EUR: 321,22 Ft
CHF: 282,39 Ft
2018. november 19., hétfő
Erzsébet

Egyéb Szeged

Gál Béla: Alkalmazkodni kell a diákokhoz

Lassan 40 éves pályafutást tudhat maga mögött Gál Béla, a Szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium igazgatója. A párbeszédet a pedagógia kulcsfontosságú elemének tartja, és erre szerinte minden embernek figyelnie kellene.

Miben volt különböző a tanítás a 80-as évek elején?
– Mondhatnám, hogy semmiben, de ez nem igaz. Mások a gyerekek, és ha nem tudunk alkalmazkodni, akkor baj van. Rá kell jönnünk, hogy a gyerekek világa megváltozott, és más módszerek kellenek ugyanazon nevelési-oktatási eredmények eléréséhez.


Jobbnak tartanám, ha az egyes tudományok tanított ismereteit csökkentenénk, hagynánk a gyerekeket és a jól felkészült pedagógust, hogy játszva, könnyedén ismerkedjenek a természettudományokkal – véli Gál Béla

Van probléma az oktatással?
– Vizsgáljuk meg az egyes korosztályok eredményességét, kulturáltságát, felkészültségét a mai életre. Ezt korrektül megtéve megkapjuk kérdésére a választ. A mai fiatalok semmivel nem rosszabbak, mint elődeik. Más hatások érik őket, másként nevelődnek. Ez megköveteli a felkészült pedagógusok, a hatékony közoktatás és – ne feledjük – a szülők állandó alkalmazkodását a fiatalokkal történő megfelelő foglalkozásban.

Mi a véleménye a természettudományos tárgyak összevonásáról?
– Én biológia–kémia szakos tanár vagyok, tehát elkötelezett. Sokszor tapasztaljuk, hogy ha valami nem megy, akkor könnyítünk. Nem hiszem, hogy ez a célravezető megoldás. Az emberi psziché alkalmazkodik. Ha valamiből kevesebbet kérnek tőlem, akkor kevesebbet fogok teljesíteni. Két óriási gondot érzékelek: nincs elég pedagógus ezekben a tárgyakban, illetve a gyerekek nem képesek bevenni ezeket az információkat, ezeket a gondolatokat. Egy adott gondolkodástípus kell a természettudományokhoz. Ötven évvel ezelőtt a gyerekek az árokparton megértették, hogy miként működik a fizika, ma az íróasztal és a tablet mellett nem lehet ezeket megtapasztalni, új módszerekkel kell őket tanítani. Megtanítjuk? Nem. Jobbnak tartanám, ha az egyes tudományok tanított ismereteit csökkentenénk, hagynánk a gyerekeket és a jól felkészült pedagógust, hogy játszva, könnyedén ismerkedjenek a természettudományokkal. Eközben a gondolkodás fejlődne elsősorban, de abban is biztos vagyok, hogy sok olyan dolog maradna meg számukra, amit a mindennapi életben használhatnának.


Fontosnak tartja a párbeszédet?
– Iszonyatosan. Ez hiányzik most a társadalomból. Ha nem mondja el a másik, hogy mi a baja velem, akkor hogyan alkalmazkodjak, hogyan működhetnénk jól együtt? Ezért gondolom azt, hogy őszintének kell lennem, és el kell mondanom, amit gondolok. Ez hiányzik ma. Néhány évvel ezelőtt valamelyik osztályozó konferencia előtt kitaláltam, hogy akinek kettese van, azt behívom az irodámba és beszélgetek vele, miért kettes az érdemjegye. A diákok persze a „nagy letolásra, a kirúgásra” készültek. Többször hallottam vissza, hogy meglepődtek, mert nem ez következett be. Én csak elmondtam nekik, hogy nálunk, a Radnótiban ki kap kettest. Szembesítettem őket ezzel, és megkérdeztem tőlük, hogy minek vannak itt, ha nem tesznek semmit saját maguk eredményességéért? Meglepő volt számomra, hogy a tanév végére 80 százalékuk kijavította a kettest, pedig nem kevesen látogattak az irodámba. Talán a többségük megértette és elfogadta, hogy amiről beszélünk, amit tenni kell, az az ő érdekük, nekik hasznos. Örültem ennek, erősítette a hitemet a fiatalokban!

Kapcsolódó Cikkek

  • Rossz a menetrend!

    Rossz a menetrend!

    Egy rejtettkamerás felvétel szerint az ütemezés miatt késnek a városban közlekedő buszok.

  • Márton-napi vigadalom

    Márton-napi vigadalom

    Szekszárdon november 10-én és 11-én szervezték meg a Márton-napi rendezvényt, amelyet negyedik alkalommal rendezett meg a város.

  • Még tizennégy fellépő

    Még tizennégy fellépő

    Újabb három külföldi és tizenegy magyar zenekar fellépését jelentette be a Rockmaraton szervező csapata.