2018. december 17., hétfő
Lázár, Olimpia

Életmód

Suzuki Burgman 650 Executive: A városi legenda

A robogózás egyik nagy legendája, a Burgman család már megjelenése után teljesen felkavarta a kategória állóvizét. Ez nem is csoda, hiszen a Suzuki alapjaiban gondolta újra a luxus robogózás fogalmát, így változtatva meg a motorosok robogózásról alkotott véleményét. Az legújabb Burgman Executive felszereltséggel pedig még feljebb tette a lécet.

Kategóriájában ekkora vas még talán soha nem volt ilyen könnyedén irányítható, ereje pedig ennyire kontrollálható. Különösebb erőfeszítés nélkül manőverezhettünk a városi dugóban akár még utassal is, arról nem beszélve, hogy országúton is meglepően jól teljesített mind sebesség, mind kezelhetőség, mind pedig kényelem terén. Na, de akkor haladjunk szépe sorba, mit is várhatunk ettől az igen esztétikus luxusrobogótól.


A 638 cm3-es folyadékhűtésű EURO4-es motor pont akkora erőt képvisel, amire a városi, vagy akár egy hosszabb túránál szüksége lehet egy motorosnak a kényelmes, ám de tempós haladáshoz. A legújabb modell tervezésénél olyan apró extrákra is odafigyeltek, mint az ergonomikus markolat- és ülésfűtés, ami azért is nagyon praktikus, mert akár egy hűvösebb nyári hajnalon, vagy őszi délutánon sem kell hanyagolni a gurulás, amit tovább segít a kétszemélyes ülésfűtés is.

/Fotó: Lokál

Nem lehet szó nélkül elmenni az utas kényelme mellett sem, hiszen a Suzuki olyan háttámlával ellátott hátsó ülést alakított ki ezen a Burgmanon, amivel garantálni lehet, hogy útitársunk alig akar majd leszállni róla. Szó sincs arról, hogy 50-100 kilométer megtétele után a motorozás élménye helyett, inkább a fartáji fájdalmak leküzdésével kéne foglalkozni, tehát kényelem szempontjából is ideális járgány magányos, és társas robogásra.


Az motorozás élményét tovább növeli, hogy a csőváz és az alumíniumötvözetű lengőkar úgy pozicionálja a motort és a sebességváltót, hogy a robogó kiegyensúlyozott, mellette pedig mozgékony legyen. A váz egyébként megörökölte az 1595 mm-es tengelytávot a korábbi Burgman modellektől a sportosság és jó kormányozhatóság érdekében, az új kialakítású, keskenyebb hátsó résztől pedig kecsesebb, sportosabb lett. Megérte! Csinos megjelenéséhez amúgy az új, háromszög keresztmetszetű kipufogódob is nagy mértékben hozzájárul, ami nem mellesleg úgy lett kialakítva, hogy károsanyag-kibocsátása még a legszigorúbb európai előírásoknak is megfeleljen. Ha már kilométereinek nagy részét többnyire városban, a pöfögő járművek között tölti, ez a típus ideális választás azok számára is, akiknek fontos a környezettudatosság.

/Fotó: Lokál

A kényelmes utazás élményét emeli a Suzuki megújult fokozatmentes elektronikus váltója is, ami teljesen új tengelykapcsoló-tárcsákat tartalmaz, így a gyár számításai szerint 35%-kal csökkent a súrlódás is. Tény, hogy menet közben egyből érzékelhető a varázslat, hiszen egyáltalán nem érezni a fokozatok közötti váltást. Ha már a sebességváltásnál járunk, meg kell említenem, hogy ha el akarunk szakadni a klasszikus „húzom a gázt és megyek” motorozástól, akár mi is táncolhatunk a fokozatok között egy a kormányon elhelyezett le és felváltó gomb segítségével.

A tudás hatalom, mondja a Burgman (is). A nagyrobogó műszeregysége folyamatosan tájékoztatja a motorost. A nagyméretű, könnyen leolvasható analóg sebességmérő és fordulatszámmérő számlapok között helyezkedik el egy digitális kijelző, amelyen látszik a kilométer-számláló, a két napi kilométer-számláló, az üzemanyagfogyasztás-mérő, az üzemanyagszint-jelző, a hűtőfolyadék hőmérsékletének kijelzője, a hőmérő, a pontos idő, az olajszintjelző, az olajcserére figyelmeztető kijelzés, a vezetési mód kijelzője (utazó vagy nagy teljesítményű üzemmód) és a sebességfokozat kijelzése (kézi üzemmódban). Ha valaki elé odatennének egy Burgman és egy hétköznapi autó műszerfalát, nem csoda, ha nehezen tudnák megkülönböztetni, melyik is tartozik egy motorhoz.

/Fotó: Lokál

Sajnos nem hunyhatunk szemet afölött a bosszantó tény fölött, hogy világszerte nagy erőbedobással „dolgoznak” azok a tolvajok, akik kifejezetten motorokra specializálódtak. Elengedhetetlen a tárcsalakat, vagy (és) egy vastagabb lakattal ellátott lánc használata, amivel ha nem is örökre, de megnehezíthetjük, esetleg elriaszthatjuk a rablót szeretett vasunktól. Persze itt most mélyen belemerülhetnénk a témába, hiszen létezik már motorosriasztó, vagy GPS alapú nyomkövető, ám ezt majd egy másik cikkben részletesebben kielemezzük. Most viszont térjünk vissza a Suzuki gyári biztonsági rendszerére.

/Fotó: Lokál

A Burgman fejlett indításgátló rendszere (SAIS) és a tulajdonos kulcsába épített elektronikus azonosító rendszer meggátolja, hogy illetéktelen személyek beindíthassák a motort. Ezen túlmenően a gyújtáskapcsolót mágneses fedél is védi, amelyet csak a gyári kulcs nyit. Nem mondható bombabiztosnak, ám kifejezetten hasznos és szükség van rá!

Műszaki adatok:

  • Motor típusa: Négyütemű, kéthengeres, folyadékhűtéses, DOHC
  • Hengerűrtartalom: 638cm3
  • Üzemanyagfogyasztás: 4.8L/100km
  • Teljesítmény: 54LE
  • Nyomaték: 58,40 Nm/4750 ford./perc
  • Menetkész tömeg: 277kg
  • Ülésmagasság: 760mm
  • Üzemanyagtank: 15 L
  • Hosszúság: 2265 mm
  • Szélesség: 810 mm
  • Magasság: 1420 mm
  • Tengelytáv: 1585 mm
  • Szabad magasság: 125 mm
  • Ára: 3.199.000 Ft.

Arról már beszéltünk, hogy ez a robogó igen jól hasít, ám ahogy azt tanult kollégám mondani szokta, nem csak menni kell tudni, hanem megállni is! Nos, a blokkolásgátló fékrendszer (ABS) segítségével a robogó igen jól kontrollálható. Intenzívebb fékezésnél sem blokkolnak a kerekek, vészfékezésnél is kifejezetten megbízhatóak, jól teszik a dolgukat.

Mint azt korábban említettem, a Burgman 650 nem csak városi motorozásra alkalmas, így simán nekivághatunk hosszabb utaknak is. Hallottam olyan motorosokról is, akik gond nélkül hasítottak vele több ezer kilométert a horvát, de akár az olasz tengerpartokig is.

Na igen. De hova pakoljunk, ha egy több napos túrát tervezünk? A válasz nagyon egyszerű. A motor csomagtartójába. Ez nem vicc! A robogó méretes tárolóhelyeket kínál az utazó számára. A hatalmas 50 literes ülés alatti csomagtartó két zárt bukósisak tárolására is alkalmas, ráadásul világítással is rendelkezik az éjszakai kényelemért. A kábelzárral kívül is rögzíthetünk bukósisakot, ha a csomagtartóban csomagokat szállítunk, ám ezt nem igazán ajánlom. Ne tegyük könnyen mozdítható értékeinket közszemlére a motor oldalán. Elég egy szike, egy kés, vagy egy olló és a sisak pántjának elvágása után már búcsút is inthetünk szeretett sisakunktól.

További tárolókat (3) találunk a kormányrúd alatt térképek és egyéb tárgyak elhelyezésére, amelyekre utazás közben szükség lehet. Az egyikben egyenáramú aljzat is található, amely ideális akár mobiltelefon vagy GPS töltésére is.

/Fotó: Lokál

Az utazás kényelmét hivatott biztosítani az elektromosan állítható szélvédő, ami a motoros magasságának megfelelően állítható, így nyújtva tökéletes védelmet a menetszéltől. A szűk parkolások kényelmesebbé tételére, esetleg a dugóban, az autósorok között manőverezve pedig ott a visszapillantó tükrök egy gombnyomásra történő behúzása is. Ha már a parkolásnál járunk, akkor sem kell zavarba jönni, ha egy lejtősebb úton készülünk leparkolni. A karral behúzható rögzítőfék, ami már teljesen olyan, mint az autókból jól ismert kézifék, olyan stabilitást nyújt oldalra támasztva, hogy egy percig sem kell azon aggódni, mikor indul meg járgányunk a lejtő aljának irányába. Igaz, ez már korábbi szériákban is megtalálható volt, ám a kar új, esztétikus formát kapott, könnyebb elérni és behúzni.

Összességében a Suzuki Burgman 650 Executive egy igazi városi legenda. Tökéletes lakott területen, dugóban utazni vele, szereti a hosszabb, tempósabb utakat akár utassal a hátunk mögött is. Robbanékony motorjának köszönhetően biztos, hogy nem fogunk alul maradni a piros lámpánál, de autópályán is bármikor felbukkanhat a belső sávban a hátunk mögött az üzenettel, hogy „hé’ haver, haladnék!”.

Ideális választás exhibicionistáknak, hiszen minden szempár megcsodálja az utakon, ideális utazni, túrázni vágyóknak, de tökéletes szolgálatot tehet azoknak is, akik a reggeli dugót kikerülve akarnak minél hamarabb munkahelyükre, vagy a legközelebbi szupermarketbe eljutni. Könnyedén kormányozható, ezért imádni fogják a  hobbi, vagy örömmotorosok is, hiszen ezzel a guruló kanapéval nem csak a kocsik, de akár városok és országok között is simán szaladgálhatunk különösebb erőfeszítés nélkül.

További cikkek:

Kapcsolódó Cikkek