. A yamahások húzása bevált, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy az MT-07 sikert sikerre halmozott az eladások tekintetében (is).

Első ránézésre olyan ez a Japán sötét oldala által ihletett járgány, mintha csak Optimusz fővezért küldték volna a Földre azzal a céllal, hogy előkészítse a terepet a Transformerek érkezésére. A kis, kompakt MT-07-est a maga 689 cm³-es, soros kéthengeres, „keresztsíkú filozófiára” épülő motorjával elsősorban nagy lineáris nyomaték leadására tervezték, ami részben meg is valósult. Nagyjából hétezres fordulatig kell húzni a gázkart, hogy megérezzük, mire is képes valójában. Ebben az intervallumban garantált, hogy a motoros szája fülig fog érni, ám amikor eléri a kilenc-, tízezres fordulatot, kicsit megbicsaklik, ezzel jelezve, hogy „hé, haver, ideje felváltani, mindjárt leszabályzok”. Igaz, nem töltöttünk együtt túl sok időt, ám azt kijelenthetem, hogy a 75 lóerő és 68 Nm elégnek bizonyult, bőven van nyomaték. Egy igazi karakteres rosszfiú benyomását kelti, minden tekintetet magára vonz.


Yamaha MT-07 (2018) /Fotó: Lokál

Ha az első lámpára tekintünk, egyből feltűnik, hogy az MT-09-ét kapta meg, egy minimális korrekciót követően. Az új kormány véleményem szerint kicsit szélesre sikeredett, a mély ülésponttal párosítva pedig néha darabossá vált a motorozás. Ezt persze nem sorolnám a hibák közé, hiszen mindez megszokás kérdése. Már rövid idő elteltével is bátran döntögethetjük az amúgy is pehelysúlyú vasparipát.

A napjaink elvárásainak minden tekintetben megfelelő műszerfal közvetlenül a kormányrúd felső részén kapott helyet. A könnyen leolvasható LED-es kijelző magában foglal egy fokozatjelzőt, egy üzemanyagszint-jelzőt és egy oszlop típusú fordulatszámmérőt. Ha pedig lenyomunk egy gombot, további lehetőségek közül választhatunk: átlagfogyasztás, aktuális fogyasztás, napi megtett kilométerek, összkilométer.


Yamaha MT-07 (2018) /Fotó: Lokál

Az üzemanyagtartály látványos változáson ment át. Kicsit szélesebb és robusztusabb lett, térfogata azonban semmit nem változott, ami annyit jelent, hogy továbbra is 14 liter üzemanyaggal tankolhatjuk csordultig.

Ahogy korábban már említettem, az üléspozíció valamivel alacsonyabbra került, mint ahogy azt az MT-09 esetében tapasztalhattuk, ugyanis egy kis kiszélesítés után a nyerget is a nagy testvértől kölcsönözték. Így hosszú utak alkalmával valamivel kényelmesebben lehet vele falni a kilométereket, ám azt azért nem mondanám, hogy kényelmes. Utasként kifejezetten fárasztó, ebben a szerepben ne számítsunk egy kéjutazásra. Annak ellenére, hogy az első ülőfelület, amely egybeforrt az utaséval, jobban alátámasztja hátsónkat, nagyjából száz kilométer után a mi végtagjaink is vacakolhatnak, amire sajnos a futómű is rájátszik.

Műszaki adatok

  • Motor típusa: 2 hengeres, 4 ütemű, folyadékhűtéses, DOHC, 4 szelepes
  • Lökettérfogat: 689 cm³
  • Maximális teljesítmény: 55,0 kW (74,8 LE) @ 9000 rpm
  • Maximális nyomaték: 68,0 Nm
    (6,9 kg-m) @ 6500 rpm
  • Váltó: Állandó áttételű, 6 sebességes
  • Kihajtás: láncos
  • Fogyasztás: 4,3 l/100 km
  • Hossz: 2085 mm
  • Szélesség: 745 mm
  • Magasság: 1090 mm
  • Ülésmagasság: 805 mm
  • Tengelytáv: 1400 mm
  • Hasmagasság: 140 mm
  • Teljes tömeg: 182 kg
  • Üzemanyagtank kapacitása: 14 l

Elődjét, amikor kigurult a gyárból, leginkább a túlságosan puha futóműve miatt ekézték. Ezt kiküszöbölve a 2018-as szériánál az első teleszkópokot jóval erősebbre, merevebbre kalibrálták, a csillapítás pedig sokkal feszesebb lett, amit tovább keményíthetünk. De minek? Ha egy picit komolyabb tempóval engedjük be egy közepes kanyarba, és esetleg közben néhány úthibával is találkozunk, egy kezdő motoros könnyen elszállhat, mint a győzelmi zászló. A motor egy pillanatra bizonytalanná válik, amihez egy enyhe pattogás is párosul. Ha mindezt pedig megfejeljük esős körülményekkel, nagyon észnél kell lenni. A gyári Bridgestone BT023R vízen futva a komolyabb gázfröccsöket nehezen vagy inkább sehogy nem tolerálja, ezért úgy kell kezelnünk a gázkart, mintha tojásokon gurulnánk.

Összességében egy jó kis motorról beszélünk, amely városi körülmények között, ha kell, odateszi magát, de egy kátyúmentes, kanyargósabb országúti szakaszon sem hagy cserben, bátran döntögethetjük a 49-51 arányú súlyelosztásnak köszönhetően, amit elődjétől örökölt. Combjainkkal jól rá lehet fogni a tank oldalsó részeire. Van, hogy a durva visszaváltásokat egy laza keresztbe állással viszonozza, tökig cibált gáznál pedig igen légiessé válik az eleje, persze még nem rossz értelemben.

Már első ránézésre jól látható, hogy a szélvédelem szinte egyenlő a nullával. Ennek ellenére viszont meglepően jó a menetszél elvezetése, azonban csodát ne várjunk! Olyan 100-120 kilométeres sebesség környékén itt is beindul a fejrázás és kapaszkodás, arról nem beszélve, hogy a testünk is intenzívebb hűtést kap.

Egy szó mint száz, ezt a Yamahát nem kis ficsúroknak vagy párban motorozóknak találták ki, hanem azoknak a kalandvágyó, vagány magányos motorosoknak, akik az elektronika nélküli, nyers és karakteres motoros élményt részesítik előnyben. Nem véletlen, hogy megjelenése után tarolt az európai piacon. Négy év alatt valamivel több mint 120 ezer példány kelt el belőle.

Optimusz fővezér alapára 2 millió 348 ezer forint, amivel leginkább a Suzuki SV650X-szel szállhat harcba, ám az utóbbi esetében talán valamivel több pluszt kapunk hasonló összegért. Ha pedig saját igényeinkhez akarjuk igazítani az MT-07-et, akkor a szélterelőn (amire nem árt benevezni) túl több tucat kiegészítő és extra rendelhető, amelyekkel a sportosabb vagy akár a túrásabb vonal felé is elindulhatunk.

További cikkek:

Kapcsolódó Cikkek