2018. szeptember 19., szerda
Vilhelmina

Egyéb Szeged

A Szőke Tisza legendája

1917-ben a Ganz Danubius Hajógyár újpesti üzemének sólyájáról vízre bocsátották a IV. Károly névre keresztelt, 77,4 méter hosszú, 15,29 méter széles folyami gőzhajót. A Szegeden leginkább csak Szőke Tiszaként ismert gőzös átvészelt két világháborút, megmaradt az államszocializmus idején is, de a 2000-es években a szegedi városvezetés nemtörődömsége miatt az állaga leromlott, majd 2012-ben léket kapott és elsüllyedt.

A korszak legmodernebb technológiájával készült gőzös belsejében a két karos díszlépcső, valamint a fából faragott oszlopok az eleganciát és egyben a boldog békeidők hangulatát sugározták. Az utolsó magyar király nevét viselő hajó a hanyatló Osztrák–Magyar Monarchia egykori nagyságát reprezentálta.


A Szent Jobbal a Dunán

1930-ban, Szent Imre halálának 900. évfordulóján átnevezték a hajót Szent Imrére. Nyolc évvel később, a Szent István-emlékévben a későbbi Szőke Tisza feladata az volt, hogy a Szent Jobbot végighordozza a Dunán.


Hajdan büszke hadihajó volt

A hajó étteremként és presszóként szolgált a hetvenes-nyolcvanas években (fotó: fortepan.hu)

A második világégés során, 1944-ben a németek Ausztriába vitték a gőzhajót, amely Linzben érte meg a háború végét. 1947-ben testvérhajójával együtt visszakerült Magyarországra, majd egy gyors karbantartás követően hivatalosan is átadták a nem sokkal korábban alapított Magyar-Szovjet Hajózási Rt.-nek.

Mivel az ateizmus idején elképzelhetetlen volt, hogy a hajó egy szent nevét viselje, így 1950-ben Felszabadulásra keresztelték át. 1957-ben egy nagy felújítás keretében sétahajóvá alakították át, majd 1976-ig közlekedett turistahajóként. A forgalomból való kivonása után állóhajó lett Budapesten.

Szőke Tisza I.

Korábban már volt Szegeden egy Szőke Tisza nevezetű hajó. Méghozzá egy 1918-ban épített gőzös, amelyet 1960-ban, a Magyar Hajózási Zrt.-től való selejtezést követően kapott meg a Szegedi Fürdő és Hőforrás Vállalat és üzemeltetett szállodahajóként, mígnem az 1979-es árvíz el nem sodorta. A városvezetés sajnálta, hogy elvesztették a legendás nevet viselő gőzhajót, ezért úgy döntöttek, hogy a nemrég átvett Felszabadulást átkeresztelik Szőke Tiszára, amely tehát e néven immár a második hajó volt Szegeden. Ezért néhány helyen Szőke Tisza II.-ként ismerik a hajót.

Szőke Tisza II.

1979-ben az akkori szegedi tanácselnök, Papp Gyula a város részére megvásárolta a hajót, amit Szegedre vontattak, majd a város két nagyvállalatának, a Csongrád megyei Vendéglátó Vállalatnak és a Szegedi Vízműveknek adta át üzemeltetésre azzal, hogy a két cégnek kell a szükséges felújításokat elvégezni. 1980 júliusában Papp Gyula és Török József vették át a hajót, ami 1990-ig étteremként és bárként üzemelt, míg az orrnál 50 négyzetméteres úszókosár biztosította a nyári strandolást.

A méltatlan pusztulás

1990 és 2000 között a hajó diszkóként üzemelt, majd 2000-ben a város átadta a Tiszayacht hajójavító telepnek azzal, hogy a szükséges felújítás után a tápéi kikötő vezérhajója legyen. Ez azonban nem történt meg, a hajó állaga 12 éven keresztül romlott, míg 2012-ben eddig tisztázatlan körülmények között léket kapott és elsüllyedt.

A Szegedi Hagyományőrző Egyesület a hajó megmentéséért fáradozott, de sem a város, sem az örökségvédelmi hivatal nem tette meg a szükséges intézkedéseket a megmentése érdekében. Időközben a Szeviép tulajdonába került, s mivel a társaság csődeljárást jelentett be, így a felszámoló hatóság közel ötmillió forintért eladta bontásra azzal, hogy a megjelölt hajótartozékokat megőrzésre át kell adni az örökségvédelmi hivatalnak. Ezután a bontó cég is csődöt jelentett, így a hajó alsó vasszerkezete a mai napig a vízben van, magába foglalva a legértékesebb egységet, a kazánt, a kormánykereket, valamint a kormánylapátot is.

Kapcsolódó Cikkek

  • Tovább növelte előnyét a Ferencváros

    Tovább növelte előnyét a Ferencváros

    A Budapest Honvéd vendégeként 1-0-ra győzött a Ferencváros az NB I-es labdarúgó-bajnokságban, így a tabellán négy pontra nőtt a különbség a listavezető és a második helyezett Honvéd között.

  • Újabb többmilliárdos beruházás

    Újabb többmilliárdos beruházás

    Lassan megszokottá válnak Debrecenben a nagyberuházások. Ezek közé tartozik az Egyetem téri campus területén csaknem hárommilliárd forintból, 2019 végére felépülő modern, többfunkciós tanulóközpont is.

  • A Vass Lajos a kézisek második otthona lesz

    A Vass Lajos a kézisek második otthona lesz

    Birtokba vehették a diákok a Vass Lajos Általános Iskolában nemrég elkészült új kézilabdapályát, amely a kormány hárommilliárd forintos „Rekortánpálya-fejlesztési programja” részeként, a Magyar Kézilabda Szövetség beruházásában valósult meg idén nyáron.