EUR: 323,48 Ft
CHF: 290,10 Ft
2019. június 19., szerda
Gyárfás

Életmód

Villámtúra Zoéval, a kiskocsisan higgadt, mégis robbanékony villanyautóval

A Renault Elektromos Autó Túra keretében a Lokál is kipróbálta a franciák elektromos járgányát, a Renault Zoét, amelyhez akár dupla támogatással is hozzájuthatunk. 

A tesztre a Duna Autó óbudai telephelyén kaptunk lehetőséget, ahol a Renault két tisztán elektromos járműve, a Zoe R90 és a Kangoo Z.E. R60 volánja mögött foglalhattunk helyet. Most elsősorban a Zoéval foglalkozunk, hiszen az R110-es, 300 kilométeres hatótávval rendelkező modellre járó 1,5 millió forintos állami támogatást a Renault május 9-től megduplázta.


A tesztvezetést a sajtó és a flottapartnerek képviselői számára rendezett előadás előzte meg, ahol betekintést nyerhettünk az elektromos autózás történetébe, gyártási és újrahasznosítási eljárásaiba, továbbá a most életbe lépő kedvezményről is szó esett. Utóbbiról érdemes tudni, hogy őszig a 10,7 millió forintos vételár helyett 7,8 millió forintért bárki megvásárolhatja az említett modellt.

/Fotó: Lokál

Ennek ellenére azonban érzékelhető, hogy még mindig drága mulatság elektromos autóba fektetni, annak ellenére, hogy évről évre kínálnak különféle kedvezményeket, könnyítéseket az ilyen és ehhez hasonló meghajtással rendelkező járművek vásárlásához. Azonban már látni a fényt az alagút végén, hiszen ha a jövőben is olyan villámgyors fejlődésen megy keresztül a piac, mint az elmúlt évtizedben, akkor rövid időn belül túlnyomóan környezetbarát járművekre válthat az autós közösség. Hozzátennénk, hogy már napjainkban is megannyi előnnyel járhat egy ilyen járgány, hiszen elég csak azokra gondolni, akik városi közlekedéshez, napi 50–100 kilométeres ingázáshoz ragadnak kormányt, verhetetlen fenntartási költségek mellett.


Az EU-s adókedvezményeken túl hazánkban az elektromos autók Budapesten és több nagyobb városban is ingyenesen parkolhatnak, továbbá tulajdonosaiknak nem kell fizetniük átírási illetéket, gépjárműadót, cégautó- és regisztrációs adót.

Na, de térjünk vissza a Zoéra. A francia autógyár még időben kapcsolt, és jó érzékkel szállt be az elektromosautó-gyártásba. Ennek köszönhető, hogy a Renault Zoét már ötféle változatban lehetett megvásárolni, amelyek közül kettő ki is futott 2017-ben, majd nem sokkal később három másik típus, az R90, R110 és a Q90 is elérhetővé vált Magyarországon. A széria igen jól sikerült, hiszen az eladási adatok alapján tökéletes alternatíva azoknak, akik többnyire városban, illetve az agglomerációban ingáznak, arról nem is beszélve, hogy otthon akár egy éjszaka vagy napközben egy gyorstöltőre csatlakoztatva néhány óra leforgása alatt csutkára tölthetjük.

/Fotó: Lokál

A zöld rendszámos Zoe igazán szerethető, kisautós külsőt kapott, így nem meglepő, hogy például a Clio kedvelőinek tekintetét is azonnal magára vonja a maga minimalista dizájnjának és merész vonalvezetésének köszönhetően.

Futóműve stabil útfekvést biztosított az élesebb fordulóknál is, miközben csendesen falta a kilométereket. Igaz, hosszú távon nincs túl sok tapasztalatunk a Zoéval, de ez a néhány kilométer is elég volt arra, hogy megérezzük: igazán komfortos, és „fürgén szedi lábait” a városi, kátyúkkal tűzdelt utakon. Kékes csillogásával és karcsú optikáival azonnal felismerhető, hogy elektromos autóról van szó, a hátsó lámpák áttetsző üvege pedig, ha kell, pirosban pompázik.

Renault Zoe Z.E. Q90

  • Motor: Háromfázisú szinkronmotor
  • Akkumulátorkapacitás: 41 kWh
  • Max. teljesítmény: 88 LE (81 kW) 3000–11 300/perc
  • Max. forgatónyomaték: 250–2500 Nm/perc
  • Hatótáv (NEDC): 210–403 km
  • Hossz./szél./mag.: 4084/1730/1562 mm
  • Tengelytáv: 2588 mm
  • Saját tömeg: 1480 kg
  • Szabványos átlagfogyasztás: 16,1 kWh/100 km
  • Végsebesség: 135 km/h
  • Gyorsulás (0–100): 13,2 s

Kijelenthetjük, hogy a Zoe nem csak kívülről sugall kényelmet. Az akkumulátorok elhelyezésének köszönhetően viszonylag magas az üléspozíció, azonban a hátsó ülőhelyeken 160 centiméter felett már nem túl kényelmes órákon keresztül utazni. Na, de nem is ez a célja a Renault-nak. A modellt leginkább a városban való rohangálásra, bevásárlásra vagy munkába járásra – akár az agglomerációból – hegyezték ki. Azt azonban szeretnénk kiemelni, hogy egy kisautóhoz mérten elegendő a hely az alaphelyzetben 338 literes csomagtér mellett, ahol a Type 2-es töltőkábel és az otthonra szánt hálózati kábel is megtalálható.

Ha egy picit jobban megvizsgáljuk az anyaghasználatot, néhol azért hagy némi kívánnivalót. Kicsit túlzásba estek a kemény műanyaggal, amelyet különféle betétek hivatottak lágyítani, a leginkább a Clióból ismerős gombokkal megtűzdelve. Az érintőkijelzős központi monitor körül felfedezhetünk egy lakkozott részt, amelyből a sebességváltó is kapott egy keveset. A fedélzeti rendszer amúgy okosnak mondható, hiszen pont annyit tud, amennyire egy városi közlekedőnek szüksége van. Ilyen például a navigáció és a multimédia, valamint itt informálódhatunk a vezetési technikánkat is figyelembe vevő elemzésekről, működési folyamatábráról, a kormány mögött pedig egy csíkszerű kijelzőn láthatjuk a hatótávot és az akkumulátor töltöttségi szintjét.

Egy igazán jó extrát is „elrejtettek” az autóban, amely, bár a hatótáv kárára is mehet, télen nagyon jól jöhet. Képes ugyanis arra, hogy mielőtt letesszük a Zoét, beprogramozzuk, hogy reggel beülve milyen hőmérséklet fogadjon. A rendszer természetesen fordítva, melegben is alkalmazható, tehát hűtésre is képes a nyári kánikulában, az akkumulátorok előmelegítése vagy azok hőmérsékletének csökkentése mellett.

Ha nem kell percenként figyelnünk a töltöttségi szintet, és van bőven energiánk, a Zoe a villanyautóktól megszokott módon rakétaként startol el a piros lámpától, ám ha spórolásra kényszerít a töltöttségi szint, akkor sincs probléma. Az Eco gombot használva az elektronika nem engedi az autót 95 km/h fölé gyorsulni, továbbá a fék és a motorfék ellenállását is növeli a jelentősebb visszatöltés érdekében, amit az ideális domborzati viszonyok tovább fokozhatnak.

/Fotó: Lokál

Összességében a Zoe egy ideális városi autó. A futóművével kapcsolatban a megtett kilométerek alatt nem tapasztaltunk negatív jelenséget, az alacsony súlypont pedig kifejezetten előnyére válik. A motorfék, illetve az ideális fékpedálhasználat közben keletkező elektromos áram „visszatermelése” pedig gyakran húzhat ki a slamasztikából, ha éppen nem esik útba egy töltőpont. Nem vitás, hogy második autónak szinte tökéletes választás, az ár azonban sokak számára sokkoló lehet, arról nem is beszélve, hogy az újonnan megvásárolt elektromos autó ára csak 100 vagy akár 200 ezer kilométer után térülhet meg. Jelenleg az R90 használtautó-beszámítással és állami támogatással, Life-felszereltséggel 8 099 000 forintért vihető el, a Q90 Intens-felszereltséggel 9 099 000 forintról indul, kizárólag 41 kWh-s akkupakkal.

Teljesen bezöldült a Kangoo

A Duna Autó óbudai telephelyén rendezett szakmai napon a Renault tisztán elektromos hajtással rendelkező haszongépjárművét, a Kangoo Z.E. R60-at is lehetőségünk nyílt kipróbálni. Erről a modellről nincs túl sok mondanivalónk, hiszen egy hétköznapi „kisteherautóról” beszélünk, amely már amúgy is egy ráncfelvarráson átesett verzió. Különlegessége abban rejlik, hogy az R90-es Zoétól kapta 90 lóerős elektromos motorját, amellyel meglepően jól hasít.

A 33 kWh-s akkumulátorral papíron 270 kilométert képes megtenni, a valóságban ez az adat inkább a 200 kilométerhez közelít. Az új vezérlőegység és akkucsomag mellett a töltési idő is változott, a 7 kWh-s AC-töltővel 6 óra alatt fel lehet tölteni az elektromos Kangoo-t. Kitűnő választás lehet olyan vállalkozóknak vagy fuvarosoknak, akiknek elegendő az említett napi hatótáv.

Kapcsolódó Cikkek

  • Így küzdhetjük le a műanyagfüggőséget

    Így küzdhetjük le a műanyagfüggőséget

    A műanyagok olyan mértékben átszőtték mindennapjainkat, hogy már észre sem vesszük őket. Kényelmes. Olcsó. Kikerülhetetlen. A szomorú igazság azonban az, hogy az általunk használt műanyagok több mint 70 százalékát nem hasznosítjuk újra, és nagy részük végül az óceánokban vagy folyókban végzi.

  • Dubaj drónnal és objektívvel

    Dubaj drónnal és objektívvel

    Dubairól elsőre sokaknak a luxus, a gazdagság és a fényűzés jut eszébe, na meg a gyönyörű kelet-európai lányok és az olajsejkek üzleti kapcsolata.

  • A folyóüledékben rengeteg a mikroműanyag

    A folyóüledékben rengeteg a mikroműanyag

    Sok mikroműanyag lehet a hazai folyók üledékében, ami a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) kutatói szerint jelentős környezeti kockázattal járhat – tájékoztatta a felsőoktatási intézmény közkapcsolati igazgatósága az MTI-t.

  • Elő a turmixszal! 

    Elő a turmixszal! 

    A kánikulában nem mindegy, hogy mennyi időt töltünk a konyhában, a meleg tűzhely mellett. A legoptimálisabb az lenne, ha semennyit sem kellene, de akkor mit eszik az éhes család?