2018. november 13., kedd
Szilvia

Életmód

A Z generáció nehezen mérlegel

Hiába lógnak egész nap a neten, a digitális bennszülöttként aposztrofált kamaszok nem tudatosan és nem kellő biztonsággal használják a rendelkezésükre álló technológiai eszközöket – derül ki a 21. Századi Oktatásért Alapítvány – a Microsoft megbízásából kidolgozott módszertanán alapuló – felméréséből, amelyben 25 „innovatív iskolában” mérték fel a 13–18 éves tanulók digitális kompetenciáit.

– Problémamegoldó képesség, kreativitás és kritikus gondolkodásmód egyaránt kell ahhoz, hogy az iskolapadban ülő fiatalok megfeleljenek a XXI. századi kihívásoknak és a munkaerőpiaci elvárásoknak – véli Szentkuti Gabriella, a Microsoft Magyarország ügyvezető igazgatója. Ezért született meg az EU DigComp 2.0 keretrendszerén alapuló egyedi kutatási módszertan. A 25 Microsoft „innovatív iskolát” és több mint 2700 tanulót bevonó felmérés kitalált, de hétköznapi szituációkban vizsgálta a diákok digitális képességeit. Fel kellett ismerniük például az álhíreket, leolvasni az online vásárláshoz szükséges bankkártyaadatokat, kiválasztani a megfelelő kommunikációs platformot egy videó megosztásához vagy egy várható dolgozattal kapcsolatos kérdésfelvetéshez. A mérés módszertana az EU DigComp 2.0 keretrendszerén alapul, és a digitális kompetencia öt fő területére fókuszál: információk keresése, szűrése és értékelése, problémamegoldás, online biztonság, tartalom-előállítás, kommunikáció.


A diákoknak főként az okoz fejtörést, ha a világhálón kell válaszok után kutatniuk, majd mérlegelni és értékelni kell a találtakat. A célzott internetes keresés, az adatfeldolgozás és az álhírek felismerésének képessége a tesztet kitöltő intézmények mindegyikében fejlesztésre szorul. A többi négy dimenzióban (problémamegoldás, biztonság, tartalom-előállítás, kommunikáció) átlagosan jobb, 50 százalék feletti eredmények születtek. A diákok a tanult megoldási sémákkal ugyan jól elnavigálnak a digitális térben, de könnyen el is vesznek, ha olyan problémával találják szemben magukat, amelyre kreatív és újszerű módon kellene reagálniuk. Nagyobbnak tűnik a komfortfaktor az online kommunikációs és a csoportmunka-megoldásoknál, ahogyan a hagyományos informatika tantárgy keretében megismert irodai programok funkcióival is tisztában vannak a tanulók, ám a programozási feladatok és a szerzői jogok kérdésköre már némi fejtörést okozott számukra.

Címkék

Kapcsolódó Cikkek