2019. április 24., szerda
György

Egyéb Veszprém

A busztársaság legyen az utasokért, ne fordítva!

A napokban több lakossági fórumon is bemutatkozott a helyi járatokat januártól működtető új cég, a V-Busz. A Dózsavárosban mi is ott voltunk a találkozón.

Mihálszky Gábor, a V-Busz vezérigazgatója az este során többször is felhívta a figyelmet arra: az ÉNYKK-nak nemcsak az eszközparkja borzasztóan elavult, hanem az egész hozzáállásuk, gondolkodásmódjuk is. A Volán olyan, nulla forintba kerülő fejlesztéseket sem végzett el, mint az átláthatóbb menetrendi táblák készítése.


Mihálszky Gábor mutatta be a cég leendő szolgáltatásait (Fotó: Kovács Bálint)

A váltás már csak azért is szükséges, mert a Volán-társasággal végül meg nem kötött tízéves szerződés nagyjából 400 milliós pluszköltséget jelentett volna az önkormányzatnak úgy, hogy közben ez a vállalás csak a jelenlegi szint megtartására lett volna elég. Eközben a veszprémiek alig harmada használ tömegközlekedést a munkába járáshoz.

A közvélemény-kutatás szerint a buszokat nemcsak a járművek kritikán aluli állapota miatt választják kevesen, hanem azért is, mert a menetrend nem megfelelő: kiszámíthatatlan, a csatlakozások nincsenek összehangolva, vannak városrészek, ahol öt perc alatt három busz is elmegy, aztán egy óráig nem jön semmilyen járat.


A V-Busz fórumai sokakat érdekeltek (Fotó: Kovács Bálint)

Mihálszky abszurdnak tartja a kilenc órai üzemzárást is. Egy Veszprém méretű városban teljesen normális az, hogy az emberek késő este is mozognak: színházba járnak, beülnek valahova egy pohár bor mellett beszélgetni, elmennek egy koncertre a Hangvillába, és utána szeretnének valahogy hazajutni. Azzal, hogy az üzemzárást kitolják este 11-re, valóban megyei jogú városhoz méltó szolgáltatást kapnak a veszprémiek. Ezt erősítik majd az éjszakai buszjáratok is, amiket igény alapján indítanak: alkalmazáson vagy telefonon keresztül lehet majd jelezni, ha szeretnénk a hajnali órákban buszozni, vagyis a járművek csak akkor indulnak útnak, ha legalább egy utasuk biztosan lesz.

Elbúcsúzhatunk az öreg Ikarusoktól (Fotó: Domján Attila, archív)

Ami az új buszokat illeti, két közbeszerzést is kiírnak annak érdekében, hogy az elöregedett Ikarusokat nyugdíjba lehessen küldeni december 31-én. Novemberben indítják el azt a tendert, amin kifejezetten a veszprémi igények alapján felszerelt vadonatúj buszokat rendelnek majd – az igazgató szerint ez iránt az összes, Magyarországon aktív buszgyártó cég érdeklődik. Mivel a gyártás időigényes, a végleges flotta június és szeptember között fokozatosan áll majd be a közlekedésbe. Az átmeneti időszakra egy másik pályázatot írtak ki, így január elsejétől alacsony padlós, légkondicionált, maximum 600 ezer kilométert futott buszokat bérel majd a cég.

Kapcsolódó Cikkek

  • Egyre kevesebben locsolkodnak húsvétkor

    Egyre kevesebben locsolkodnak húsvétkor

    Bár a húsvét két legfontosabb vallási ünnepünk egyike, a karácsonyi hagyományokat sokkal többen követik. Az adventi gyertyagyújtás, a karácsonyfa-állítás és a mákosbejgli-evés elmaradhatatlan rituáléja a karácsonyi ünnepkörnek, a húsvéti szokásokat azonban egyre kevesebben követik.

  • A húsvét még ma is üzenettel bír

    A húsvét még ma is üzenettel bír

    Ha Jézust középpontba helyezzük, akkor életünk derűben és boldogságban megy végbe – vallja Bán Csaba, a Hódmezővásárhely-Ótemplomi Református Egyházközség lelkésze, aki az ünnep alkalmából juttatta el gondolatait lapunkhoz.