EUR: 317,77 Ft
CHF: 279,86 Ft
2019. február 19., kedd
Zsuzsanna

Egyéb Székesfehérvár

Víg-szomorú fekete komédia

A darab üzenete: vigyázzunk egymásra!

A mozdulatok jelzik: nem látnak, de hallanak… Fotó: Vörösmarty Színház

Mohácsi János, a rendező Fotó: SeSo

Mint arról egy hete beszámoltunk, a Vörösmarty Színházban bemutatták a Black Comedy című darabot, amely fergeteges sikert aratott. A rendezővel, Mohácsi Jánossal beszélgettünk.


A komédiákról mindenki azt gondolja, hogy láthat egy jópofa csetlő-botló kellemes limonádét. A Black Comedy vidám, mégis szomorú, nem csetlő-botló, és nem limonádé. Sőt nagyon is emberi…

Azzal a darabbal, amellyel csak nevettetni akarok, nem nagyon tudok mit kezdeni. Kaposváron klasszikus kabarét csináltunk, mégpedig Nóti Károlynak a Szőke szakáll és társai című darabját. Ott is figyeltünk arra, hogy úgy tegyük a dolgunkat, mint Buster Keaton, tehát halálosan komolyan vegyük, amit csinálunk. Mert ha nekiállunk bohóckodni a színpadon, az egész szerkezet összeomlik. Ezt a formát használta a Black Comedy is, bár ebben volt csetlés-botlás bőven, hiszen láthatták, hogy a szereplők sűrűn estek, keltek.


És ezt egy másik műfaj, a pantomim eszközével tették, hiszen a darabbéli sötétségben nem látnak.

Igen, bár én a pantomimot mint műfajt nem kedvelem. Itt arra figyeltünk, hogy valamilyen illúzióját keltsük a sötétben való közlekedésnek. Hiszen máshogy beszélünk, közlekedünk, ha nem látunk semmit, éppen ezért másfajta jelzésrendszert kellett erre használnunk.

Amikor elolvasta a művet, mit gondolt, ebből mit lehet csinálni?

Az alapötlet zseniális. Peter Shaffer grandiózus tétele szerint a színpadon akkor van világos, amikor a valóságban sötét, amikor világos van, a színpadon sötét lesz, a gyertya vagy az öngyújtó halvány fényénél pedig félhomály. Ez így sajátos közlés a nézőtér felé, és aki ezt a helyzet hozta nyelvezetet, szituációt elfogadja, jól szórakozik, aki a sült realitást várja, az gyakorlatilag unatkozik, és csak hibákat lát. Ezt a darabot eddig kétszer rendeztem, de szerencsére mindenhol hálásan fogadta a közönség.

Bár nagyon könnyed játékot láthat a néző, de úgy tűnik, a színészektől mégis elképesztő fegyelmet kíván minden pillanat.

Nagyon nehéz darab ez, amely akrobatikus képességeket is igényel a szereplőktől. Iszonyatos, alázatos pontosságot követel minden lépés, minden szó, és ugyanolyan átélést, mint a legmívesebb Ibsen- vagy Csehov-drámában. Ha ezek közül bármelyik hibádzik, akkor baj van. Azt mondtam a színészeknek, hogy Black Comedynek elképesztő 100 perces félmaratonnak kell lennie, ami maximális koncentrációt igényel. Ha lazítanak, akkor unalmas és ócska lesz az előadás.

Mit üzent önnek ez a darab, és ezzel mit üzen ön a nézőknek?

Éppen ma írtam fel a falra azt az örök igazságot, hogy a forma maga az üzenet! Mondhatjuk azt is, hogy nincs semmilyen radikális nagy üzenetünk, hacsak az nem, hogy vigyázni kell egymásra!

Kapcsolódó Cikkek