2019. szeptember 20., péntek
Friderika

Sport

Versenymérnök lett az Európa-bajnok ralikrosszos

Kevés hír érkezett a kétszeres Super 1600-as Európa-bajnok autóversenyző Szabó Krisztiánról, mióta kiderült, nem védi meg újra bajnoki címét a kategóriában. Pedig az év első fele tevékenyen telt a váci ralikrosszos számára: továbbra is az Eb-sorozatban erősíti a VollandRacinget, de nem versenyzőként, hanem a versenymérnök szerteágazó feladatait ellátva, miközben, hogy ne szokjon el a vezetéstől sem, magyar és külföldi futamokon indul, az 1600-as helyett a Supercar kategóriában.

A kategóriát elmúlt két évben megnyerő Szabó Krisztián az FIA Super 1600-as Európa-bajnokság mindhárom idei fordulóján jelen volt a VollandRacing kötelékében, annak ellenére, hogy a széria nevezési listáján hiába keressük nevét. Helyette a csapat működésében vállal fontos szerepet: a népes alakulatban öt versenyző indul idén, ArtisBaumanis – aki Krisztián fő ellenfele volt a 2017-es bajnokságban –, Rokas Baciuska, AydarN uriev, Marton Gergely és Szíjj Zsolt, akik közül a két magyar pilóta mellett lát el mérnöki feladatokat.


– Tavaly kezdődött, amikor Rolf Volland megkérdezte, nem tudnék-e elmenni helyette egy versenyzője mellé mérnökösködni. Idén, mivel nem versenyzem, előtérbe került ez a munka a csapatnál – beszélt új szerepköréről Szabó Krisztián.  – Öt versenyző van a csapatban, Rolffal együtt hárman dolgozunk mellettük, én főleg SzíjjZsoltival, másodsorban Marton Gerivel foglalkozom.

Szabó Krisztián immár nem csak versenyzőként vesz részt a csapat munkájában. (Fotó: Rihards Baumanis)

Mint azt Szabó Krisztián elmondta, feladatai közé tartozik a pályabejárás, az előző években gyűjtöttinformációk átbeszélése, a gumistratégia kidolgozása, nem csupán a hétvégét, de a szezon fennmaradó részét is figyelembe véve, valamint az autó beállítása, amit hárman szoktak megbeszélni, hiszen a csapat erőssége, hogy az öt autóval különböző beállításokat hasonlíthat össze.
– A futamok után az adatrögzítő alapján átbeszéljük, ki hol kezdett gázt adni, fékezni, ki miért gyors, ezek alapján pedig a versenyzők egymástól tanulnak. Én látom el a spotter feladatát is a rádión menet közben, tehát a Joker-kör stratégiájára figyelek. Egyszóval az adatmérnök-versenymérnök szerepét töltöm be, ami érdekes, izgalmas munka számomra, jó erről az oldaláról is megtapasztalni a versenyzést.


Újkeletű versenymérnöki elfoglaltsága azonban nem jelenti azt, hogy ő ne ülne ralikrosszautóba. Bár állandó jelleggel egyetlen bajnokságnak sem tagja, egy Volkswagen Polo Supercarral több versenyen feltűnt az év első felében, két magyar bajnoki fordulón – a Kakucsringen és máriapócsi Rabócsi Ringen –, valamint egy német-belga bajnokin az Esteringen. A debütáló versenyen műszaki gondokkal küzdött, a másik két helyszínen viszont dobogóra állt technikai hátránya ellenére.
– Nem titkolt szándékom, hogy az elsőkerekes Super 1600 után a Supercar felé fordulok, ott szeretnék versenyezni a jövőben. Az első lépéseket kezdtem el az öreg Supercarommal, egy 10-11 éves, összkerekes, turbós 2000-es autóval, amely bajnokságok megnyerésére nem elegendő, de arra igen, hogy formában maradjak, megtanuljam, hogyan kell egy négykerékhajtású, turbós autóval autózni, érezzem az erőt és tudjam is kezelni. Azért is jó még, mert költséghatékonyan tudok vele autózni nagyon sokat. Ha lenne egy új, fejlett versenyautóm, azzal spórolnom kellene, nem mehetnék annyit vele, mint ezzel. Három versenyen indultam el, Máriapócs jól sikerült, harmadik lettem Kárai Tomi és Mózer Attila mögött, Németországban, az Esteringen pedig második Andreas Steffen mögött, aki a vb-futam főszervezője a pályán. Ott is kis mezőny gyűlt össze, de élvezetes verseny volt, Steffen jóval fejlettebb technikájával szemben tudtam harcban lenni az első helyért. Lehet, hogy indulok még egy magyar bajnokin, de fontosabb, hogy a lehető legtöbb, ralikrossz-vb-nszereplő pályán tapasztalatot tudjak szerezni. Portugáliában például a verseny utáni hétfőn autóztam, de sajnos ezt nem engedik meg mindenhol. A legközelebbi versenyem egy lett bajnoki futam lesz július közepén, Rigában, amely pálya szintén szerepel a világbajnokság és Európa-bajnokság naptárában – árulta el Krisztián, hol áll rajthoz legközelebb Supercarjával.

Kapcsolódó Cikkek