EUR: 330,96 Ft
CHF: 301,32 Ft
2019. október 17., csütörtök
Hedvig

Életmód

Mérnökök tesztelték: a hó vagy az avar csúszik-e jobban – meg fog lepődni…

A baleseti statisztikáknak a nyári hőségnél csak a taknyos ősz tesz rosszabbat, amit talán az is okoz, hogy az átlagos autósok kevésbé tartják veszélyesnek a nedves avart a hónál és a téli   óvatosság nélkül hajtanak. Nem kéne lebecsülni az úton, útfélen ott éktelenkedő ronggyá ázott levélhalmokat, a Ford mérnökeinek tesztje szerint csúszósságban semmivel sem maradnak el a behavazott aszfalt veszélyétől.

Bár elhagyhatatlan kellékei a fotósok által közkedvelt őszi tájképeknek, a lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.


Az emberek már régóta a behavazott utakhoz hasonlítják a levelek miatt csúszóssá váló útfelületeket – de vajon tényleg igaz ez? A kérdés a Ford mérnökeinek kíváncsiságát is felkeltette, ezért egy érdekes kísérletbe kezdtek, és meg is találták a választ.

A havas utak csúszósságáról könnyű volt adatokat gyűjteni, hiszen a Ford már rengeteg autót tesztelt különféle skandináv helyszíneken – csakhogy a levelekkel borított utak csúszósságát eddig még senki sem mérte.


A mérnökcsapat ezért sok zsáknyi falevelet gyűjtött, majd a vizes avart szétterítették a vállalat belgiumi próbapályáján. Ezután már csak egy súrlódástesztelő eszközt kellett segítségül hívni, hogy megállapítsák, hogyan viselkednek a csúszós útfelületek, amikor végiggördül rajtuk a gumiabroncs.

A tesztek alapján az a meglepő eredmény született, hogy bizonyos helyzetekben a falevelek legalább annyira csúsznak, mint a hó.

“A kísérlet talán viccesnek hangzik, pedig rámutat egy fontos problémára,” mondta el Eddy Kasteel, a Ford Európa fejlesztőmérnöke. “A legtöbb ember tisztában van azzal, hogy a havas úton le kell lassítani, és fokozott óvatossággal kell vezetni. A falevelekkel borított utakat viszont sokkal kevesebben hiszik veszélyesnek – holott ugyanúgy csúszhatnak.”

A csúszás, vagyis a surlódási tényező jele a µ (mű). Minél csúszósabb egy felület, annál alacsonyabb a µ értéke. A tesztek során a levelekkel borított útfelület µ-száma 0,3 és 0,4 közé esett, vagyis ugyanolyan mértékű volt, mint a behavazott utak esetében.

Ugyanezek a mérnökök fejlesztették ki a jövő hónapban piacra kerülő vadonatúj Ford Focus Active crossover “Csúszós út” üzemmódját is, amit arra terveztek, hogy javítsa a tapadást a jeges, havas vagy falevelekkel borított utakon. A rendszer rendkívül gyorsan, újra meg újra áthangolja a menetstabilizáló rendszereket, a gyorsítást és a fékezést, hogy megelőzze a jármű megcsúszását, megpördülését, vagy azt, hogy letérjen a vezető által kijelölt nyomvonalról.

Kapcsolódó Cikkek

  • Ezt nem tudják a robotok

    Ezt nem tudják a robotok

    Már vannak és lesznek olyan munkák, amelyeket átvettek a gépek, szoftverek, ugyanakkor az automatizáció új munkaköröket és szakmákat is teremt, így nemcsak „elvesz” az új ipari forradalom, hanem ad is.

  • Irány a Vértes és a Gerecse!

    Irány a Vértes és a Gerecse!

    Már nyolc kötettel büszkélkedhet a KidsOasis meseútikönyv-sorozata. Az Utazik a család könyveiben nyolc magyarországi tájegységről, régióról olvashatnak a gyerekek saját nyelvükön, közérthetően, viccesen, kedvesen.

  • Miért fontos a fogszabályozás?

    Miért fontos a fogszabályozás?

    A fogszabályozás célja nem kizárólag a fogak, a fogsor esztétikusabbá tétele, hanem a harapási rendellenességek megszüntetése is, ami a fogak és az állkapocs rendezetlen helyzete miatt is kialakulhat.