EUR: 323,94 Ft
CHF: 287,64 Ft
2018. szeptember 23., vasárnap
Tekla, Líviusz

Aktuális

Összetörtünk egy Combinót

Ha rendszeresen jár az ember villamossal Budapesten, már biztosan találkozott olyan hirdetéssel, amelyen a BKV villamosvezető-képzést hirdet. Utánajártunk, mi kell ahhoz, hogy valaki villamosvezető legyen.

– Kéthavonta indulnak az osztályok, jelenleg 60 személy tanul villamosvezetőnek. A létszám függvényében a tanfolyam ideje öt és hét hónap közé tehető. Diákjaink először az alapismereteket tanulják, amit egy hatósági vizsga zár. Ezután tanulják a szabályrendszert, a KRESZ-t, a speciális vasútszakmai és járműismereteket. Ezekből is levizsgáznak, utána pedig a típusismereti modul következik: levezetnek 50 órát egy típussal, majd 30-at egy másikkal – mondta a Lokálnak Bagosi Attila üzemviteli csoportvezető a Száva utcai kocsiszínben.


 

Megtudtuk, hogy semmilyen előképzettség nem szükséges ahhoz, hogy valaki villamosvezető legyen, már nyolc osztállyal is lehet jelentkezni. Autóvezetői jogosítvány előnyt jelent, de nem feltétel. Ami a bérezést illeti: a fizetés elérheti a bruttó 400 ezer forintot is, azonban ehhez túlórákra van szükség.

A képzést segíti két szimulátor, amelyet néhány hete szereztek be. A szimulátorral több mint húsz közúti eseményt tudnak rekonstruálni, valamint több időjárási viszonyt is modellezhetnek. Mi is kipróbálhattuk, hogy milyen érzés villamosvezetőnek lenni – a virtuális világban –, és két megálló között jött is a hideg zuhany: egy figyelmetlen autós az egyik kereszteződésnél épp a villamosunk elé kanyarodott ki, így hiába fékeztünk, az ütközést nem tudtuk elkerülni. A szimulátort egyébként akkor használják, amikor a jelöltnek már van gyakorlata.


A legnehezebb a figyelem megosztásának megtanulása. – A sofőrt rengeteg információ éri, így azt kell megtanulnia, hogy a jármű kezelése automatikus legyen. Tudnia kell, hogy mikor hová kell nyúlnia, melyik gombot kell megnyomnia. Kezdetben a tanulók látóköre nagyon behatárolt, csak előre figyelnek, nem látják az oldalt történő mozgásokat, pedig a legfontosabb, hogy az utasokra, a lámpákra és a forgalomra figyeljenek – magyarázta Bagosi Attila.

Budapesten 36 vonalon mintegy 591 villamos közlekedik, azonban vannak kiemelten nehéz szakaszok, amelyekre csak akkor juthat el egy sofőr, ha már rendelkezik tapasztalattal. Ilyen vonalnak számít a Nagykörút (4-es, 6-os), a spanyol CAF villamosok vonalai, valamint az 50-es és 59-es járatok vonala.

Kapcsolódó Cikkek