2019. június 16., vasárnap
Jusztin

Egyéb Eger

Óránkénti gyorsvonat, másfél órás menetidővel

Egernek óránkénti ütemes menetrendet, és a fővárosból alig több, mint másfél órás menetidőt ígér 2020-ra, a 80-as vasútvonal felújítása utánra Völgyesi Zsolt, a Lokál Extrának adott exkluzív interjújában. A MÁV stratégiai vezérigazgató-helyettese, Horváth Richárd, Hatvan polgármestere, a Vasutas Települések Országos Szövetsége elnöke meghívására járt a Zagyva-parti városban, hogy megnyissa Magyarország egyetlen, az egész adventi időszak alatt ingyenesen megtekinthető vasútmodell-kiállítását. A nemzetközi hírű közlekedési szakember azt is elmondta, nem kizárt, hogy Magyarországon több, a korábbi baloldali kormányok idején bezárt vasútvonalon is újra fellendülhet az áruszállítás.

Sokan részesítik előnyben a közúti közlekedést, a vasútival szemben. Ön hogy látja ezt a kérdéskört?


Komoly verseny van a súlyosan szennyező, balesetveszélyes, de sok szempontból vonzó közúti, és a környezettudatos, biztonságos, olcsóbb, de kétségtelenül több szervezést igénylő vasúti áruszállítás között. Bár sajnos a politikusok egy része szívesebben ad át környezetszennyező közutakat, mint vasutakat, a kormány képviselői többször kijelentették: érdekeltek abban, hogy minél több árut vasúton szállítsanak. Itt, Heves megyében például van egy nagyszerű műszaki állapotban lévő vonal, a Kál-Kápolna–Kisterenye, amelyen a Gyurcsány–Bajnai-kormány beszüntette a személyszállítást. Nagyszerű alternatíva lenne a vasút a térségben, a közúti áruszállítás lassan elpusztítja a környék kistelepüléseit Recsk és Kál között. Polgármesterek, civil szervezetek és a térség országgyűlési képviselője is jelezték: „életmentő” lenne, ha újra vágányokra terelnék az elsősorban kőbányákból származó zúzottkő szállítását.

Támogatja a MÁV, és tudja-e segíteni, hogy az ilyen és hasonló esetekben a közútról visszakerüljön az áruszállítás a vasútra?


Általános érvénnyel egyértelműen támogatjuk az ilyenfajta erőfeszítést. Más régió, de elég csak megnézni az M1-es autópálya közlekedési összetételét: már több mint három és fél ezer kamion megy át rajta naponta, olyan környezeti terhelést okozva, ami az ott lakóknak, közlekedőknek is súlyos hátrányokat okoz. Az említett Kál-Kápolna–Kisterenye-vonal esetében is támogatnánk a vasúti áruszállítás újraindítását. Amennyiben fuvarozási oldalról nő az ezen szállítások iránti kereslet, és ez tehermentesíti a közutat, akkor támogatjuk, hogy a közútról a vasút irányába terelődjön a teherforgalom.

A hatvani adventi vasútmodell-kiállítást megnyitó beszédében, „ünneprontó őszinteséggel” beszélt arról, hogy Budapest és Hatvan között, a felújítás alatt álló 80-as vasútvonalon nagyon nehéz év követezik, buszpótlással, késésekkel. Igaz, azt is hozzátette: 2020-ra viszont ezért cserébe európai színvonalú vasút vezet majd Budapestről Hatvanba, Füzesabonyba, Egerbe. Konkrétan ez mit jelent majd?

A Keleti pályaudvarról Egerbe 2020 decemberétől ütemes, óránkénti menetrendet tervezünk bevezetni, 1 óra 37 perces eljutási idővel. Ennek megfelelően csökkenek a menetidők Füzesabonyig és Hatvanig is.

Két éven belül jelentősen csökken a vonattal utazás ideje Eger és Budapest között
MTI Fotó: Máthé Zoltán

Gyakorlatilag ez Hatvan számára annyit jelent, hogy agglomerációs közelségbe kerül Budapest…

Pontosan ez a terv és az ígéret 2020-ra: Hatvan ettől kezdve az ütemes menetrend előnyeit élvező agglomerációs centrummá válhat. Azt gondolom, hogy mindenképpen érdemes türelemmel viselni a pályafelújítás okozta átmeneti kényelmetlenséget.

Rendszeresen felvetődik egy-egy valóban kis forgalmú szárnyvonal bezárásának terve. Jól látható, hogy ezen vonalaknak a megmaradása nem feltétlenül csak a „hivatásforgalom” szempontjából lenne fontos, hanem ökoturisztikai hasznuk is lehetne. Nem lenne célszerűbb, ha ezeket a „minivonalakat” – állami, uniós turisztikai és egyéb pályázatok segítségével –önkormányzatok, önkormányzati társulások és civil szervezetek üzemeltetnék?

Gondolkodunk rajta, tanulmányokat készíttettünk és készítünk jelen pillanatban is ilyenfajta üzemeltetésű üzleti modellről. De azt azért tudni kell, hogy ezek a társulások Németországban, Ausztriában és Svájcban teljesen más anyagi körülménnyel indulnak, mint amilyen a hazai környezet. Nyilván egyrészről öröm, hogy az emberek szeretik, ragaszkodnak a vasúthoz, még azon vonalak esetében is, ahol nagyon kevés ember veszi igénybe a szolgáltatást. Amikor a magyar vasút jövőjéről beszélünk, nagyon fontos egyfajta fontossági sorrendet felállítani: például rendbe kell tenni az évi több millió utast fogadó  Keleti pályaudvar mosdóit, erre  jövő évben fog sor kerülni. Tarthatatlan, hogy a Nyugati pályaudvar beázzon, ezt is minél hamarabb rendbe kell tenni. Mind a Keletiben, mind pedig a Nyugatiban olyan modern, magas színvonalú utascentrumokat szeretnénk létrehozni, ahol – többek között a Hatvanba, Füzesabonyba, Kál-Kápolnára, Gyöngyösre, Egerbe – az utazókat is méltó körülmények fogadják.

Kapcsolódó Cikkek

  • Hendrix-műsor Tátraival

    Hendrix-műsor Tátraival

    A hejőcsabai Gárdonyi Parkban, varázslatos környezetében, június 28-án lehet majd egy különleges zenei csemegét nézni-hallgatni.

  • GasztroSopron Bortúra

    GasztroSopron Bortúra

    GasztroSopron Bortúra címen várnak mindenkit egy egész várost behálózó bortúrára, ahol 11 helyszínen 11 soproni és 11 nem soproni borásszal találkozhatnak a résztvevők június 15-én 14 és 22 óra között.

  • Légy szíves! Légy színes!

    Légy szíves! Légy színes!

    Nem mindennapi kiállítás nyílt a Zsókavár Galériában, ahol a kerületben található Értelmi Fogyatékosok Napközi Otthonának MásKépp Műhelyében alkotók műveit tekinthetik meg.