EUR: 321,34 Ft
CHF: 283,94 Ft
2018. november 21., szerda
Olivér

Életmód

Környezetkímélő autók kontra metánt pufogtató tehenek

Remélhetőleg a harcias környezetvédők – a húsboltokra támadó francia vegánok mintájára – nem esnek neki a dízelüzemű gépkocsiknak. Szégyenpadra került a dízel, pedig a marhák több káros anyagot eregetnek hátsójukon keresztül a levegőbe.

Japán vizsgálatok szerint egy kilogramm marhahús termelése 36 kilónyi szén-dioxiddal növeli az üvegházhatású gázok mennyiségét. Azaz egy kiló hús annyi szén-dioxid kibocsátásába kerül, mint amennyi egy átlagos európai gépkocsi emissziója 250 kilométeres távon. Egy átlagos tehén naponta 100-120 liter metánt termel, ez az üvegházhatású gáz huszonháromszor hatékonyabban fogja fel a hőt, mint a szén-dioxid. Nem csoda, hogy a nagy állattartó nemzetek organikus takarmányozással, legeltetéssel próbálják csökkenteni a gázkibocsátást.


Megdöbbentő, de igaz: a világ 15 legnagyobb áruszállító hajója több szén-dioxidot juttat a levegőbe, mint az összes személykocsi – ez is árnyalja a képet. A ruhaipar a második legnagyobb környezetszennyező iparág, mivel a rovarirtószer-felhasználás egynegyede a gyapot termesztéséhez köthető, míg az ipari vízszennyezés egyötöde a ruhaanyagok kezeléséhez és színezéséhez kapcsolódik. A korszerűtlen fűtés és a mikrohullámú sütők használatával is sok-sok millió tonna szén-dioxid jut a levegőbe.

A benzin- és dízelmotorokkal szemben jóval szigorúbbak vagyunk. Ezért születhetnek olyan hírek, hogy – például – Frankfurt kitiltja a dízeleket a városból. Így igaz, de vele együtt az Euro 1, 2, 3 és 4-es benzinmotorokat is. Az autóipar eredményes lépéseket tesz a környezet kímélése érdekében, így az autózás már csak a 6. helyen áll a környezet terhelése terén, és a dízelmotorok károsanyag-kibocsátása csökkent a legjobban. Mindez különösen érdekes akkor, amikor az úgynevezett dízelbotrány kirobbanása óta szinte minden az autóipar és különösen a dízeljárművek környezetkárosító szerepéről szól. Egyébként az elektromos autókkal sem szűnne meg  a károsanyag-kibocsátás, az akkumulátor feltöltéséhez is kellenek erőművek, amelyek szintén szén-dioxid-kibocsátók, és az akkumulátorok gyártása is légszennyezéssel jár.


A mérleg készítésénél az autózás előnyeit és hátrányait is górcső alá kell venni, ám az biztos, hogy a gyártók élen járnak a környezetszennyezés visszaszorításában. Korszerűbbé és biztonságosabbá váltak a gépkocsik, a folyamatos újításokkal sikerült csökkenteni a károsanyag-kibocsátást. Az autóipar azonban önmagában kevés a javuláshoz. A szennyezés mérséklésében az autósoknak, a korszerű utaknak, a forgalmi rendszereket irányítóknak is felelősségük van, ők is hozzájárulhatnak a károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez.

Mindannyiunk érdekében.

Kapcsolódó Cikkek

  • Segítség a fogyatékos embereknek

    Segítség a fogyatékos embereknek

    A KézenFogva Alapítvány és a Fruccola együtt találta ki, hogy olyan embereknek adhassanak munkát és egy jól működő szolgáltatást, akik noha fogyatékossággal élnek, de annál szorgalmasabban tevékenykednének a food truck működtetésében.

  • Ezért fontos a cukorbetegség megelőzése

    Ezért fontos a cukorbetegség megelőzése

    A diabétesz világviszonylatban az egyik legtöbb embert érintő betegség, ma már több, mint 250 millió ember szenved a betegség valamely típusában világszerte, és ez a szám évente 7 millióval nő.