EUR: 323,29 Ft
CHF: 286,22 Ft
2018. szeptember 20., csütörtök
Friderika

Belföld

Ryanair-botrány: Az utasokat elvitte a gép, a csomagokat nem

Ki a felelős? Kaphatnak kártérítést az utasok? Ezek a kérdések foglalkoztatják azt a repülőnyi magyar turistát, akik egyórás késéssel indultak és csomagjaik nélkül landoltak még vasárnap a Kanári-szigeteken. A Ryanair utasai ma vagy holnap kaphatják meg holmijaikat.

Rémálommá vált kétszáz magyar turista nyaralása, miután a Ryanair csomagok nélkül utaztatta ki őket a Kanári-szigetekre. A gép a Blikk szerint egyórás késéssel szállt fel, majd a Las Palmas-i repülőtéren közölték az utasokkal, hogy a feladott csomagok Budapesten maradtak. Állítólag ma vagy holnap kaphatják meg bőröndjeiket az utasok.


Egyelőre nem tudni, ki hibázott, az azonban bizonyos, hogy a késés nem a bőröndöket szállító reptéri szalag meghibásodása miatt történt, ezt Hardy Mihály, a Budapest Airport kommunikációs igazgatója közölte lapunkkal. Kerestük az ügyben a Ryanairt is, de lapzártánkig nem válaszoltak.

/Fotó: MTI – Földi Imre

Egy lapunknak nyilatkozó, légi utazásokkal kapcsolatos perekre is szakosodott ügyvéd azonban nem kecsegtette túl sok jóval a pórul járt utasokat.


– A jogszabályok szerint a légitársaság viseli a felelősséget azért a kárért, amelyet a poggyász légi fuvarozása során előállt késedelem okozott – mondta a Lokálnak dr. Herceg József ügyvéd.  Hozzátette: a légitársaságot nem terheli felelősség a késedelem miatt bekövetkezett kárért, ha bizonyítja, hogy minden észszerűen szükségessé váló lépést megtettek a kármegelőzés érdekében, vagy azt bizonyítja, hogy lehetetlen volt, hogy ő maga, az alkalmazottai vagy megbízottai ilyen lépéseket tegyenek.

Ám az ügyvéd szerint a poggyászkár összegszerűségét – melybe beletartozik a szükséghelyzet miatt megvásárolt ruházat, élelem ára is – a bíróságon az utasnak kell bizonyítania. És most jön a feketeleves. Dr. Herceg József ugyanis elmondta: a Ryanair légitársasággal szemben a legutóbbi bírósági gyakorlat szerint sokkal nehezebb az utasigények érvényesítése. Az ugyanis az Általános Szerződési Feltételei között kiköti az utazásból eredő igény érvényesítésére a légitársaság székhelye szerinti, azaz az ír bíróság illetékességét. Ezen kikötést a magyar bírósági joggyakorlat alapján jelenleg nem lehet tisztességtelennek nyilváníttatni, így aki Magyarországon próbálná a légitársaságot beperelni, azzal szembesülne, hogy a pert a bíróság megszünteti. Ezt a kiskaput sajnos csak egységes európai jogszabályalkotással lehetne bezárni.

Sztrájkolni fognak a pilóták

Nem a fenti az első eset, hogy problémái vannak a Ryanairnek. Legutóbb a Dublinból Zadarba tartó járat hajtott végre kényszerleszállást Németországban, miután légnyomáscsökkenés miatt 33 utas lett rosszul a repülőn, őket kórházba kellett vinni. A múlt héten pedig a légitársaság műszaki hibára hivatkozva törölte a Dublinból Budapestre tartó járatát, emiatt több magyar is kint rekedt. Emellett folyamatosak a sztrájkok, legközelebb pénteken és jövő kedden lesz munkabeszüntetés – ezeken a napokon 100 Ryanair-pilóta nem áll munkába.

További cikkek:

Kapcsolódó Cikkek