2019. augusztus 26., hétfő
Izsó

Budapest XVI.kerület

Ikarus, Ikarus, te csodás

Mint minden évben, idén is megrendezték a hagyományos Ikarus-napot.  A Bátony utcai sporttelepen most is a méltán híressé vált Ikarus autóbuszok voltak a főszereplők.

Az Ikarus egyike a magyar ipar egyik legsikeresebb, valóban világhírű márkaneveinek. Az állami autóbuszgyár előtörténete 1895-ig nyúlik vissza, viszont története Ikarus néven csak a második világháború után kezdődött meg. Az Ikarus mint állami vállalat az 1970-es, 1980-as években meghatározó szerepet töltött be nem csupán a KGST-országok piacán, hanem a világ egyéb országaiban is.


Sok szép Ikarus-busz sorakozott fel az Ikarus sportpályán ( Fotó: Sáfár Tibor)

A rendszerváltással és a Szovjetunió megroppanásával párhuzamosan az Ikarus is válságos helyzetbe került. Legfőbb felvevőpiaca, a KGST országai elkezdtek elzárkózni a Magyarországról való járműbeszerzésektől. Az Ikarus az évek múlásával számos beszállítójával szerződést bontott, és inkább házon belül, saját maga kezdte el legyártani a szükséges termékeket, de ez több tucat vállalkozás és gyár, többek között a Csepel Autógyár sorsának megpecsételődését jelentette. Mindezek ellenére az Ikarusnak egy ideig sikerült a felszínen maradnia, ami részben olyan eseményeknek köszönhető, mint a brit piacra való betörés, hiszen 1990-től egészen 2002-ig exportáltak a szigetországba. 1999-ben a francia Irisbus megvásárolta az akkor már amúgy is gyengélkedő Ikarust, amely akkor erőteljes zuhanórepülésbe kezdett: 2000-ben bezárt a mátyásföldi üzemegység, majd 2003-ban az Irisbus felszámolta a teljes, akkor már csak Székesfehérváron működő céget. Az utolsó három  jármű 2003 októberében hagyta el a gyár kapuit.
Az idei Ikarus-találkozón a résztvevők három évfordulóról is megemlékeztek: az államosítás és a cégösszevonások után kialakult autóbuszgyártó vállalat 70 éve kapta az Ikarus nevet, az elődvállalatokból 50 éve alakult meg a BKV, az Ikarus autóbuszok egyik legnagyobb hazai üzemeltetője, és 50 éve jött létre a Malév Air Tours, amely szintén fontos üzemeltetője volt az Ikarus buszoknak.

Kapcsolódó Cikkek

  • Elérték a plafont a lakásépítések

    Elérték a plafont a lakásépítések

    A lakásépítési piac elérte a plafont az átadott új lakások számát és az építőipar kapacitását tekintve. Az első félévben országszerte 6472 új lakóingatlanra adtak ki használatbavételi engedélyt, ez gyakorlatilag stagnálást jelent éves összevetésben – derül ki egy felmérésből.

  • Amikor kisülnek a nyár ízei

    Amikor kisülnek a nyár ízei

    Nyáron egymás után kelleti magát a sok gyümölcs a háziasszonyok előtt, hogy valamilyen formában bekerüljenek a családi menübe.

  • A kutyusok és a gazdik kedvence a kutyás élménypark

    A kutyusok és a gazdik kedvence a kutyás élménypark

    Több mint 250 ezer látogatót regisztráltak a városligeti kutyás élményparkban az átadása óta eltelt egy évben. Ez azt jelenti, hogy a létesítmény – amely a legjobban felszerelt az országban – népszerűsége minden előzetes várakozást felülmúlt, naponta átlagosan 750-800 kutya játszik ott.

  • Háromnapos népzenei fesztivál Óbudán

    Háromnapos népzenei fesztivál Óbudán

    Kobzos Kiss Tamás ünnepi emlékkoncerttel indul a Magyar Népzeneoktatás Ünnepe óbudán. A koncerten bemutatásra kerül az országos szinten is egyedülálló Óbudai Óvodai program szakmai kiadványa a Kismuzsika.