2018. szeptember 19., szerda
Vilhelmina

Egyéb Zalaegerszeg

Nő négy keréken

Kálmán Ágnes közel 28 év tanítás után is ritka kincs autósoktatói berkekben, ahol a nők eleve lépéshátrányból indulnak, mivel a gépjárművezető-oktatók nagy része férfi, de úgy tűnik, elindul valamiféle szemléletváltás, hiszen egyre több női oktatót láthatunk az utakon. A hölgy oktató – minden előítélet ellenére – rutinosan vezet, ráadásul empatikusabban adja át tudását. Ági 1989-ben végezte el a szakoktatói tanfolyamot, miután letette a C+E (teherautó + nehéz pótkocsi) kategóriás vizsgát. Elmondása szerint nem bánta meg.

– Mennyire elfogadott egy női autósoktató?


– Egyre inkább. A nők érzékenyebbek, ebben a szakmában pedig nagyon fontos a türelem, az empátia, az elfogadás, az emberszeretet és a hivatástudat. Persze van, aki a férfiakban bízik. 1990 május elseje óta oktatok, másfél év kihagyással – akkor egy pici szünetet tartottam –, ám győzött a szakma szeretete, éreztem, az az én utam, hogy másokat tanítsak arra, amit nem tudnak, azaz a biztonságos, örömteli vezetésre, közlekedésre. Sokan már tudatosan keresnek, ismerősök ajánlásával, a férfiak pedig – sokan féltékenység miatt – kimondottan örülnek annak, ha női oktatót kap a párjuk, jobban bíznak bennünk, nőkben. Minden óra más, mint ahogy minden tanuló is, arra pedig nagyon oda kell figyelnem, hogy milyen lelkiállapotban ül be a „mazsola” az autóba. Ilyenkor hasznosítom az emberismeretemet, hiszen ha otthon gondjaik vannak, előfordul, hogy  idegesen, fáradtan, problémákkal terhelten érkeznek az órákra. Ilyenkor olyan vagyok, mint egy jó pszichológus, próbálom felszabadítani őket a nyomás alól. Az úton én vagyok a kontroll, a fél lábuk, a fél szemük, együtt kell gondolkodnom velük, meg kell ismernem a temperamentumukat, a lelkivilágukat, velük együtt küzdök, hogy a sikeresen letegyék a vizsgát.

– Mennyit dolgozik?


– Maximum 8-10 órát vállalok, de ez valójában sok. Az optimális hat óra lenne egy oktatónak, a koncentrált figyelem miatt, különben elfárad, amit a tanuló is megérez, de a nyolc még vállalható.

– Tapasztalatai alapján hány éves kortól ajánlott a vezetés?

– Egyáltalán nem vagyok a híve annak, hogy valaki presztízsből 17 évesen megszerezze a jogosítványt, főleg nem szülői nyomásra, csak azért, hogy meglegyen, vagy mert a szomszéd gyereke is megcsinálta. Nagyon sok gyereket erőltetnek bele ebbe a helyzetbe, ilyenkor egy oktatónak egy kedvetlen fiatallal nagyon nehéz megszerettetnie a vezetést, de az a dolga, hogy kinyissa ezt a gyönyörű, ám veszélyes világot, és megtanítsa azt, hogy nem a sebesség a lényeg. A mai fiatalok többségének nagyon szűk a látótere a számítógép, telefon és tévé miatt, az út pedig széles, ezért 19 éves kor alatt nem ajánlom a jogosítványt. 180 fok az átlagos látótér, 140 fok alatt már nagyon veszélyes helyzetbe lehet kerülni, legtöbbjük pedig nemigen lát többet a számítógép monitorának szélességnél, ezért dekoncentráltabbak is. Csak akkor menjen valaki vezetni, ha valóban úgy érzi, hogy akarja, ha fél vagy ha nincs kedve hozzá, be se iratkozzon. Minimum 50 óra javasolt.

– Mit gondol arról a sztereotípiáról, hogy a nők rosszabb sofőrök, mint a férfiak?

– Minden jel arra mutat, hogy a férfiak és a nők között egyenlő arányban vannak jó és rossz vezetők. Az viszont biztos, hogy ha egy nő szorongásokkal ül a volánhoz, mert nem megy neki könnyedén a vezetés, nagyobb eséllyel ront, hibázik. Jellemző például, hogy egy férfi akkor is beparkol tolatva, ha mögötte áll a sor, míg egy nő gyakran inkább továbbhalad, nehogy valamit elrontson.

– Mennyire toleránsak a sofőrök az tanulókkal?

– Abszolút nem! A vezetési kultúráról lenne mit mesélnem, nagyon ritka a toleráns autós, elfelejtik, hogy ők is így kezdték. A tanulót ledudálják, beszólnak, mutogatnak. Jó lenne, ha ez változna.

 

Ági egyike azon keveseknek, akik nőként vezetést oktatnak. Jelenleg is közel húsz tanulót avat be a közlekedés rejtelmeibe

Kálmán Ágnes napjainkban is közel 20 tanulóval dolgozik

Kapcsolódó Cikkek

  • Tovább növelte előnyét a Ferencváros

    Tovább növelte előnyét a Ferencváros

    A Budapest Honvéd vendégeként 1-0-ra győzött a Ferencváros az NB I-es labdarúgó-bajnokságban, így a tabellán négy pontra nőtt a különbség a listavezető és a második helyezett Honvéd között.

  • Újabb többmilliárdos beruházás

    Újabb többmilliárdos beruházás

    Lassan megszokottá válnak Debrecenben a nagyberuházások. Ezek közé tartozik az Egyetem téri campus területén csaknem hárommilliárd forintból, 2019 végére felépülő modern, többfunkciós tanulóközpont is.

  • A Vass Lajos a kézisek második otthona lesz

    A Vass Lajos a kézisek második otthona lesz

    Birtokba vehették a diákok a Vass Lajos Általános Iskolában nemrég elkészült új kézilabdapályát, amely a kormány hárommilliárd forintos „Rekortánpálya-fejlesztési programja” részeként, a Magyar Kézilabda Szövetség beruházásában valósult meg idén nyáron.