EUR: 323,44 Ft
CHF: 290,88 Ft
2019. június 26., szerda
János, Pál

Egyéb Székesfehérvár

Tervek, fejlesztések, középpontban az emberrel

Közeledik az esztendő vége, sokan visszanéznek a mögöttük hagyott napokra, és számadást készítenek, milyen is volt 2018. Ezt tettük mi is, arra voltunk kíváncsiak, milyennek látja Székesfehérvár 2018-as évét Cser-Palkovics András, a város polgármestere.

Cser-Palkovics András polgármester optimista derűvel kezeli napjait Fotó: ÖKK

Cser-Palkovics András szavaira érdemes odafigyelni Fotó: ÖKK, Molnár Artúr

 

Milyen mérleget tud vonni az idei évről?


Állampolgárként, polgármesterként úgy érzem, jó év járt ránk. Bízom benne, hogy az emberek többsége is úgy látja, hogy a város fejlődött közösségként, a városfejlesztést, az életminőséget, a városüzemeltetést tekintve egyaránt. Ha néhány fejlesztést kell kiemelnem, akkor az első a Sóstó rehabilitációja, mert ez a következő évtizedekre szóló fejlesztés. Idén ezzel pontot tettünk egy fontos kérdés végére a több mint 270 hektáros terület megmentésével. Köszönet a szakemberek munkájáért, a kormánynak a források biztosításáért. Ismert, hogy szeretem a sportot, és öröm az új stadion, a MOL Aréna Sóstó és a Túrózsáki úti sportpálya átadása. Az egyik multifunkcionális építmény, a másik a szabadidősportot segítő jó minőségű pálya, ha úgy tetszik grund.

Volt idő, amikor – elnézést a kifejezésért – az emberek tele voltak a várossal, most viszont úgy tűnik, a város van tele élettel, emberekkel.


Jó, amikor kinézek az ablakomon és látom a főteret, a sétálóutca elejét, és csak nézem, hogy mennyi ember van az adventi hétvégeken. Szeretik az emberek a programokat, megszólíthatók, szívesen jönnek, legyen az királyi napok, advent, vagy valami más.

Székesfehérvár a sport városa, és immár a művészetek városa, de egyre inkább a tudomány, a digitalizáció városa is. Mi, mit jelent önnek?

Azért fontos mindez Székesfehérvárnak, mert szerintem a közösséget a sport és a kultúra is tudja erősíteni. Összehozzák az embereket, mert akár a sport, akár a kultúra rendezvényeinek az esetében az emberek nem a világot akarják megváltani, hanem egyszerűen szeretni akarják azt, amelynek a részesei lehetnek, és szeretik ezt együtt tenni. A digitalizáció pedig itt van a rohanó, a gyorsan változó mindennapjainkban. Ez néha lehet jó, néha kevésbé jó, de van, nem lehet figyelmen kívül hagyni! A változásokat nem Fehérváron írják, de ha a város nem tud ezekhez alkalmazkodni, nem lehet annyira sikeres 20-25 év múlva, mint amilyen most. Kiemelt szerep vár az oktatásra, a felnőttoktatásra, az Alba Innovárra, amely sikeres kezdeményezés, sokan látogatják, és szeretik. Ez két új központtal bővül, az egyik a természettudományokat felölelővel, melynek része az élménytanulás lehetőségét adó forma, ami a civil központban, ismertebb nevén a Technika Házában kapott helyet. A másik az Óbudai Egyetem Alba Regia Műszaki Karán megnyíló robotika tanszék, labor, amely igazi műhelymunkát jelenthet, nemcsak az egyetemistáknak, de a szakképzésben, felnőttképzésben részt vevőknek egyaránt. Mindkét helyszín jövő tavasszal kezdi  a munkát.

Mi az, ami nehézséget okoz, vagy ahol feladatot lát?

A legnagyobb kihívás és a legnehezebb feladat előttünk a közlekedés lehetőségének a biztosítása. Két szám ennek érzékeltetésére: 31 800 fő ingázik mindennap a városba, és ez csak a munka miatt utazókat jelenti. Budapest után a második legnagyobb szám ez. Ebben nincsenek benne, akik iskolába, óvodába, vagy valamilyen eseményre jönnek. A másik: 2015 és 2018 között a városban forgalomba helyezett gépkocsik és motorkerékpárok száma 38 ezerről 49 ezerre nőtt! Nagy kihívás a városfejlesztést, városüzemeltetést tekintve a közlekedés szervezése. Azt remélem, hogy egy év múlva a déli elkerülő út esetében elmondhatom, elkezdődnek a munkálatok. Hangsúlyos lesz a kerékpáros közlekedés megszervezése, az utak, járdák, a parkolók építése, felújítása. A legnagyobb feladat a közösségi közlekedés újjászervezése, az intermodális közlekedési központ belépésével, az elektromos és/vagy gázüzemű buszok beszerzésének a lehetőségével. Korszerű eszközparkot kell működtetni azért, hogy többször és megbízhatóan járó buszokkal mind többen vegyék igénybe e közlekedési formát. Titkos vágyunk, hogy a Fehérváron, az Ikarusban gyártott elektromos buszok segítsék terveink megvalósítását. Ezek 2019 kihívásai lesznek, és örömöt jelentene a számomra, ha a választás évében a közösségi értékeinket nem zilálnánk szét, mert a városban tisztességes, kulturált közbeszéd folyik. Ez a választás évében kissé nehezebb lehet, de reménykedem benne, hogy jövő októberben ugyanúgy tudunk együtt dolgozni a városért, mint október előtt, bármi is legyen az eredmény!

Kapcsolódó Cikkek