EUR: 332,75 Ft
CHF: 303,39 Ft
2019. szeptember 19., csütörtök
Vilhelmina

Egyéb Szeged

Szegedi trolitörténelem

A hetvenes években bekövetkezett olajárrobbanás indokolttá tette a villamos üzemű tömegközlekedés fejlesztését. Ebből kifolyólag 1979. április 29-én átadták az első szegedi trolibuszvonalat – az 5-öst –, és ezzel új korszak vette kezdetét a szegedi közlekedés történetében.

Múltidéző sorozatunk első részében beszámoltunk róla, hogy az 1960-as években az olcsó üzemanyag és a buszok „pályafüggetlenségének” köszönhetően előtérbe kerültek a robbanómotoros tömegközlekedési eszközök a villamos üzeműekkel szemben, és nagyon sok városban, köztük Szegeden is elkezdték felszámolni a villamosvonalakat. Egy évtizeddel később azonban ismét a villamos üzemű járművek kerültek előtérbe – az olajárrobbanás miatt –, ezért a ’70-es évek végén elrendelték a szegedi trolibuszhálózat kiépítését.


A SZU segített

Szegednek – akárcsak Budapestnek, valamint Debrecennek – a Szovjetunió nyújtott segítséget abban, hogy megfelelő járművekkel elindíthassa a trolibuszokat. Amikor 1979. április 29-én megnyílt az 5-ös számú, első vidéki trolivonal, már kilenc darab, az Urickij Trolibuszgyárban készült ZIU–9-es trolibusz állt a Budapesten képesítést szerzett járművezetők rendelkezésére. Ezek a szovjet trolibuszok sokáig meghatározták városunk arculatát.


Íme az első

Az olajválság miatt lett fontos az elektromos meghajtás

Szegeden 2007-ben vonták ki a forgalomból az utolsó működőképes ZIU–9-est, azonban 2011-ben felújították és azóta nosztalgiajáratként üzemel a 153-as pályaszámú szovjet trolibusz. Az 1986-ban gyártott tűzpiros járgány a téli időszakban feldíszített karácsonyi troliként szokott közlekedni, mostanában azonban eredeti formájában utazhatunk a matuzsálemi korú közlekedési eszközzel.

Ikarusok Szegeden

A szegedi tömegközlekedés történelmében összesen tizenkét Ikarus 280-as troli teljesített szolgálatot, ezek közül négy a széria különböző prototípusa volt, míg kettőt Eberswaldéból vásárolt az SZKT használtan. Az 1991 és 1993 között érkezett hat Ikarus 280-ast ZIU–9-es trolikból származó elektronikával látták el. Ma már csak az 502-es, valamint az 505-ös pályaszámú Ikarusok szolgálják a szegedi tömegközlekedést, igaz, egyik sem közlekedik menetrend szerint. A kocsik közül az utolsóként érkező 505-öst 2009-ben felújították, azóta nosztalgiajáratként rója Szeged utcáit.

Szeged, a Škodák fellegvára

Magyarországon egyedül Szegeden láthatunk Škoda trolibuszokat. A cseh járműipar büszkeségei 1992-ben hódították meg a napfény városát, amikor egy csuklós változat, az úgynevezett Škoda 15Tr honosítás és próbafutás céljából Szegedre érkezett. Ezt követően tíz év alatt további 30 darab használt, de Szegeden felújított, korszerűsített Škoda 14Tr típusú szóló és 15Tr típusú csuklós trolibusz is forgalomba állt, és ezek nagy része a mai napig szüntelenül járja a szegedi utcákat.

Címkék

Kapcsolódó Cikkek

  • Jól halad a sétány építése

    Jól halad a sétány építése

    Heteken belül elkészül az Újhegyi sétány harmadik szakaszának felújítása. A 2016-ban átadott első, majd a 2019 tavaszán elkészült második ütemet követően az önkormányzat immár teljes hosszában újjávarázsolja a kerület legnagyobb lakótelepének főutcáját.

  • Grezsa könnyen járható várossá tenné Vásárhelyt

    Grezsa könnyen járható várossá tenné Vásárhelyt

    Öt év alatt 50 kilométernyi utat újítana fel a vásárhelyi polgármesterjelölt, aki rendbe tenné a város járdáit, növelné a tram-train szerelvények számát, kártalanítaná a nyomvonal mellett lévő üzleteket, és elektromos buszokkal oldaná meg a helyi tömegközlekedést.

  • Szücsné vértesszőlősi képviselőként Tatabánya ellen szavazott

    Szücsné vértesszőlősi képviselőként Tatabánya ellen szavazott

    Szücsné Posztovics Ilona, a DK és a többi ellenzéki párt polgármesterjelöltje vértesszőlősi önkormányzati képviselőként arra szavazott, hogy Vértesszőlős a Tatai járáshoz tartozzon, ne Tatabányához – ismertette sajtótájékoztató keretében Salló Győző.