2018. szeptember 22., szombat
Móric

Életmód

Suzuki GSX-S 1000F: Az izompacsirta túraezredes

Mint ahogy azt a GSX-S modelleknél már megszokhattuk, az 1000F már ránézésre is tekintélyt parancsol az utakon. Az idomok elrendezése, kialakítása esztétikus és sportos, ám szerencsére nem estek át a ló túloldalára a tervezőasztal mögött ülve a Suzuki főhadiszállásán.

A farok részre az elmúlt években már megszokott rövidített kialakítás itt is visszaköszön, ami összességében erőt és megbízhatóságot sugároz áramvonalas formatervezéssel párosítva. Sokan úgy gondolják, hogy ezek a modellek jelentették a japán motorgyár legnagyobb dobását 2015-ben, ami nem véletlen.


Az új GSX-S1000F a legendás Supersport motor génjeinek egy másik variációja kifejezetten kényelmes utcai motorozásra hangolva. Ebben az esetben viszont a világverő GSX-R1000 erőforrását és egyéb meghatározó részegységeit idomai alá rejtették.

/Fotó: Lokál

Az első kilométerek megtétele után már érezhető volt, hogy egy igen jól motorozható gép lett az 1000F is. Mindez leginkább az üléspozíciónak, az egyenes Renthal Fatbar kormányrúdnak és a 815 mm-es ülésmagasságnak köszönhető.


A 999 ccm3-es soros négyhengeres könnyed, nyugodt, de akár vad motorozást is nyújthat pilótája számára. A kérdés csak az, hogy mit hozunk ki belőle. A motor gyári kipufogóját igen jól eltalálták, zseniálisan duruzsoló hangja után szinte biztos, hogy sokan megfordulnak az utcán.

Műszaki adatok:

  • Motortípus: Folyadékhűtéses, négyütemű, soros négyhengeres benzinmotor
  • Hengerűrtartalom: 999 ccm
  • Furat x Löket: 73,4 × 59 mm
  • Teljesítmény: 143 Le, 10000 ford./perc
  • Nyomaték: 106 Nm, 9500 ford./perc
  • Sebességváltó: 6 sebességes
  • Futómű elöl: KYB 43 mm-es csúszószár-átmérőjű első teleszkóp, állítható húzó- és nyomófokozati csillapítással, illetve rugó-előfeszítéssel
  • Futómű hátul: Himbarendszerhez kapcsolódó központi rugóstag, állítható előfeszítéssel és húzófokozati csillapítással
  • Fék elöl: 310 mm átmérőjű, úszóágyazású dupla tárcsafék négydugattyús, radiálisan rögzített Brembo féknyereggel, ABS-szel
  • Fék hátul: Szimpla tárcsafék, egydugattyús Nissin féknyereggel, ABS-szel
  • Gumik: 120/70 ZR17 és 190/50 ZR17
  • Tengelytáv: 1460 mm
  • Ülésmagasság: 815 mm
  • Tömeg: 214 kg
  • Üzemanyagtartály: 17 l

Futóműve számomra kellemes meglepetés volt. Hihetetlen, de elmaradt a pattogás és az úthibákból adódó rázkódások tömkelege, ráadásul még rosszabb útkörülmények között is kényelmet és biztonságot nyújtott nem úgy, mint a Yamaha MT-07. Ez nagyon fontos, hiszen ellenkező esetben egy ilyen vasnál akár a motorozás élményét is egyik percről a másikra pokollá teheti az instabil menettulajdonság változó útkörülmények között.

Mondanom sem kell, hogy irtó nehéz volt szabályosan, a megengedett sebességet betartva közlekedni ezzel az erőgéppel, hiszen észre sem vesszük és máris három számjeggyel kezdődik az aktuális haladási sebességünk. Ezért egy hosszabb autópályás teszt után ellátogattunk egy zárt pályára, nehogy egy traffipax-baleset áldozatai legyünk.

Az első futóműnél egy fordított 43 mm-es csúszószár- átmérőjű KYB teleszkóp, hátul pedig a himbarendszerhez kapcsolódó központi rugóstag teszi a dolgát. És milyen jól! A motor kapott egy elektronikus kipörgés gátlót, melyet akár menet közben is tetszőlegesen állíthatunk. A TC (Traction Control) rendszer három +1 szintet tesz elérhetővén a pilóta számára.

A hármas szinten az elektronika a legnagyobb mértékben avatkozik be a hátsó kerékre átadott teljesítménybe, kettes szinten már moderáltabb, nem túl intenzív módon, az első szinten pedig a legkevésbé segít minket a motorozásba.

Ha már nagyon eggyé váltunk a járgányunkkal, van itt egy másik beállítási is. Ezzel akár teljesen ki is iktathatjuk a rendszert, amiről egy sárga jelzőfény folyamatosan tájékoztatja a motorost mondván, hogy “haver, a teljes erőforrás a rendelkezésedre áll, nem avatkozok be”. Ezt természetesen csak azoknak ajánljuk, akik már tényleg nagy tapasztalattal rendelkeznek ilyen, vagy hasonló erővel ellátott motorok terén. ugyanis ez a vas komoly vérengzésre képes. A TC jelzés egyébként a többi programban is ad visszajelzést arról, ha éppen beavatkozik, ezzel tájékoztatva gazdáját arról, mikor akar többet, mint amit a fizikai törvényei megengednek neki. Az ilyen menetelektronika véleményem szerint egy igen hasznos találmány, hiszen éles kigyorsításoknál is jól érezhető, hogy a teljesítményt nem közvetlenül az arcunkba tolja, hanem egy picit lágyan eltolva közvetíti a hátsó kerékre, ami nem csak a kevésbé gyakorlott motoros testi épségét hivatott óvni, de talán a hátsó gumik élettartamát is meghosszabbítja.

/Fotó: Lokál

A tempósabb kanyarokhoz érve, legyen az kicsi, vagy nagy ívben leírt irányváltás, fantasztikus élményt nyújt. Új tapad az ideális ívhez, mint amit odaragasztottak. Nem túlzás kijelenteni, hogy ez a kiegyensúlyozott ezredes nem más, mint egy báránybőrbe bújt vérengző farkas.

Műszerfala igen innovatív lett. A rendkívül könnyű, szabályozható fényerejű folyadékkristályos (LCD) panel rengeteg feladatot lát el, többek között a sebesség, a fordulatszám, a napi kilométer-számlálók állása, a kiválasztott sebességfokozat, a hűtőfolyadék és a környezet hőmérséklete is leolvasható róla. Emellett a pillanatnyi és az átlagfogyasztás, az aktuális hatótáv, a pontos idő, valamint a kipörgésgátló üzemmódja is megjelenik a kijelzőn. Fénydiódás (LED) visszajelzők egész sora szegélyezi a képernyőt, amelyek a blokkolás- és kipörgésgátló, a fényszóró, illetve az irányjelző működéséről, valamint a befecskendezés, a hűtés és a kenés esetleges hibáiról tájékoztat.

/Fotó: Lokál

Mint korábban írtam, hagyományos országúton szinte lehetetlen, pontosabban illegális volt kipróbálni, mire is képes ez a vas. Egy nagyjából másfél kilométeres repülőtéri betoncsíkon 0-ról 100-ra nagyjából 3-3,5 másodperc alatt gyorsítottunk, 140-ről 180-ra 3,5-4 másodperc alatt, míg a 200 kilométeres sebességet valamivel több, mint 7 másodpercre alatt értük el. A fordulatot nézve először valahol ötezer környékén találkozunk egy komolyabb robbanással, ám ha ez kevés lenne, nyolcezres fordulatnál jön az újabb meglepetés egy jókora adrenalinlöket és egy erőteljes seggberúgás kíséretében.

Ha már a sebességről beszélünk, nem könnyű nem észrevenni, hogy az első plexi méretét tekintve nem túlságosan dominál az 1000F-en, ám meglepően többet nyújt, mint amire számítanánk. A keskeny, lapos, keret nélküli kialakítás igen légiesnek hat, ám ennek ellenére 160 km/h-s tempónál is jónak mondható a szélvédelem, nem változunk vitorlává a motor hátán lebegve. Persze nem azt mondom, hogy nem érzékelhető a menetszél, hanem inkább csak azt, hogy simán elviselhető. 130 kilométeres sebességig egyébként az ég világon szinte semmit nem érezni. Állítom én, a 183 centis magasságommal.

/Fotó: Lokál

Ha egy picit kekeckedni szeretnénk, csak a kormányba tudnánk belekötni. Véleményem szerint az összkép inkább egy sportmotor, mint egy túragép benyomását kelti, ám a széles egyenes kormány kilóg sorból. Mindez persze ízlés kérdése. Vannak, akik a csutkakormányra esküsznek, mások pedig az egyenesre. Utóbbinak előnye, hogy valamivel jobb manőverezhetőséget, kevesebb vibrálást és kényelmesebb motorozást biztosít. Az alacsonyan, 815 mm magasságban elhelyezett ülés elősegíti az egyenes és kényelmes deréktartást, mindamellett a sportosságot is biztosítja a motoros számára.

Az új, egyetlen gombnyomásra működtethető gyors indítási rendszerrel nem szükséges a kuplungkart behúzni. Természetesen csak abban az esetben működtethető ilyen módon, ha a sebességváltó üresben van. Az antihopping kuplungnak köszönhetően a visszaváltások és kanyarbemenetek is finomabbak lettek.

A négy az egyben kipufogórendszernek köszönhetően a motor alacsony és közepes fordulatszámoknál is erős, emellett hangja is izgalmasabb. A közös szakasz utáni kipufogókamra befér a motor alá, így a kis méretű kipufogódob rendezett és megnyerő összhatást kelt. A hűtőburkolatok hatékonyan vezetik a levegőt az újonnan tervezett nagy hatékonyságú, gömbölyű hűtőhöz, a folyadékhűtéses olajhűtő pedig könnyű és kompakt.

Összességében fenntartások nélkül tudom mindenkinek ajánlani az F verziót. Annak is, aki sportmotorról szeretne egy olyan irányba elindulni, ami alkalmasabb a közúti létre és még kényelmesebb is. Azoknak is kiváló választás lehet, akik jelenleg más karakterű gépről ülnének egy sportosabbra. Ez a motor tényleg kettő az egyben. Egy naked és egy utcai körülményekhez idomított, kényelmes sportos motor. Egy igazi sport roadster, amit 3.599.000 forintért állíthatunk garázsunk ékkövévé.

További cikkek:

Kapcsolódó Cikkek

  • Színes őszi receptek

    Színes őszi receptek

    Ősszel új alapanyagok kerülnek az asztalra. A piros gyümölcsös szezonnak vége, itt az ideje, hogy átadják a helyüket a sárga sütőtöknek és a lila szilvának.

  • Ki tart majd el kit?

    Ki tart majd el kit?

    Ma a fiatalok átlagosan 27,4 évesen hagyják el a szülői fészket. Nem akarnak kiröppenni, holott többnyire dolgoznak, önálló keresettel rendelkeznek. Ennek ellenére a fizetésüket zsebpénzként kezelik, vagyis felnőttkoruk elején is lényegében a szüleik tartják el őket.