2019. február 21., csütörtök
Eleonóra

Életmód

Jön az eddigi legvadabb Mustang: a Shelby GT500

Bár a történelem nem azt bizonyítja, hogy a Mustang márkanév elfáradt volna az autótörténelmi modell közel 55 éves sikersorozata alatt, de a Fordnál ügyelnek is rá, hogy rendre új lendületet adjanak a legenda továbbgördülésének. Most ősszel ennek okán piacra dobják minden idők eddig legerősebb utcai Mustangját, a 700 lóerős Shelby GT 500-at, amelyet a Le Mans-i legenda, Carroll Shelby nevével fémjeleznek.

A Ford Performance által tervezett vadonatúj Shelby GT500 több mint 700 lóereje és modern teljesítménynövelő technológiái minden eddiginél dinamikusabb gyorsító képességgel ruházzák fel a Mustang (közutakon is használható) csúcsváltozatát.

– Szerintem Carroll, aki mindig a következő, még gyorsabb Shelby megalkotásán dolgozott, minden korábbi változatnál jobban imádná ezt a Mustangot – véli Jim Farley, a Ford globális piacokért felelős elnöke. – Az új Shelby GT500 kompresszoros feltöltésű motorja, Ford Performance versenytechnológiája és az autóból sugárzó magabiztosság izgalmas meglepetést tartogat a szupersportkocsi-tulajdonosok számára.

Teljesítménye: 700 lóerő

A Ford Performance azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a vadonatúj Shelby GT500 legyen minden idők leggyorsabb, közúton is használható Mustangja, ezért exkluzív hajtásláncot építettek az autóba, ami új szintre emeli a gép teljesítményét és a forgatónyomatékát.

A Shelby GT500 erőműve egy kézi munkával összeszerelt, kompresszoros feltöltésű, 5,2 literes alumínium blokk. A szívóoldali levegőhűtő és az alacsony súlypont megtartása érdekében a mérnökök fordítva szerelték be a motortérbe a 2,65 literes Roots-fúvós, levegő-folyadék rendszerű közteslevegő-hűtős kompresszort.

Ahogy a Shelby GT350 esetében, az alumínium motorblokkban itt is kis tömegű hengerperselyek, nagy átfolyású alumínium hengerfejek és nagyobb méretű, kovácsolt hajtókarok találhatók, és a motor hatékonyabb kenési és hűtési rendszert kapott. Alul egy speciális olajteknő fokozza a blokk szerkezeti merevségét és csökkenti a rezgéseket, és egy szabadalmaztatott aktív terelőrendszer gondoskodik arról, hogy az olaj minden szükséges helyre eljusson.

A Ford Performance a Ford GT szupersportkocsi kettős tengelykapcsolós sebességváltójának tervezése során szerzett ismereteket is felhasználta ahhoz, hogy a motor teljesítményét és forgatónyomatékát a lehető leghatékonyabban juttassa el a különleges, karbonszálas kardántengelyre. A mérnökcsapat választása egy hétfokozatú TREMEC® kettős tengelykapcsolós sebességváltóra esett, ami bármelyik manuális egységnél gyorsabban, mindössze 100 ezredmásodperc alatt képes fokozatot váltani. Ez a váltómű ráadásul számos üzemmódot kínál, például normál, sport, csúszós út, gyorsulási verseny és versenypálya beállításokat, sőt a választható Versenypálya Alkalmazásokkal a line-lock és rajtautomatika funkciók is aktiválhatók a rendszerben.

Szárnyait a GT4-től örökülte

Az eddigi legerősebb országúti Mustang teljesítményének és forgatónyomatékának kiaknázásához aktív futómű-technológiára, versenypálya-körülményekhez tervezett Michelin gumiabroncsokra és Brembo® fékekre volt szükség.

A Shelby GT500 futómű-geometriáját áttervezték, és az autó új elektronikus szervokormányt, valamint könnyített első-hátsó tekercsrugókat kapott. Az új generációs MagneRide™ felfüggesztés és a Ford Performance legmodernebb hajtásmód-technológiái gondoskodnak arról, hogy a Mustang minden eddiginél nagyobb oldalirányú gyorsulásokat is kontrollálni tudjon, ami nagyban növeli a versenypályán nyújtott teljesítményt és a magabiztos irányíthatóságot.

A csúcstechnológiájú futómű méltó társa az egyedi Ford Performance specifikációk szerint tervezett Michelin Pilot Sport 4S és a még agresszívebb Pilot Sport Cup 2 gumiabroncskészlet, amelyek különleges keverékkel és futófelülettel készülnek. A versenypályán elvárt stophatásról masszív, az amerikai sportkupék világában eddig legnagyobbnak számító, 420 mm-es, kétrészes féktárcsák, valamint nagyobb és merevebb, hatdugattyús Brembo féknyergek gondoskodnak. A Shelby GT350-esnél 20 százalékkal nagyobb hűtött felület révén ezeknek a fékeknek több mint 30 százalékkal nagyobb a hőelnyelő tömegük.

A vadonatúj Shelby GT500 vásárlói két kiegészítő csomag közül választhatnak majd a tengeren túlon, ha még tökéletesebben szeretnék uralni autójukat. Az egyik a rugóstag állítható felső bekötési pontját és a Gurney-szárnyas légterelőt tartalmazó Irányíthatóság Csomag, a másik pedig a Karbonszál Versenypálya Csomag, amiben 20 colos, látszó felületű karbonszálas keréktárcsák, 0,5 collal szélesebb hátsó kerekek, egyedi Michelin Pilot Sport Cup 2 gumiabroncsok, állítható, látszó szénszálas, versenypályára tervezett GT4 hátsó szárny, első-alsó légterelő és a leszorító erőt fokozó első légterelő lapok találhatók. A tömegcsökkentés érdekében a hátsó üléssort kiszerelték az utastérből.

Dizájnja egy földre kényszerített vadászgépé

Mivel a Ford Performance dizájnerei mindig szorosan együttműködnek a mérnökökkel, a 2020-as Shelby GT500 formaterve nemcsak egyértelműen tükrözi az autó kimagasló teljesítményét, hanem kifejezetten funkcionális is.

– Kettős nyílású hűtőrács, a Shelby GT350-nél 50 százalékkal nagyobb hűtőlevegő-kapacitás, az eddigi legfejlettebb aerodinamikai elemek és leszorítóerő… A Shelby GT500 dizájnjának legapróbb eleme is a teljesítmény növelését szolgálja – fogalmazott Melvin Betancourt, a Ford formatervezési igazgatója.

A nagyméretű, szögletes hűtőnyílások és az erőteljes formavilágú gépháztető miatt az autó olyan fenyegető látványt nyújt, mint egy modern sugárhajtású vadászgép. A szélesebb első sárvédők és a kerékjárat-toldatok határolta térben GT500-specifikus, 20×11 colos kerekek forognak, hátulra pedig akár 20×11,5 colos keréktárcsák is beférnek. Az alapfelszereltségként járó új hátsó légterelő és a kompozit anyagból készült hátsó diffúzor hatásosan javítja a légellenállást és a hűtést.

A tervezőcsapat alaposan kihasználta az észak-karolinai Ford motorsport műszaki központ és a szélcsatorna kínálta lehetőségeket, hogy tökéletesre csiszolják a Shelby GT500 dizájnját. Az orr-rész beömlő nyílásai több mint kétszer nagyobbak, mint a Shelby GT350 esetében, és a mérnökök hat hőcserélőt is beépítettek, amivel több mint 50 százalékkal sikerült javítani a hűtés hatékonyságát. A hűtőlevegő áramlását – és ezzel együtt a leszorítóerőt – egy masszív, 31-szer 28 colos, lamellás gépháztető-hűtőnyílás is javítja.

Igényesség a részletekben

A Shelby GT500 céltudatosan kialakított cockpitje a versenyautók által inspirált, prémium minőségű anyagokból készül – olyan színvonalú kidolgozással, ami méltó az autó világszínvonalú teljesítményéhez. A vásárlók karbonszálas műszerfalbetétet, vagy hangsúlyos öltésekkel díszített, Dark Slate Miko® velúr borítású új ajtópaneleket is rendelhetnek. Az opciós listán magas oldalpárnázású, többpontos biztonsági övvel kiegészített Recaro versenyautó-ülések is szerepelnek. Akik még több kényelemre vágynak, azok motoros állítású, Miko velúr bőrrel kárpitozott üléseket is kérhetnek az autójukhoz.

A vadonatúj Shelby GT500 volánja mögött egy 12 colos, színes LCD műszegység található, a zenét pedig akár az egyedi hangolású, 12 hangszórós B&O® Play prémium hangrendszer is szolgáltathatja. Ezeket a rendszereket a 8 colos SYNC® 3 érintőképernyőről lehet kezelni, ami SiriusXM és FordPass Connect™ szolgáltatásokat is kínál.

A 2020-as modellév új színei a Red Hot, a Twister Orange és az Iconic Silver. A vadonatúj Shelby GT500 fényezéséhez festett sávok is rendelhetők.

Carroll Hall Shelby (1923.01.11.-2012.05.10.)

Az amerikai autóversenyző legnagyobb győzelme az volt, hogy visszavonulása után alig néhány hónappal a brit Roy Salvadorival párban megnyerte a világhírű LeMans-i 24 órás autóversenyt, s ezzel megszerezték az Aston Martin első lemans-i trófeáját. Miután visszavonult, magalapította a Shelby-American vállalatot, amely sportautók továbbfejlesztésével foglalkozott. Első, mindmáig tartó sikere az AC (vagy a tengerentúlon csak Shelbyként emlegetett) Cobra kifejlesztése volt, mégis azzal vált valóban világhíressé, hogy ő formálta át a Ford Mustangokat domináns országúti gépekké. Az amerikai autóversenyző és sikeres vállalkozó 1967-ben fejlesztette ki a legendás Mustang GT350 modellből az első generációs Shelby GT500-ast; az autó 7,0 literes V8-as motorjának átalakítását valódi versenytapasztalatok alapján végezték.

Shelby úgy emlegette az eredeti GT500-ast, mint “az első igazi autót, amire tényleg büszke vagyok.”

Kapcsolódó Cikkek

  • A házi kenyér a legfinomabb

    A házi kenyér a legfinomabb

    Nagyanyáink, dédanyáink otthon sütötték a kenyeret, és bizony komoly munka volt a dagasztás, a kelesztés és a ropogósra sütés. A sütéshez már előző nap felkészültek, de másnap kora reggel 4-5 órakor kezdődött az igazi munka, hogy délre elkészüljön a friss kenyér, ami minősítette a háziasszonyt.

  • Gyömbérport tiltott be a Nébih

    Gyömbérport tiltott be a Nébih

    Olyan rákkeltő anyagot mért határérték feletti mennyiségben a kínai Flying Tiger őrölt gyömbértermékében a NÉBIH, amely az emberi örökítőanyagon keresztül a születendő gyermekeknél súlyos mutációt okozhat, ezért figyelmeztetnek: aki ilyet vett, ne fogyassza el.

  • Bemutatjuk a Vitarák legkisebb királyfiját

    Bemutatjuk a Vitarák legkisebb királyfiját

    Bátran kijelenthetjük, hogy kifejezetten jól sikerült a Suzuki Vitara újragondolása. A tavaly 30. születésnapját ünneplő széria felújított változata még szinte tininek számít, hiszen hazánkban 2015-ben gördült le a szerelősorról az első frissített vonalvezetésű modell, amelyen a megjelenés mellett több újítás is dicséri a tervezők keze munkáját.