2018. december 15., szombat
Valér

Budapest XVI.kerület

Ikarus, Ikarus, te csodás

Mint minden évben, idén is megrendezték a hagyományos Ikarus-napot.  A Bátony utcai sporttelepen most is a méltán híressé vált Ikarus autóbuszok voltak a főszereplők.

Az Ikarus egyike a magyar ipar egyik legsikeresebb, valóban világhírű márkaneveinek. Az állami autóbuszgyár előtörténete 1895-ig nyúlik vissza, viszont története Ikarus néven csak a második világháború után kezdődött meg. Az Ikarus mint állami vállalat az 1970-es, 1980-as években meghatározó szerepet töltött be nem csupán a KGST-országok piacán, hanem a világ egyéb országaiban is.


Sok szép Ikarus-busz sorakozott fel az Ikarus sportpályán ( Fotó: Sáfár Tibor)

A rendszerváltással és a Szovjetunió megroppanásával párhuzamosan az Ikarus is válságos helyzetbe került. Legfőbb felvevőpiaca, a KGST országai elkezdtek elzárkózni a Magyarországról való járműbeszerzésektől. Az Ikarus az évek múlásával számos beszállítójával szerződést bontott, és inkább házon belül, saját maga kezdte el legyártani a szükséges termékeket, de ez több tucat vállalkozás és gyár, többek között a Csepel Autógyár sorsának megpecsételődését jelentette. Mindezek ellenére az Ikarusnak egy ideig sikerült a felszínen maradnia, ami részben olyan eseményeknek köszönhető, mint a brit piacra való betörés, hiszen 1990-től egészen 2002-ig exportáltak a szigetországba. 1999-ben a francia Irisbus megvásárolta az akkor már amúgy is gyengélkedő Ikarust, amely akkor erőteljes zuhanórepülésbe kezdett: 2000-ben bezárt a mátyásföldi üzemegység, majd 2003-ban az Irisbus felszámolta a teljes, akkor már csak Székesfehérváron működő céget. Az utolsó három  jármű 2003 októberében hagyta el a gyár kapuit.
Az idei Ikarus-találkozón a résztvevők három évfordulóról is megemlékeztek: az államosítás és a cégösszevonások után kialakult autóbuszgyártó vállalat 70 éve kapta az Ikarus nevet, az elődvállalatokból 50 éve alakult meg a BKV, az Ikarus autóbuszok egyik legnagyobb hazai üzemeltetője, és 50 éve jött létre a Malév Air Tours, amely szintén fontos üzemeltetője volt az Ikarus buszoknak.

Kapcsolódó Cikkek

  • Tárolót a társasházakba!

    Tárolót a társasházakba!

    Pályázat útján szerezhetnek pénzt Belváros-Lipótváros társasházai, ha kerékpártárolót szeretnének létesíteni az ingatlanon belül.

  • Budapest madártávlatból

    Budapest madártávlatból

    Lenyűgöző légi felvételeivel meghódította a közösségi oldalakat, kedvenc témája Budapest, madártávlatból megörökítette már a főváros számos jellegzetes helyszínét, de szívesen csinál képeket sokfelé Magyarországon és szerte a világban.

  • Eifert-képek Újpesten

    Eifert-képek Újpesten

    Hazai és nemzetközi szinten is a legjobbak között jegyzik Eifert János fotóművész fényképeit.