2020. április 06., hétfő
Vilmos, Bíborka

Életmód

Környezetkímélő autók kontra metánt pufogtató tehenek

Remélhetőleg a harcias környezetvédők – a húsboltokra támadó francia vegánok mintájára – nem esnek neki a dízelüzemű gépkocsiknak. Szégyenpadra került a dízel, pedig a marhák több káros anyagot eregetnek hátsójukon keresztül a levegőbe.

Japán vizsgálatok szerint egy kilogramm marhahús termelése 36 kilónyi szén-dioxiddal növeli az üvegházhatású gázok mennyiségét. Azaz egy kiló hús annyi szén-dioxid kibocsátásába kerül, mint amennyi egy átlagos európai gépkocsi emissziója 250 kilométeres távon. Egy átlagos tehén naponta 100-120 liter metánt termel, ez az üvegházhatású gáz huszonháromszor hatékonyabban fogja fel a hőt, mint a szén-dioxid. Nem csoda, hogy a nagy állattartó nemzetek organikus takarmányozással, legeltetéssel próbálják csökkenteni a gázkibocsátást.


Megdöbbentő, de igaz: a világ 15 legnagyobb áruszállító hajója több szén-dioxidot juttat a levegőbe, mint az összes személykocsi – ez is árnyalja a képet. A ruhaipar a második legnagyobb környezetszennyező iparág, mivel a rovarirtószer-felhasználás egynegyede a gyapot termesztéséhez köthető, míg az ipari vízszennyezés egyötöde a ruhaanyagok kezeléséhez és színezéséhez kapcsolódik. A korszerűtlen fűtés és a mikrohullámú sütők használatával is sok-sok millió tonna szén-dioxid jut a levegőbe.

A benzin- és dízelmotorokkal szemben jóval szigorúbbak vagyunk. Ezért születhetnek olyan hírek, hogy – például – Frankfurt kitiltja a dízeleket a városból. Így igaz, de vele együtt az Euro 1, 2, 3 és 4-es benzinmotorokat is. Az autóipar eredményes lépéseket tesz a környezet kímélése érdekében, így az autózás már csak a 6. helyen áll a környezet terhelése terén, és a dízelmotorok károsanyag-kibocsátása csökkent a legjobban. Mindez különösen érdekes akkor, amikor az úgynevezett dízelbotrány kirobbanása óta szinte minden az autóipar és különösen a dízeljárművek környezetkárosító szerepéről szól. Egyébként az elektromos autókkal sem szűnne meg  a károsanyag-kibocsátás, az akkumulátor feltöltéséhez is kellenek erőművek, amelyek szintén szén-dioxid-kibocsátók, és az akkumulátorok gyártása is légszennyezéssel jár.


A mérleg készítésénél az autózás előnyeit és hátrányait is górcső alá kell venni, ám az biztos, hogy a gyártók élen járnak a környezetszennyezés visszaszorításában. Korszerűbbé és biztonságosabbá váltak a gépkocsik, a folyamatos újításokkal sikerült csökkenteni a károsanyag-kibocsátást. Az autóipar azonban önmagában kevés a javuláshoz. A szennyezés mérséklésében az autósoknak, a korszerű utaknak, a forgalmi rendszereket irányítóknak is felelősségük van, ők is hozzájárulhatnak a károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez.

Mindannyiunk érdekében.

Kapcsolódó Cikkek

  • Lexi Ryan – Sodródás

    Lexi Ryan – Sodródás

    Régebben csak egy dolog érdekelt, a foci – az edzések, a meccsek, hogy kiérdemeljem a helyem a legjobb csapatban a profik között.

  • Karanténklipek, avagy amikor Mozart vasal

    Karanténklipek, avagy amikor Mozart vasal

    A karantén idején a színészek is betartják a szabályokat, és úgy vigyáznak magukra és a környezetükre, hogy csak a legszükségesebb esetekben mozdulnak ki otthonról.

  • Arcfestés gyerekeknek és felnőtteknek

    Arcfestés gyerekeknek és felnőtteknek

     Az emberi test díszítése, festése nagyon régi időkre nyúlik vissza. Emberőseinknél mágikus jelentése volt, többek között színekkel is kommunikáltak egymással. Amikor az Észak-Amerikában élő indiánok harca indultak, illetve amikor ünnepeltek, kifestették az arcukat.

  • Kóstolta már? Készítsen tejlevest

    Kóstolta már? Készítsen tejlevest

    A régi magyar konyhában nagyon sokfajta étel található, amelyek ma már feledésbe merültek. A pásztorkodó népeknél gyorsan megoldották az ételkészítést, ha éhesek voltak. Adva volt a tej. Az ételkészítésben élen jártak a juhászok, a gulyások vagy éppen a kecskepásztorok.