EUR: 323,93 Ft
CHF: 289,90 Ft
2019. június 19., szerda
Gyárfás

Külföld

Kompokat bérel a brit kormány az ellátás biztosítására megállapodás nélküli Brexit esetére

Kompokat bérel a brit kormány arra az esetre, ha nem lépne érvénybe a brit EU-tagság megszűnésének (Brexit) feltételrendszeréről szóló megállapodás, és emiatt fennakadások keletkeznének a nagy-britanniai áruellátásban.

A közlekedési minisztérium szóvivőjének szombati tájékoztatása szerint a tárca 107,7 millió font (több mint 38 milliárd forint) értékben a francia Brittany Ferries, a dán DFDS és a brit Seaborne Freight hajózási társaságokkal kötött szerződést havi félmillió tonna pótlólagos kapacitás biztosítására. Ez heti négyezer kamion szállítására elegendő pótkapacitást jelent.


A minisztérium szerint a cél az, hogy ha a megállapodás nélküli Brexit miatt a legnagyobb forgalmú brit kompkikötőben, a délkelet-angliai Doverben fennakadások támadnának, legyen készenlétben elegendő kapacitás a forgalom átirányítására más nagy-britanniai kikötőkbe. A mentesítő kikötők között lehet Plymouth, Poole, Portsmouth és Southampton.

A közlekedési tárca tájékoztatása szerint ha Nagy-Britannia úgy távozik az Európai Unióból, hogy a Brexit feltételeiről szóló megállapodás nem lép érvénybe, és emiatt az uniós országok kiterjedtebb határforgalmi ellenőrzéseket kezdenek, az késleltetheti a “kritikus fontosságú” árucikkek behozatalát, emellett általánosságban is jelentős fennakadásokat okozhat a brit gazdaságban és a Dovert kiszolgáló úthálózat forgalmában.


A brit kormány már korábban is adott ki figyelmeztetéseket a megállapodás nélküli Brexit esetén várható fennakadásokról.

A brit egészségügyi miniszter, Matt Hancock a minap négyoldalas helyzetértékelést tett közzé, amely elsősorban a gyógyszerellátás szempontjából vizsgálta a megállapodás nélküli Brexit potenciális hatásait az áruforgalomra, de általános érvényű megállapításokat is tett.

Hancock tanulmánya szerint nem lehet pontosan tudni, hogy az EU-ban maradó tagországok milyen határellenőrzési intézkedéseket tennének a Brexit-megállapodás életbe lépésének elmaradása esetén, de a brit kormány hatásvizsgálatai azt mutatják, hogy a lehetséges ellenőrzési intézkedések a két legforgalmasabb brit kikötő, Dover és a hozzá közeli Folkestone működését érinthetnék a legnagyobb mértékben, és az ebből eredő fennakadások akár hat hónapig is jelentősen korlátozhatnák e két kikötő kapacitásait.

Nemrégiben a Bank of England kormányzója is arra hívta fel a figyelmet, hogy felfordulást okozhat a brit kikötők forgalmában, ha Nagy-Britannia szabályozatlan körülmények közepette lép ki az Európai Unióból.

Mark Carney a londoni alsóház pénzügyi bizottságának e hónap elején tartott meghallgatásán kijelentette: a brit kikötők nincsenek felkészülve egy olyan forgatókönyvre, amelynek alapján nem sikerül életbe léptetni a Brexit feltételeiről szóló megállapodást, és emiatt az Európai Unióval folytatott brit kereskedelem a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szabályrendszere alapján folytatódik. Ez ugyanis vámok megjelenését és vámellenőrzések bevezetését jelentené a jelenleg vámmentes kétoldalú kereskedelemben. A brit jegybank vezetője szerint ugyanezek a tényezők szélsőséges esetben a nagy-britanniai élelmiszerárak 10 százalékos emelkedését is okozhatják.

Dover és a szemközti, franciaországi Calais kikötője között évente 2,5 millió kamion fordul meg.

A patinás Imperial College London egyetem nemrégiben elvégzett vizsgálata kimutatta, hogy ha a francia oldalon minden egyes teherjárművet csak négypercnyi vámvizsgálatnak vetnek alá, az a brit oldalon, a Dover kikötőjébe vezető autópályán csúcsidőben 47 kilométeres torlódást okozna.

Kapcsolódó Cikkek

  • Magas lengyel kitüntetésben részesült egy lengyelmentő magyar ezredes

    Magas lengyel kitüntetésben részesült egy lengyelmentő magyar ezredes

    Andrzej Duda lengyel elnök szerdán a nemrég megalapított Virtus et Fraternitas kitüntetést adta át Varsóban 14, különböző országbeli személyiségnek – köztük post mortem a magyar Utassy Loránd ezredesnek -, akik lengyelek életét mentették meg, gyakran saját életük feláldozásával a második világháború alatt és után, a két totalitárius rendszer, a nácizmus és kommunizmus időszakában.

  • Története legnagyobb adományát kapta az Oxfordi Egyetem

    Története legnagyobb adományát kapta az Oxfordi Egyetem

    Története legnagyobb, 150 millió fontos (54,4 milliárd forint) adományát kapta az Oxfordi Egyetem Stephen Schwarzmanttól, a Blackstone befektetési társaság elnök-társalapítójától, a pénz jelentős részéből a mesterséges intelligencia etikai kérdéseit kutató intézetet állítanak fel.

  • Törölte az Adidas világhírű védjegyét az Unió

    Törölte az Adidas világhírű védjegyét az Unió

    Az Adidas német sportszergyártó nem bizonyította, hogy a bármely irányban felvihető, három párhuzamos sávból álló márkajelzésének alkalmazásával az Európai Unió egész területén megszerezte volna annak minden más jelzéstől megkülönböztető képességét, ezért az uniós bíróság helybenhagyta az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatalának (EUIPO) a védjegy törlését előíró döntését.