EUR: 323,57 Ft
CHF: 286,55 Ft
2018. december 17., hétfő
Lázár, Olimpia

Egyéb Pécs

Titkos motor hajtja ezt a bringát!

Nincs hangja, de akár 90-nel is tud menni, az ára pedig nem két fillér. A pécsi Varjas István találmányát szerte a világban ismerik, sőt. Lance Armstrong kerékpárbajnok orvosa profi kerékpárosoknak is „felírja” az edzésekhez. 

Olaszország, Svájc és Monaco. Csak pár hely a világban, ahol a pécsi Varjas István-féle kerékpárok készülnek. A technológia annyira spéci, hogy még tömegtermelésben sem tudják gyártani. Minden kétkerekű egyedi, kézzel és megrendelésre készített.


A tandem, amiben három motor van elrejtve és a pedált hajtja (Fotó: Németh Kriszta)

– Ez a tandem elég speciális. Hollywoodba rendelték meg egy színésznőnek, és azért ilyen magas a váza, hogy a testőre elférjen előtte – meséli mosolyogva Varjas István, a bringa tervezője.

Varjas István szerint technológiáját a világon sehol máshol nem tudják utánozni

A tandem 18 kilogrammot nyom, három motor van benne és akár 60 kilométer per órával is képes száguldozni. És igen, az egyik nagy szenzáció, hogy a motorja nem látszik.

Az elektromos motor és a súly a titok

Szinte észrevehetetlen, ezzel a gombbal lehet bekapcsolni a motort…

…és már pörög is a hátsó kerék

Ezeknek a bringáknak az az előnyük, hogy olyan könnyűek, hogy a használójukon kívül senki más nem látja, hogy motorral is hajthatóak.


– Ez a fajta kerékpár az, amivel nem biztos, hogy büszkélkednek a használói, pedig nem sok ilyen cirkál a világban – mondja Varjas István.

István szerint aki ilyet vesz, még a feleségének sem biztos, hogy be meri vallani, min ül.

Húsz éve készült az első pécsi bicó, azóta hercegek is tekerik 

Rengeteg cikk íródott már a Varjas-találmányról több nyelven

Varjas István húsz éve készítette az első ilyen kerékpárját, de aztán tíz évig pihentette a prototípust. Komolyabban 2010-ben kezdett újra foglalkozni az egyedi kétkerekűekkel. Megrendelői között nem éppen a Csepel szerelmesei vannak.

– Forma–1-es pilóták, sejkek és maga Albert herceg is rendelt már. De profi versenyzők is hajtják, akiknek a felkészülésben segít – mondja Varjas.

7000 eurótól indul

A legalapabb kétkerekű 7000 euróba kerül, de készült már 50 ezer eurós canga is. Ez több mint 16 millió magyar forint.

– Az ár attól függ, hogy ki mit kér bele és azt hogyan helyezzük el. Létezik olyan bicikli, amihez áramforrás sem szükséges, hogy tölteni lehessen – magyarázza Varjas István.

Induktív töltéses bicó, nem kell dugó, csak egy mágneses dobozkát helyeznek ide

Egyedülálló technológia

Varjas szerint ez a technológia olyan speciális, hogy a mai napig nem tudták iparosítani és úgy lemásolni, hogy tömegtermelés legyen belőle. Az ilyen rejtett motoros bringák között a top kategóriában 14 kilogrammos a legkönnyebb. A pécsi Varjas által készített canga 10 kilogrammot nyom. Ezáltal sokkal gyorsabb is tud lenni.

– Ha valaki tud 65-tel sprintelni, ezzel eléri a 70 kilométer per órás sebességet. Ha pedig lemerülne az aksi, olyan könnyű, hogy nem nehezíti a tekerést – magyarázza István.

A bringasport és a csalás

Ezek után sok emberben felmerülhet a kérdés, hogy akkor a nagy versenyeken egyáltalán sportolókat látunk, vagy olyan kerékpárosokat, akik alatt ilyen hajtja a pedált. A válasz Istvántól elég egyértelmű.

– Franciaországban már létezik olyan szoftver, amelyik figyeli a pedál fordulatszámának egyenletességét. Ez kimutatja, ha egyenletesebben forog a pedál, de csak utólag tudja kielemezni a felvételeket – mosolyog Varjas.

Varjas is nagy kerékpáros volt

Varjas István még a 90-es években került ki Olaszországba kerékpározni. Akkor még Lance Armstronggal is versenyzett egy moszkvai ifi-világbajnokságon. István a nagy hegyeknek volt a specialistája. De aztán rájött, hogy ebben a sportban más is mozgathatja a pedálokat, mint a láb…

Könyv is íródott Varjas találmányáról

Francia újságíró is írt a pécsi Varjas István találmányáról

Egy francia oknyomozó újságíró írta meg Varjas István történetét és dokumentumregény formájában még Franciaországban is megjelent a kerékpárokba rejthető elektromos motor története.

Kapcsolódó Cikkek

  • Csökkent az agresszív légi utasok, nőtt a balesetek száma

    Csökkent az agresszív légi utasok, nőtt a balesetek száma

    Csökkent az agresszív légi utas száma 2017-ben az előző évihez viszonyítva, de nőtt a légi balesetek száma 2018 első fél évében – hangzott el a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) genfi konferenciáján csütörtökön.

  • A Creativ Chef megmutatja, ő hogy szereti

    A Creativ Chef megmutatja, ő hogy szereti

    Nagy Eszter kreatív séf neve ma már ismerősen cseng az újdonságokra nyitott vagy akár klasszikus ízeket kedvelő hobbiszakácsok körében. A Konyhafőnök Szuperdöntő című show-műsor nyertese a most megjelent Kreatívan magyarosan – én így szeretem című könyvével bizonyítja, hogy mi, magyarok a gasztronómiánk sokszínűségét tekintve a világ legszerencsésebbjei vagyunk.

  • Adományokat osztottak

    Adományokat osztottak

    250 nehéz körülmények között élő család vehetett át adományt Zalaegerszegen, az élelmiszercsomagokat a Család- és Gyermekjóléti Központ munkatársai állították össze az önkormányzat kétmillió forintos támogatásnak köszönhetően.

  • Egyedi értékeket őriznek

    Egyedi értékeket őriznek

    A hucul lovaktól a Bodrog vízi élményútvonalig: természetvédelmi és a természeti értékekre épülő turisztikai célú fejlesztések kezdődtek az Aggteleki Nemzeti Park Igazgatóság (ANPI) működési területén.